Tietopyyntö, Hekan asuntojen kuntoa koskevat asiakirjat, Helsingin Sanomat
Tietopyyntö koskien Helsingin kaupungin asunnot Oy:n asiakirjoja
Päätös
Tekninen johtaja päätti, että pyydettyjä asiakirjoja ei luovuteta tietopyytäjälle siltä osin kuin ne eivät ole julkisuuslain tarkoittamia viranomaisen asiakirjoja.
Päätöksen perustelut
Tietopyytäjä on 1.8.2023 Helsingin kaupungin kirjaamoon lähettämässään tietopyynnössä pyytänyt saada kaikki asiakirjat, toimialasta riippumatta, jotka koskevat Hekan asuntojen kuntoa, kuten esimerkiksi laajemmat kuntoselvitykset tai tiivistelmät kuntotarkastusten tuloksista. Asiakirjoja on pyydetty ajanjaksolta 1.1.2022–1.8.2023.
Pyytäjälle on 15.8.2023 luovutettu Helsingin kaupunginvaltuuston päätös luovuttaa Kustaankartanon palvelukeskuksen rakennuksia Hekalle, kaupunkiympäristölautakunnan esitys asiasta kaupunginhallitukselle sekä luovutettavien rakennusten radonmittausten tulokset. Luovutettavan rakennuksen K mittaustietoja ei ole liitetty luovutettavien asiakirjojen joukkoon, koska kyseisessä rakennuksessa ei ole asuntoja. Luovutetuista asiakirjoista käy ilmi luovutettavien rakennusten kunto.
Asiakirjojen luovutuksen yhteydessä pyytäjälle on 15.8.2023 vastattu sähköpostitse, että Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) asuntojen kuntoa koskevia asiakirjoja, jotka on annettu Helsingin kaupungille yksityisen lukuun suoritettavaa tehtävää (Heka) varten tai laadittu sen suorittamiseksi ei luovuteta.
Tietopyytäjä on pyytänyt, että asia siirretään julkisuuslain 14.3 §:n mukaisesti viranomaisen ratkaistavaksi.
Julkisuuslain 1 §:n 1 momentin mukaan viranomaisen asiakirjat ovat julkisia, jollei tässä tai muussa laissa erikseen toisin säädetä.
Julkisuuslain 9.1 §:n mukaan jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen.
Julkisuuslain 5.3 §:n mukaan viranomaisen asiakirjana ei pidetä 4) asiakirjaa, joka on annettu viranomaiselle yksityisen lukuun suoritettavaa tehtävää varten tai laadittu sen suorittamiseksi.
Helsingin kaupungin asunnot Oy on osakeyhtiö, jonka toimintaan ei sovelleta julkisuuslakia. Helsingin kaupungin hallussa olevat Helsingin kaupungin asunnot Oy:n lukuun suoritettavaa tehtävää varten saadut tai sen suorittamiseksi laaditut asuntojen kuntoa koskevat asiakirjat eivät ole julkisuuslain tarkoittamia viranomaisen asiakirjoja eikä niitä siten luovuteta pyytäjälle.
Päätös tullut nähtäväksi 18.08.2023
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Johan Hellberg, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 20219