Työvoimapalveluiden järjestämisvastuun vastaanotto ja järjestämisen tapa
Julkisten työvoimapalveluiden järjestäminen
Päätös
Kaupunginvaltuusto päätti ottaa julkiset työvoimapalvelut Helsingin kaupungin järjestettäväksi.
Samalla kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:
Kaupunginvaltuusto edellyttää selvitettävän yhteistyössä valtuustoryhmien kanssa erilaisia tapoja organisoida työllisyyspalvelut sekä niiden yhtymäkohdat muuhun kaupungin toimintaan, jotta työllisyyden kasvua voidaan parhaiten tukea. (Otso Kivekäs) |
Käsittely
Valtuutettu Otso Kivekäs ehdotti valtuutettu Elisa Gebhardin kannattamana hyväksyttäväksi seuraavan toivomusponnen:
Liikelaitos ei ole suinkaan ainoa tapa organisoida työllisyyspalveluita. Esimerkiksi Turussa palvelu on osa elinvoiman palvelukokonaisuutta ja Tampereella elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualuetta. | |
Siksi esitän ponnen: | |
Kaupunginvaltuusto edellyttää selvitettävän yhteistyössä valtuustoryhmien kanssa erilaisia tapoja organisoida työllisyyspalvelut sekä niiden yhtymäkohdat muuhun kaupungin toimintaan, jotta työllisyyden kasvua voidaan parhaiten tukea. |
Kaupunginvaltuusto hyväksyi kaupunginhallituksen ehdotuksen.
1 äänestys
Valtuutettu Otso Kivekkään ehdottama toivomusponsi JAA, vastustus EI
JAA-ehdotus: Valtuutettu Otso Kivekkään ehdottama toivomusponsi
EI-ehdotus: Vastustaa
Jaa-äänet: 83
Mukhtar Abib, Hilkka Ahde, Mahad Ahmed, Alviina Alametsä, Outi Alanko-Kahiluoto, Ted Apter, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Nita Austero, Eva Biaudet, Harry Bogomoloff, Silja Borgarsdottir Sandelin, Maaret Castrén, Fatim Diarra, Mika Ebeling, Elisa Gebhard, Nora Grotenfelt, Mia Haglund, Juha Hakola, Jussi Halla-aho, Timo Harakka, Harry Harkimo, Joel Harkimo, Fardoos Helal, Titta Hiltunen, Jenni Hjelt, Mari Holopainen, Shawn Huff, Nuutti Hyttinen, Ville Jalovaara, Mikael Jungner, Atte Kaleva, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Elina Kauppila, Marko Kettunen, Otso Kivekäs, Laura Kolehmainen, Pia Kopra, Vesa Korkkula, Laura Korpinen, Minja Koskela, Eeva Kärkkäinen, Heimo Laaksonen, Minna Lindgren, Pekka Löfman, Teija Makkonen, Petra Malin, Otto Meri, Nina Miettinen, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Tuomas Nevanlinna, Matti Niiranen, Johanna Nuorteva, Maria Ohisalo, Tom Packalén, Jenni Pajunen, Pia Pakarinen, Amanda Pasanen, Mikko Paunio, Terhi Peltokorpi, Katri Penttinen, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Nasima Razmyar, Sari Sarkomaa, Pekka Sauri, Mirita Saxberg, Daniel Sazonov, Seida Sohrabi, Osmo Soininvaara, Nina Suomalainen, Ilkka Taipale, Meri Valkama, Thomas Wallgren, Reetta Vanhanen, Juhana Vartiainen, Sanna Vesikansa, Maarit Vierunen, Ozan Yanar
Ei-äänet: 1
Wille Rydman
Poissa: 1
Erkki Tuomioja
Kaupunginvaltuusto hyväksyi valtuutettu Otso Kivekkään ehdottaman toivomusponnen.
Äänestys 1
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Abib, Mukhtar | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Ahde, Hilkka | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Ahmed, Mahad | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Alametsä, Alviina | Vihreä valtuustoryhmä |
Alanko-Kahiluoto, Outi | Vihreä valtuustoryhmä |
Apter, Ted | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Arajärvi, Pentti | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Arhinmäki, Paavo | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Asko-Seljavaara, Sirpa | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Austero, Nita | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Biaudet, Eva | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Bogomoloff, Harry | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Borgarsdottir Sandelin, Silja | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Castrén, Maaret | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Diarra, Fatim | Vihreä valtuustoryhmä |
Ebeling, Mika | Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä |
Gebhard, Elisa | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Grotenfelt, Nora | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Haglund, Mia | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Hakola, Juha | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Halla-aho, Jussi | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Harakka, Timo | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Harkimo, Harry | Liike Nyt Helsinki |
Harkimo, Joel | Liike Nyt Helsinki |
Helal, Fardoos | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Hiltunen, Titta | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Hjelt, Jenni | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Holopainen, Mari | Vihreä valtuustoryhmä |
Huff, Shawn | Vihreä valtuustoryhmä |
Hyttinen, Nuutti | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Jalovaara, Ville | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Jungner, Mikael | Liike Nyt Helsinki |
Kaleva, Atte | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Karhuvaara, Arja | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Kari, Emma | Vihreä valtuustoryhmä |
Kauppila, Elina | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Kettunen, Marko | Ei valtuustoryhmää |
Kivekäs, Otso | Vihreä valtuustoryhmä |
Kolehmainen, Laura | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Kopra, Pia | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Korkkula, Vesa | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Korpinen, Laura | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Koskela, Minja | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Kärkkäinen, Eeva | Keskustan valtuustoryhmä |
Laaksonen, Heimo | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Lindgren, Minna | Vihreä valtuustoryhmä |
Löfman, Pekka | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Makkonen, Teija | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Malin, Petra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Meri, Otto | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Miettinen, Nina | Vihreä valtuustoryhmä |
Muttilainen, Sami | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Månsson, Björn | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Nevanlinna, Tuomas | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Niiranen, Matti | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Nuorteva, Johanna | Vihreä valtuustoryhmä |
Ohisalo, Maria | Vihreä valtuustoryhmä |
Packalén, Tom | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Pajunen, Jenni | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Pakarinen, Pia | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Pasanen, Amanda | Vihreä valtuustoryhmä |
Paunio, Mikko | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Peltokorpi, Terhi | Keskustan valtuustoryhmä |
Penttinen, Katri | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Raatikainen, Mika | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Rantala, Marcus | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Rantanen, Tuomas | Vihreä valtuustoryhmä |
Razmyar, Nasima | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Sarkomaa, Sari | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Sauri, Pekka | Vihreä valtuustoryhmä |
Saxberg, Mirita | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Sazonov, Daniel | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Sohrabi, Seida | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Soininvaara, Osmo | Vihreä valtuustoryhmä |
Suomalainen, Nina | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Taipale, Ilkka | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Valkama, Meri | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Wallgren, Thomas | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Vanhanen, Reetta | Vihreä valtuustoryhmä |
Vartiainen, Juhana | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Vesikansa, Sanna | Vihreä valtuustoryhmä |
Vierunen, Maarit | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Yanar, Ozan | Vihreä valtuustoryhmä |
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Rydman, Wille | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Tuomioja, Erkki | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Äänestystulos valtuustoryhmittäin
Valtuustoryhmä | Jaa | Ei | Tyhjä | Poissa |
---|---|---|---|---|
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 22 | 0 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 18 | 0 | 0 | 0 |
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä | 12 | 0 | 0 | 1 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 11 | 0 | 0 | 0 |
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 8 | 1 | 0 | 0 |
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä | 5 | 0 | 0 | 0 |
Liike Nyt Helsinki | 3 | 0 | 0 | 0 |
Keskustan valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
Ei valtuustoryhmää | 1 | 0 | 0 | 0 |
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Asian vireilletulo ja tausta
Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuun saaminen on ollut Helsingin pitkäaikainen edunvalvontatavoite. Helsingin kaupunki on valmistautunut järjestämisvastuun pysyvään siirtoon osallistumalla 1.3.2021–31.12.2024 toteutettavaan, vielä käynnissä olevaan työllisyyden kuntakokeiluun. Kuntakokeilun puitteissa on pyritty kokoamaan yhteen työvoima- koulutus- ja sotepalveluita sekä niiden resursseja siten, että asiakas saa hänelle sopivinta työllisyyttä edistävää palvelua.
Julkisten työvoimapalveluiden kuntapohjaista uudelleen järjestämistä koskeva lainsäädäntö hyväksyttiin 23.3.2023 (HE 207/2022 vp; EV 332/2022 vp). Keskeistä uudistuksessa on se, että kunnat päättävät TE-palveluista ja niihin allokoidusta rahoituksesta sekä vastaavat entistä suuremmalta osin myös työttömyyden sosiaaliturvakustannuksista. Näin taloudelliset hyödyt tai haitat tulevat palveluista vastuussa olevalle taholle.
Järjestämistä koskeva lainsäädäntö edellyttää, että järjestämisvastuun vastaanottoa valmistelevat kunnat ilmoittavat järjestämisvastuuta koskevista ratkaisuistaan ja suuntaviivoistaan 31.10.2023 mennessä työ- ja elinkeinoministeriölle (jäljempänä TEM).
Puheena olevaan ilmoituskokonaisuuteen sisältyy ensinnäkin tämän päätöksen kohteena oleva ratkaisu työvoimapalveluiden järjestämisestä yksin tai yhdessä muiden kuntien kanssa. Palvelut yksin järjestävä kunta toimittaa TEM:lle toimivaltaisen tahon asiasta tekemän päätöksen. Tämän niin sanotun järjestämispäätöksen yhteydessä TEM:lle toimitetaan kaupunginhallituksen elinkeinojaoston 11.9.2023 (§ 28) hyväksymä työvoimapalveluiden järjestämissuunnitelma sekä kansliapäällikön päätöksen 8.9.2023 § 131 mukainen ilmoitus toimitilojen vastaanottamatta jättämisestä. Kyseiset päätösasiakirjat ovat kokonaisuudessaan tämän päätöksen liitteinä 1–2.
Määräaika ilmoituskokonaisuuden toimittamiselle on kaksi viikkoa järjestämistä koskevan päätöksen tai sopimuksen tekemisestä. TEM:lle toimitettavaan ilmoituskokonaisuuteen liittyvien asiakirjojen on oltava kunnan toimivaltaisten elinten hyväksymiä. Asiakirjoilta ei aikataulusyistä edellytetä lainvoimaisuutta. Kaupunginvaltuuston päätöksen otteet toimitetaan TEM:iin sen erikseen antaman ohjeistuksen mukaisesti määräpäivään mennessä.
Julkisten työvoimapalveluiden järjestäminen Helsingissä
Työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023, jäljempänä järjestämislaki) mukaan kunta voi järjestää kunnan järjestämisvastuulle kuuluvat työvoimapalvelut itse, jos kunnan työvoiman määrä on vähintään 20 000 henkilöä. Työvoimapohjaltaan tätä kynnysarvoa pienempien kuntien on muodostettava palveluiden järjestämiseksi yhteistoiminta-alue (työllisyysalue). Työvoimapohjaa koskevan kriteerin lisäksi järjestämisvastuun vastaanottavan tahon tulee muodosta maantieteellisesti yhtenäinen, työmarkkinoiden ja työssäkäynnin kannalta toimiva alue.
Helsingin kaupunki on valmistellut työvoimapalveluiden järjestämistä siten, että se tuottaa ne pääosin itsenäisenä työvoimaviranomaisena. Kaupunki tulee tuottamaan lakisääteisiä palveluita noin 70 000 henkilöasiakkaalle ja arviolta 5 000 yritysasiakkaalle vuosittain. Työvoimaviranomaisen toimintamenot ovat arvion mukaan noin 200 M€, joka sisältää kaupungin oman palvelutuotannon, ostopalvelut sekä työttömyysturvan kuntaosuuden menot. Resurssia käytetään siirtymävaiheessa noin 700 henkilötyövuoden kohdentamiseen.
Maantieteellisesti yhtenäisestä, työmarkkinoiden ja työssäkäynnin kannalta toimivasta alueesta huolehditaan pääkaupunkiseudun kaupunkien välisellä yhteistyöllä. Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit ovat 21.6.2023 solmineet aiesopimuksen hankintayhteistyöstä ja työnantajapalveluiden järjestämisestä. Yhteistyön tarkoituksena on yhtäältä varmistaa työvoiman sujuva liikkuvuus pääkaupunkiseudulle syntyvien työllisyysalueiden yli ja toisaalta välttää tehtävien tarpeeton pirstoutuminen alueella siltä osin, kun yhteistyöllä on saavutettavissa skaalaetua. Muilta osin itsenäinen järjestäminen mahdollistaa parhaiten helsinkiläisten asiakkaiden tarpeisiin räätälöidyn palvelumallin ja ketterän yhteistyön kaupungin sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa. Tarkemmat tiedot palveluiden suunnitellusta järjestämisestä ovat liitteessä 1.
Järjestämislain 16 §:ssä säädetään valtioneuvoston päätöksenteko-oikeudesta. Tämän niin sanotun perälautasäännöksen mukaan valtioneuvosto voi päättää työllisyysalueen muodostamisesta tai kunnan kuulumisesta toiseen alueeseen, mikäli se ei katso järjestämisvastuun edellytysten täyttyneen. Päätöksenteko-oikeudesta johtuen Helsinki ei voi yksipuolisesti päättää, etteikö sen muodostamaan alueeseen voisi kuulua muita kuntia. TEM:n on määrä viestiä marraskuun loppuun mennessä järjestämisvastuun kriteerit täyttävistä työllisyysalueista. Tämä on vastaavasti ensimmäinen ajankohta, jolloin palveluiden itsenäisestä järjestämisestä voidaan varmistua. Helsingin alueen tai viereisen alueen kriteerien täyttymisen epäselvyydet voivat johtaa tämänhetkisen tiedon mukaan enintään helmikuun loppuun kestävään kuulemis- ja päätöksentekomenettelyyn.
Kuuleminen ja osallistaminen, lausunnot, yhteisvalmistelu
Helsingin kaupungilla on oma TE24-muutosohjelma ja projektiorganisaatio palveluiden sujuvan vastaanoton varmistamiseksi. Muutosohjelman valmisteluun on osallistunut työllisyyden kuntakokeilua toimeenpaneva henkilöstö sekä kaupungin eri toimintoja laajasti läpäisevän muutosohjelman vastuuhenkilöitä. Järjestämistä on lisäksi käsitelty yhteistoiminnassa kaupunkitasolla sekä kansliapäällikön asettamassa TE24-ohjausryhmässä, jossa on myös toimialojen edustusta.
Asian jatkovalmistelu
Kaupunginvaltuustolle on tarkoitus esittää marraskuussa ehdotus työvoimapalveluiden järjestämisen tarkemmasta tavasta liikelaitosmuodossa. Samassa yhteydessä on tarkoitus esittää kaupunginvaltuustolle hallintosäännön muutokset, joiden kautta toimivalta siirretään viranomaistehtävät vastaanottavalle kaupungin organisaatiolle.
Kaupunginhallitukselle tuodaan päätettäväksi myöhemmin myös työvoimapalveluiden järjestämislain toimeenpanoa varten perustettavat kaupungin työllisyyspalveluiden virat sekä työllisyyspalveluiden toimitilaratkaisu.
Helsingin julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuun valmistelun tavoitteena on, että työvoimapalveluiden asiakkaiden palvelut jatkuvat katkeamattomina vuoden 2025 alussa. Tämän edellytyksenä on, että uudistuksen valtakunnallinen valmistelu etenee siten, että järjestämisvastuun vastaanotto sujuu tulevilta työvoimaviranomaisilta kitkattomasti.
Toimivalta
Hallintosäännön 7 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunginvaltuusto päättää merkittävistä ja taloudellisesti laajakantoisista kaupungin hallinnon järjestämisen periaatteista.
Selvyyden vuoksi todetaan, että samaan ilmoituskokonaisuuteen kuuluva suunnitelma työvoimapalveluiden järjestämiseksi on hyväksytty kaupunginhallituksen elinkeinojaostossa (hallintosäännön 8 luku 2 § 1 momentti 2–3 kohta) ja toimitilojen vuokrasopimusten vastaanottamatta jättämistä koskeva asia kansliapäällikön toimesta (hallintosäännön 12 luku 1 § 2 momentti 3 kohta).
Kaupunginhallitus 25.09.2023 § 571
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää ottaa julkiset työvoimapalvelut Helsingin kaupungin järjestettäväksi.
18.09.2023 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Annukka Sorjonen, työllisyysjohtaja, puhelin: 310 84800
Tarja Arkio, projektipäällikkö, puhelin: 310 38739
Ville Salo, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 37498
Marlo Puro, johtava lakimies, puhelin: 310 34500
Päätös tullut nähtäväksi 17.10.2023
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianomainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Annukka Sorjonen, työllisyysjohtaja, puhelin: 09 310 84800
Tarja Arkio, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 38739
Ville Salo, kehittämispäällikkö, puhelin: 09 310 37498
Marlo Puro, johtava lakimies, puhelin: 09 310 34500