Rahoituskutsu 2023, Itärata Oy
Sijoitus Itärata Oy:n sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon vuonna 2023
Päätös
Kaupunginhallitus hyväksyi yhteensä 101 200,00 euron sijoituksen tekemisen Itärata Oy:n sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon ja myöntää kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston käytettäväksi vuoden 2023 talousarviomäärärahoja 101 200,00 euroa sijoituksen maksamiseen talousarvion tililtä 8 06 02, Arvopaperit, Muut kohteet, kaupunginhallituksen käytettäväksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Itärata Oy
Yhtiön toimialana on Lentorata—Porvoo—Kouvola nopeaan junayhteyteen liittyvä raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti. Yhtiö voi tämän lisäksi tehdä tai teettää selvityksiä hankkeen rakentamisen mahdollistamiseksi sekä hankkeeseen liittyvien hyötyjen, haittojen ja muiden vaikutusten tunnistamiseksi.
Kaupungin omistusosuus yhtiöstä on 5,06 %. Muut omistaja ovat Suomen valtio (51,00 %) Porvoon kaupunki (12,41 %), Kouvolan kaupunki (6,08 %) Lappeenrannan kaupunki (4,56 %), Kuopion kaupunki
(4,05 %), Mikkelin kaupunki (3,42 %), Joensuun kaupunki (3,04 %), Imatran kaupunki (2,91 %), Pieksämäen kaupunki (2,15 %), Kajaanin kaupunki (1,77 %), Iisalmen kaupunki (1,65 %), Siilinjärven kunta
(0,42 %), Lieksan kaupunki (0,22 %), Kiteen kaupunki (0,20 %), Nurmeksen kaupunki (0,19 %), Lapinlahden kunta (0,19 %), Suonenjoen kaupunki (0,14 %), Mäntyharjun kunta (0,11 %), Askolan kunta
(0,10 %), Parikkalan kunta (0,09 %), Taipalsaaren kunta (0,09 %), Rautjärven kunta (0,06 %), Lapinjärven kunta (0,06 %), Myrskylän kunta (0,04 %).
Kaupungin sitoutuminen yhtiön rahoittamiseen
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 16.6.2021, § 189, että kaupunki lähtee osakkeenomistajaksi Lentorata Porvoo-Kouvola-raideyhteyden suunnittelua toteuttavaan hankeyhtiöön (Itärata Oy), ja että kaupunki merkitsee perustettavan hankeyhtiön osakkeita tai muuten pääomittaa yhtiötä yhteensä enintään neljällä miljoonalla eurolla.
Kaupunginhallitus päätti 21.6.2022, § 493 täytäntöönpanopäätöksessään merkitä yhtiön osakkeita enintään 500 000 eurolla.
Yhtiön osakassopimus on hyväksytty konsernijaostossa 14.6.2021, § 79, jossa on sovittu osakkaiden sitoutumisesta hankkeen rahoitukseen.
Helsingin kaupunki allekirjoitti osakassopimuksen 28.3.2022 ja sen mukaan kaupunki merkitsi 40 000 osaketta yhteensä 101 200,00 eurolla. Helsingin kaupungin enimmäisrahoitusosuus osakassopimuksen mukaan on yhteensä 4 000 000,00 euroa. Osuus sisältää kaupungin osuuden arvioiduista suunnittelukustannuksista rakentamisvalmiuteen asti sekä hankeyhtiön toiminnanaikaisista kustannuksista. Rahoitusosuus jakautuu osakassopimuksessa esitetyn karkean arvion mukaan noin yhdeksälle vuodelle.
Osakassopimuksen perusteella kunkin osakkaan osalta rahoitussitoumus on enimmäismäärä, eikä osakkailla ole osakassopimuksen nojalla velvollisuutta rahoittaa yhtiötä enimmäismäärää enempää. Hankeyhtiön arvonlisäverotukselliseen kohteluun liittyvä epävarmuus pyritään ratkaisemaan siten, että tosiasiallinen kustannusvastuu hankeyhtiön rahoituksesta valtion ja kuntaosakkaiden välillä toteutuu mahdollisimman pitkälle rahoituskustannusten jaosta sovitun mukaisesti. Lisärahoitus edellyttää uusia erillisiä neuvotteluja ja päätöksiä. Vastaavasti hankkeen toteutusvaiheen rahoitukseen osallistuminen edellyttää erillisiä päätöksiä.
EU-tukirahoitus
Yhtiö hakee ja pyrkii saamaan täysimääräisesti Euroopan Unionin Verkkojen Eurooppa -rahoitusta ja mahdollisia muita saatavilla olevia taloudellisia tukia ja avustuksia. Yhtiökokous päättää mahdollisen tukirahoituksen vaikutuksesta osakkaiden rahoitussitoumuksiin, lähtökohtana tukea vastaavien rahoitusosuuksien palauttaminen, jos yhtiöllä ei ole rahoitusvajetta tai vastaavasti rahoitusvajeen kattaminen, jos yhtiöllä sitä on.
Kaupungin rahoitus vuonna 2023
Vuonna 2023 kerättävä pääoma on rahoitussuunnitelman (liite 1) mukaan yhteensä 1 998 700 euroa, josta Helsingin kaupungin osakaskohtainen osuus on 101 200,00 euroa eräpäivällä 31.10.2023. Kutsu on yhteissummaltaan 10.8.2022 hallituksen hyväksymän rahoitussuunnitelman mukainen. Koko vuodelle 2023 budjetoitu osakepääoman sijoitusten määrä tulee tämän kutsun myötä kokonaisuudessaan kerätyksi.
Valtiontukiarviointi
Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107(1) mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Valtiontukisääntöjä sovelletaan ainoastaan silloin, kun tuensaaja on ”yritys” (Euroopan komission tiedonanto EUVL [2016] C 262/01, kohta 6).
Itärata Oy:n toimialana on Helsingin ja Kouvolan väliseen Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Porvoon kautta kulkevaan raideyhteyteen liittyvä raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti. Kaupunginhallitus katsoo ensisijaisesti, että yhtiö ei harjoita taloudellista toimintaa eli tarjoa tavaroita tai palveluja markkinoilla. Näin ollen se ei ole SEUT 107(1):ssa tarkoitettu yritys, eivätkä valtiontukisäännöt siten tule sovellettaviksi yhtiön omistamisen ja rahoittamisen osalta.
Raideyhteyden suunnitteluvaiheella pyritään kyseisen raideliikenneinfrastruktuurin rakentamisvalmiuteen, ja se on tällä perusteella valtiontukiarvioinnin näkökulmasta katsottavissa osaksi kokonaisrakentamishanketta. Jo suunnitteluvaiheen rahoittamista voidaan siksi arvioida infrastruktuurirahoituksen näkökulmasta. Euroopan komissio on katsonut, että vaikutus jäsenvaltioiden väliseen kauppaan tai kilpailun vääristyminen on yleensä poissuljettua infrastruktuurin rakentamisessa silloin, kun infrastruktuurilla ei ole tavallisesti suoria kilpailijoita, yksityinen rahoitus on alalla ja kyseisessä jäsenvaltiossa vähäistä ja infrastruktuurin tarkoituksena ei ole valikoivasti suosia tiettyä yritystä tai toimialaa vaan se hyödyttää koko yhteiskuntaa (komission tiedonanto EUVL [2016] C 262/01, kohta 211).
Jotta tietyn hankkeen kaikki julkinen rahoitus kuuluisi valtiontukisääntöjen soveltamisalan ulkopuolelle, on varmistettava, että infrastruktuurien rakentamiseen kohdassa 211 mainituissa tilanteissa myönnettyä rahoitusta ei voida käyttää muiden taloudellisten toimintojen, kuten infrastruktuurin toiminnan harjoittamisen, ristiin tukemiseen tai välilliseen tukemiseen (komission tiedonanto EUVL [2016] C 262/01, kohta 212). Itärata Oy:n ainoa tehtävä on kyseisen raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen saakka, eikä myönnettävää rahoitusta käytetä infrastruktuurin toiminnan harjoittamisen tai muiden taloudellisten toimintojen tukemiseen.
Komissio katsoo, että mahdollisten käyttäjien saataville tasavertaisin ja syrjimättömin ehdoin asetettavan rautatieinfrastruktuurin rakentaminen täyttää yleensä kohdassa 211 mainitut edellytykset ja sen vuoksi sen rahoitus ei tavallisesti vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan eikä
vääristä kilpailua (komission tiedonanto EUVL [2016] C 262/01, kohta 219). Vaikka Itärata Oy:n toiminta arvioitaisiinkin luonteeltaan taloudelliseksi, on edellä esitetyin perustein katsottava, että tuki ei vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan eikä vääristä kilpailua. Näin ollen on joka tapauksessa niin, että hankeyhtiön omistamisessa ja rahoittamisessa ei ole kyseessä SEUT 107(1) mukainen valtiontuki.
Lopuksi
Päätös vastaa kaupungin sitoutumista hankkeen rahoitukseen.
Päätös tullut nähtäväksi 29.09.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Tiina Leinonen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36109