Sääntöohjaus, toimintasäännön muuttaminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, toimintasääntö 1.10.2023 alkaen, organisaatiomuutos
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasääntö 1.10.2023 alkaen
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä liitteenä 1 olevan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasäännön liitteineen (tämän päätöksen liitteet 2‒6) 1.10.2023 alkaen.
Tämä päätös korvaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 30.8.2023 § 183 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasäännöstä 1.9.2023 alkaen.
Päätöksen perustelut
Toimialan toimintasäännössä määritellään kaupungin hallintosääntöä yksityiskohtaisemmin toimialan organisaatio, tehtävät ja toimivallat. Toimintasäännöllä toimialajohtaja delegoi toimivaltaansa sekä määrää johtamansa organisaation rakenteesta ja tehtävistä siltä osin kuin ne kuuluvat hänen toimivaltaansa.
Nyt hyväksyttävällä toimintasäännöllä vahvistetaan 1.10.2023 voimaan tuleva sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan organisaatio tämän päätöksen liitteenä olevan toimintasäännön ja sen liitteiden mukaisesti. Jäljempänä on kuvattu kunkin palvelukokonaisuuden ja hallinnon osalta tehdyt keskeisimmät muutokset.
Perhe- ja sosiaalipalvelut
Perhe- ja sosiaalipalvelut -palvelukokonaisuudessa ei ole muutoksia 1.10.2023 alkaen.
Palvelukokonaisuuden voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 2.
Terveys- ja päihdepalvelut
Terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuudessa jaettiin psykiatria- ja päihdepalvelut kahdeksi uudeksi palveluksi 1.9.2023 lukien. Uuden asumis-, kriisi- ja päihdepalvelut -palvelun johtajan nimikettä ei tässä yhteydessä muutettu. Nimike muutetaan psykiatria- ja päihdepalvelujen johtajasta asumis-, kriisi- ja päihdepalveluja johtajaksi 1.10.2023 alkaen.
Palvelukokonaisuuden voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 3.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuudessa ei ole muutoksia 1.10.2023 alkaen.
Palvelukokonaisuuden voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 4.
Pelastustoimi
Pelastustoimi -palvelukokonaisuudessa ei ole muutoksia 1.10.2023 alkaen.
Palvelukokonaisuuden voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 5.
Hallinto
Hallinnossa tietohallintopalvelujen alaisen tietojohtaminen ja tilastopalvelut -yksikön päällikön nimike muutetaan tilastopäälliköstä tietojohtamisen päälliköksi 1.10.2023.
Tukipalvelujen alaisessa toimistopalvelut-yksikössä muutetaan toimisto 1-12 -alayksiköiden esihenkilöiden nimikkeet toimistopalveluesimiehistä nykyisen linjauksen mukaisesti toimistopalveluesihenkilöiksi.
Hallinnon voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 6.
Toimivalta
Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan toimialajohtaja hyväksyy toimialan toimintasäännön.
Päätös tullut nähtäväksi 27.09.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Katriina Ilmonen, suunnittelija, puhelin: 09 310 43492