Virkasuhteen täyttäminen, arviointitoiminta, Idän asiakasohjausyksikkö, asiakasohjaaja (viransijaisuus), työavain SOTEPE-03-857-23

HEL 2023-012080
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 28

Asiakasohjaajan viransijaisuuden täyttäminen, Arviointitoiminta, Idän asiakasohjausyksikkö, työavain, SOTEPE-03-857-23

Asiakasohjauspäällikkö

Päätös

Arviointitoiminnan asiakasohjauksen vs. asiakkuuspäällikkö päätti ottaa koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden perusteella asiakasohjaajan viransijaisuuteen terveydenhoitaja ********** (vakanssinumero 031517, toimintayksikkö 397130, työpiste 100040) 4.9.2023 lukien 2884,14 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.

Koeaikaa ei aseteta.

Viran toimipaikka palvelussuhteen alkaessa on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala/ sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut / arviointitoiminta / itäinen asiakasohjausyksikkö.

Päätöksen perustelut

Asiakasohjaajan viransijaisuus tuli avoimeksi 4.9.2023.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 9.1.2020 § 4 mukaan asiakasohjaajan viransijaisuuteen ottaa arviointitoiminnan asiakkuuspäällikkö.

Asiakasohjaajan viransijaisuuden kelpoisuusvaatimuksena on sosiaalihuollon ammattihenkilölain 817/2015 (8 §) mukainen sosiaalialalle soveltuva ammattikorkeakoulututkinto (sosionomi, geronomi) tai terveydenhuollon ammattikorkeakoulututkinto (sairaanhoitaja), aikaisempi sosiaali- ja terveysalan opistoasteinen tutkinto tai alan opiskelija.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen suullinen taito.

Arviointitoiminnan asiakasohjausyksikön asiakasohjaajan tehtävänä on vastata yli 65-vuotiaiden asiakkaiden palvelutarpeen arvioinnista. Tehtävä sisältää asiakkaiden palvelutarpeen arviointia, hoito- ja palvelusuunnitelmien laadintaa, päätöksentekoa sekä seurantaa. Työ edellyttää ikääntyneiden palvelujen tuntemusta ja siihen liittyvää työkokemusta.

Tehtävässä arvioidaan asiakkaiden tilanteita päivätoiminnan, kotiin vietävien palveluiden, arviointi- ja kuntoutusjaksojen, kriisitilanteiden, omaishoidontuen sekä lyhyt tai pitkäaikaisen ympärivuorokautisen hoidon osalta. Lisäksi edellytetään hyviä vuorovaikutustaitoja, paineensietokykyä ja itsenäistä ratkaisukeskeistä työotetta. Asiakasohjaajan tehtävänä on varmistaa, että asiakas ohjautuu mahdollisimman sujuvasti tarvitsemansa tuen ja palveluiden piiriin.

Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää tehtävän vaativuuden mukaista osaamista sekä hyviä neuvottelu-, asiakasohjaus-, vuorovaikutus-, organisointi- ja viestintätaitoja. Tehtävää täytettäessä pidettiin tärkeänä kokemusta asiakkaiden palvelutarpeiden arvioinnista, neuvonnasta ja ohjauksesta. Haastatteluissa selvitettiin kykyä itsenäiseen työskentelyyn sekä hyvää organisointi- ja päätöksentekokykyä. Aiempi kokemus ikääntyneiden asiakkaiden parissa työskentelystä katsottiin hakijan eduksi.

Asiakasohjaajan viransijaisuus on ollut julkisesti haettavana 15.8.2023 – 29.8.2023 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa

Määräajassa hakemuksen jätti kolmekymmentäkaksi (32) hakijaa, joista kaksikymmentäneljä (24) täytti asetetut kelpoisuusvaatimukset. Yksi hakija perui hakemuksen hakuajan aikana. Yhteenveto hakemuksen jättäneistä on tämän asian liitteenä 1.

Hakemusten perusteella kutsuttiin haastatteluun kuusi hakijaa: geronomi ********** terveydenhoitaja ********** sosionomi ********** ja terveydenhoitaja ********** Haastattelijana toimi vs. asiakkuuspäällikkö ********** ja asiakkuusvastaava ********** Vs.asiakkuuspäällikkö ********** haastatteli sosionomit ********** Haastattelut tehtiin ajalla 23.8.2023 - 30.8.2023.

********** on valmistunut Metropolia ammattikorkeakoulusta geronimiksi 2017. Työkokemusta hänellä on ********** sosiaaliohjaajana omaishoidon toimintakeskuksessa 2 kuukautta vuonna 2018.

********** on valmistunut Diakonia ammattikorkeakoulusta terveydenhoitajaksi 2023 ja sairaanhoitajaksi 2015. Työkokemusta hänellä on sairaanhoitajana ********** 3 vuotta ja 1 kuukausia vuosina 2015–2018.

********** on valmistunut sosionomiksi Laurea ammattikoulusta 2023. Työkokemusta hänellä on päivätoiminnan ohjaajan työtehtävistä ********** 2 kuukautta vuonna 2023. Ohjaajan työtehtävästä ********** 1 vuosi ja 2 kuukautta vuosilta 2021–2022.

********** on valmistunut Laurea ammattikorkeakoulusta 2011 terveydenhoitajaksi. Työkokemusta hänellä on ********** kotihoidon esihenkilön tehtävistä yhteensä 3 vuotta ja 5 kuukautta vuosina 2019–2023, ********** 1vuosi ja 7 kuukautta vuosina 2018–2019 ja ********** 7 vuotta vuosina 2010–2017.

********** on valmistunut Arcada ammattikorkeakoulusta sosionomiksi 2021. Työkokemusta hänellä on asiakasohjaajan tehtävistä ********** 2 kuukautta vuonna 2020 ja ohjaajan tehtävistä päiväkodissa 3 kuukautta vuonna 2022.

********** valmistuu sosionomiksi Metropolia ammattikorkeakoulusta. Työkokemusta hänellä on ********** 1 vuosi ja 2 kuukautta vuosina 2021–2023.

Hakemuksen ja erityisesti haastattelun ja työssä osoitetun sopivuuden perusteella ********** osoitti asiakasohjauksen asiakasohjaajan virassa edellytettäviä vahvuuksia sekä soveltuvuutta. Hänellä on tehtävässä vaadittavaa kokemusta Helsingin kaupungin ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksesta. Lisäksi haastattelussa ja aikaisemmissa työtehtävissä esille tulleiden vahvuuksien perusteella heillä on vahvimmat verkosto-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot. Hän kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja päätöksentekoon sekä hahmottaa selkeästi prosessien toimintaa. Hänellä on laaja työkokemus erilaisten ihmisten ja asiakasryhmien kanssa tehtävästä ohjaustyöstä. Hän on osoittanut taitonsa moniammatillisessa tiimityössä ja asiakaslähtöisessä asiakastyössä eri asiakasryhmien kanssa.

Koulutuksen, kokemuksen sekä haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella ********** on parhaat edellytykset asiakasohjaajan viran tehtävien hoitamiseen arviointitoiminnan Idän asiakasohjausyksikössä. Hän kykenee myös itsenäiseen työskentelyyn ja päätöksentekoon

Päätös tullut nähtäväksi 27.09.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Maarit Kinnunen, vs.asiakkuuspäällikkö , puhelin: 09 310 43028

maarit.h.kinnunen@hel.fi

Päättäjä

Eeva Raulos
asiakasohjauspäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Hakijaluettelo, työavain SOTEPE-03-857-23

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.