Hankinta, suun terveydenhuollon palvelusetelien uudet arvot, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-012112
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 249 §

Suun terveydenhuollon palvelusetelien arvot 1.2.2024 alkaen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta vahvisti suun terveydenhuollon palvelusetelien arvot (alv 0 %) alla olevan mukaisesti 1.2.2024 alkaen.

PalvelusetelityyppiPalvelusetelin arvoPalvelusetelin arvo
 
Potilaan omavastuuosuuden kattohinta (SFA10 avaintoimenpide) 
 
 KertakorvausSuoritekorvaus 
 
Ensiavun jatkohoidon palveluseteliEi kertakorvaustaSuoriteperusteinen korvaus 23 euroa (SFA10 avaintoimenpide)41 euroa
 
Kokonaishoidon palveluseteliEi kertakorvaustaSuoriteperusteinen korvaus 23 euroa (SFA10 avaintoimenpide)41 euroa
 
Lohkeama palveluseteliKertakorvaus hoito kokonaisuudesta  58 euroa Suoriteperusteinen korvaus 23 euroa (SFA10 avaintoimenpide)41 euroa
 
Tutkimus- ja hoitopalveluseteliKertakorvaus tutkimuskäynnistä 32 euroa Suoriteperusteinen korvaus 23 euroa (SFA10 avaintoimenpide)41 euroa
 
Uusi kokonaishoidon palveluseteliKertakorvaus hoitojaksosta 113 euroa (alle 45-vuotiaat)Kertakorvaus hoitojaksosta 135 euroa (45-vuotta täyttäneet)Suoriteperusteinen korvaus 25 euroa (SFA10 avaintoimenpide)Ei omavastuuosuuden kattohintaa, koska omavastuuosuus on aina samansuuruinen kuin terveyskeskuksen asiakasmaksu
 

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti asiakkaan omavastuuosuuden kattohinnan määräytymisen perusteen muuttamisesta siten, että asiakkaan omavastuuosuuden kattohinta määräytyy 1.2.2024 alkaen terveydenhuoltopalvelujen tuottajahintaindeksin perusteella (toimialana 86 terveydenhuoltopalvelut, palvelut yrityksille ja julkiselle sektorille (BtoB)). Asiakkaan omavastuuosuuden kattohintaa tullaan jatkossa tarkastelemaan kahden vuoden välein.

Lisäksi lautakunta kiinnittää huomiota siihen, että Helsingin maksama hinta poikkeaa naapurialueiden hinnasta. Jos Helsingin tarjoamalla palvelusetelihinnalla ei saada riittävästi tarjontaa helsinkiläisten palvelutarpeen täyttämiseen, tulee hintaa jälleen uudelleentarkastella.

Käsittely

Johtajahammaslääkäri Sebastian Kaste ja johtava ylihammaslääkäri Sinikka Varsio olivat kutsuttuina asiantuntijoina.

Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Maaret Castrén: Ehdotan lisättäväksi seuraavan:
"Lisäksi lautakunta kiinnittää huomiota siihen, että Helsingin maksama hinta poikkeaa naapurialueiden hinnasta. Jos Helsingin tarjoamalla palvelusetelihinnalla ei saada riittävästi tarjontaa helsinkiläisten palvelutarpeen täyttämiseen, tulee hintaa jälleen uudelleentarkastella."

Kannattaja: jäsen Matti Niiranen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä jäsen Maaret Castrénin vastaehdotuksen.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksytyn vastaehdotuksen osalta esittelijän ehdotuksesta poikkeavasti.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta vahvistaa suun terveydenhuollon palvelusetelien arvot (alv 0 %) alla olevan mukaisesti 1.2.2024 alkaen.

Palvelusetelityyppi Palvelusetelin arvo Palvelusetelin arvo  Potilaan omavastuuosuuden kattohinta (SFA10 avaintoimenpide)   
  Kertakorvaus Suoritekorvaus    
Ensiavun jatkohoidon palveluseteli Ei kertakorvausta Suoriteperusteinen korvaus 23 euroa (SFA10 avaintoimenpide) 41 euroa  
Kokonaishoidon palveluseteli Ei kertakorvausta Suoriteperusteinen korvaus 23 euroa (SFA10 avaintoimenpide) 41 euroa  
Lohkeama palveluseteli Kertakorvaus hoito kokonaisuudesta  58 euroa  Suoriteperusteinen korvaus 23 euroa (SFA10 avaintoimenpide) 41 euroa  
Tutkimus- ja hoitopalveluseteli Kertakorvaus tutkimuskäynnistä 32 euroa  Suoriteperusteinen korvaus 23 euroa (SFA10 avaintoimenpide) 41 euroa  
Uusi kokonaishoidon palveluseteli Kertakorvaus hoitojaksosta 113 euroa (alle 45-vuotiaat)Kertakorvaus hoitojaksosta 135 euroa (45-vuotta täyttäneet) Suoriteperusteinen korvaus 25 euroa (SFA10 avaintoimenpide) Ei omavastuuosuuden kattohintaa, koska omavastuuosuus on aina samansuuruinen kuin terveyskeskuksen asiakasmaksu  

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää asiakkaan omavastuuosuuden kattohinnan määräytymisen perusteen muuttamisesta siten, että asiakkaan omavastuuosuuden kattohinta määräytyy 1.2.2024 alkaen terveydenhuoltopalvelujen tuottajahintaindeksin perusteella (toimialana 86 terveydenhuoltopalvelut, palvelut yrityksille ja julkiselle sektorille (BtoB)). Asiakkaan omavastuuosuuden kattohintaa tullaan jatkossa tarkastelemaan kahden vuoden välein.

Sulje

Johtajahammaslääkäri ********** ja ylihammaslääkäri ********** ovat kutsuttuina asiantuntijoina.

Suun terveydenhuollon palvelujen tuottaminen palvelusetelillä

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 17.9.2013 § 302, että palveluseteli on 1.1.2014 alkaen yksi suun terveydenhuollon palvelujen järjestämistapa. Samalla päätöksellä sosiaali- ja terveyslautakunta päätti ensiapu-, kokonaishoito- ja lohkeamapalvelusetelien arvoista.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 7.10.2014 § 349 ottaa käyttöön suun ja hampaiston tutkimuksen sisältävän palvelusetelin. Samalla päätöksellä sosiaali- ja terveyslautakunta päätti suun ja hampaiston tutkimuksen sisältävän palvelusetelin arvosta ja asiakkaan omavastuuosuuden kattohinnasta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 27.10.2015 § 313 suun terveydenhuollon palvelusetelin arvon määräytymisen muuttamisesta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 11.4.2017 § 99 suun terveydenhuollon palvelusetelin arvon määräytymisen muuttamisesta ja uuden tutkimus- ja hoitopalvelusetelin käyttöönotosta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 17.11.2020 § 216 että uusi kokonaishoidon palvelusetelin (KOHO) on yksi suun terveydenhuollon palvelujen järjestämistapa 1.1.2021 alkaen. Samalla päätöksellä sosiaali- ja terveyslautakunta päätti uuden kokonaishoidon palvelusetelin arvosta ja palveluntuottajille maksettavan korvauksen muodostumisesta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 22.6.2021 §132 kokonaishoidon palvelusetelin korvausmallin muutoksesta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 1.2.2022 § 13 kokonaishoidon palvelusetelin arvoon ja korvausmalliin kohdistuvista muutoksista.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta merkitsi tiedoksi 17.1.2023 § 4 selvityksen suun terveydenhuollon kokonaishoidon palvelusetelistä (KOHO). Samalla lautakunta katsoi, että Helsingin tulee varmistaa suun terveydenhuollon eri palvelusetelityyppien houkuttelevuus sekä asiakkaille että palveluntuottajille, jotta suun terveydenhuollon hoitojono saadaan purettua. KOHO-palvelusetelin kehittämistä jatketaan tähän tavoitteeseen pääsemiseksi.

Nykyiset suun terveydenhuollon palvelusetelien arvot (alv 0 %)

Palveluseteli-tyyppi Palvelusetelin arvo Palvelusetelin arvo Potilaan omavastuuosuuden kattohinta (SFA10 avaintoimenpide)   
  Kertakorvaus Suoritekorvaus    
Ensiavun jatkohoidon palveluseteli Ei kertakorvausta Suoriteperusteinen korvaus 21 euroa (SFA10 avaintoimenpide) 34 euroa  
Kokonaishoidon palveluseteli Ei kertakorvausta Suoriteperusteinen korvaus 21 euroa (SFA10 avaintoimenpide) 34 euroa  
Lohkeama palveluseteli Kertakorvaus hoitokokonaisuudesta 53 euroa  Suoriteperusteinen korvaus 21 euroa (SFA10 avaintoimenpide) 34 euroa  
Tutkimus- ja hoitopalveluseteli Kertakorvaus tutkimuskäynnistä 30 euroa  Suoriteperusteinen korvaus 21 euroa (SFA10 avaintoimenpide) 34 euroa  
Uusi kokonaishoidon palveluseteli Kertakorvaus hoitojaksosta 113 euroa (alle 45-vuotiaat)Kertakorvaus hoitojaksosta 135 euroa (45-vuotta täyttäneet)  Suoriteperusteinen korvaus 25 euroa (SFA10 avaintoimenpide) Ei omavastuuosuuden kattohintaa, koska omavastuuosuus on aina samansuuruinen kuin terveyskeskuksen asiakasmaksu  

Suun terveydenhuollon palvelusetelien volyymit

Palvelusetelityyppi Myönnetty määrä (kpl) ja käyttöaste (%) v.2022 Myönnetty määrä (kpl) ja käyttöaste (%) v.2023 (1–9/2023)  
Ensiavun jatkohoidon palveluseteli 3 176 kpl, 57 % 1 449 kpl, 63 %  
Kokonaishoidon palveluseteli 855 kpl, 61 % 273 kpl, 58 %  
Lohkeama palveluseteli 9 829 kpl, 78 % 3 837 kpl, 83 %  
Tutkimus- ja hoitopalveluseteli 32 129 kpl, 69 % 13 748 kpl, 69 %  
Uusi kokonaishoidon palveluseteli 7 421 kpl, 84 % 16 809 kpl, 83 %  

Perustelut palvelusetelien arvon muuttamiselle

Helsingin suun terveydenhuolto järjestää palveluja monituottajamallilla. Monimuotoisen palvelutuotannon hyödyntäminen on tärkeää suun terveydenhuollon palvelujen saatavuuden parantamiseksi, lakisääteisten hoitoon pääsyn velvoitteiden täyttämiseksi, erilaisten asiakastarpeiden täyttämiseksi ja kustannusvaikuttavien hoitopolkujen hyödyntämiseksi sekä asiakkaiden valinnanvapauden näkökulmasta.

Helsingin suun terveydenhuollon oman toiminnan (osuus 68 prosenttia palveluista) lisäksi käytössä ovat ostopalvelut (16 prosenttia palveluista) ja palvelusetelitoiminta (15 prosenttia palveluista). Vuonna 2022 Helsingin suun terveydenhuollossa toteutui kokonaisuudessaan asiakaspalvelujen ostoja palvelusetelillä 3,766 miljoonalla eurolla (sisältää vuonna 2023 päättyvän Tulevaisuuden sote-keskus -hankerahoituksen 2 miljoonaa euroa) 36 000 asiakkaalle 64 000 käynnillä.

Palvelusetelitoiminnassa suun terveydenhuollolla on sääntökirjan kriteerein palveluntuottajiksi hyväksyttyjä yrityksiä noin 30, joissa on yhteensä noin 200 palvelusetelitoimintaan hyväksyttyä yksityishammaslääkäriä.

Palvelusetelien arvot on vahvistettu edellisen kerran vuonna 2017 ja 2020 (uusi kokonaishoidon palveluseteli). Yleinen kustannustaso ja palvelujen tuottamisen kustannukset ovat nousseet, eikä nykyinen arvo ole enää riittävä korvaamaan palvelun tuottamisen kustannuksia vuonna 2024.

Uuden kokonaishoidon palvelusetelin arvoa ei esitetä korotettavaksi tässä yhteydessä. Mikäli asiakasmaksut korotetaan Helsingissä täysimääräiseksi, nostaa se noin 7 prosenttia palveluntuottajan kokonaiskorvausta, kun asiakkaan omavastuuosuus nousee vastaamaan terveyskeskuksessa perittävää täysimääräistä asiakasmaksua.

Perustelut asiakkaan omavastuuosuuden kattohinnan määräytymisen perusteen muutokselle

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä (569/2009; 7 §) velvoittaa, että hyvinvointialueen tulee määrätä palvelusetelin arvo niin, että se on asiakkaan kannalta kohtuullinen. Kohtuullisuutta arvioitaessa on otettava huomioon kustannukset, jotka aiheutuvat hyvinvointialueelle vastaavan palvelun tuottamisesta hyvinvointialueen omana tuotantona tai hankkimisesta ostopalveluna sekä asiakkaan maksettavaksi jäävä arvioitu omavastuuosuus.

Asiakkaan omavastuuosuuden kattohinta on määritelty Helsingin suun terveydenhuollon palvelusetelissä vuonna 2014. Kattohinta on Helsingin yksityishammaslääkäreillä hoidetuille potilaille vastaavasta hoidosta Kela-korvauksen jälkeen maksettavaksi jäävän omavastuuosuuden keskiarvo. Yleisen kustannustason nousun myötä tämä ei ole enää perusteltu määräytymisen peruste potilaan palvelusetelihoidosta maksettavaksi jäävän omavastuuosuuden kohtuullisuuden arvioinnissa. Asiakkaan omavastuuosuuden kattohinta määräytyy jatkossa terveydenhuoltopalvelujen tuottajahintaindeksin perusteella (toimialana 86 terveydenhuoltopalvelut, palvelut yrityksille ja julkiselle sektorille (BtoB)).

Palvelusetelin arvo ja palvelukuvaus

Suun terveydenhuollon palvelusetelien arvo perustuu oman toiminnan vastaavaan kustannukseen (avaintoimenpide SFA10 tai hoitojaksosta/tutkimuskäynnistä vastaava oman toiminnan kustannus). Palvelusetelin arvoa määritettäessä otetaan huomioon se, että kaupunki ei palvelusetelitoiminnassa laskuta potilaalta toimenpide- ja käyntimaksuja. Näin ollen palvelusetelin arvo on enimmillään oman toiminnan vastaava kustannus vähennettynä asiakasmaksuilla, eli oman toiminnan nettokustannus. Arvoa määritettäessä huomioidaan lisäksi myös hallinnollisen työn osuus. Suoriteperusteisen korvauksen avaintoimenpiteen arvo perustuu yhden hammaspinnan paikkauksen (THL toimenpidekoodi SFA10) hintaan ja siitä Suomen Hammaslääkäriliiton kulloinkin voimassa olevien vaativuuskertoimien avulla määriteltyihin muiden toimenpiteiden hintoihin. Kertakorvauksen arvo perustuu hoitojakso- tai tutkimuskäyntikohtaiseen hintaan palvelusetelityyppikohtaisesti erikseen määriteltynä. Asiakkaan omavastuuosuuden kattohinta määräytyy jatkossa terveydenhuoltopalvelujen tuottajahintaindeksin perusteella (toimialana 86 terveydenhuoltopalvelut, palvelut yrityksille ja julkiselle sektorille (BtoB)).

Kustannusvaikutukset

Palvelusetelin arvon noston kustannusvaikutus arvioidaan olevan noin 185 000 euroa vuodessa.

Kustannukset asiakaspalvelujen ostoista palvelusetelillä perustuvat palvelustrategisiin päätöksiin ja niiden perusteella myönnettyihin palvelusetelimääriin. Kustannusvaikutuslaskelmat on laadittu sen olettaman perusteella, että palveluseteleitä myönnetään yhtä paljon kuin tällä hetkellä.

Palvelusetelistä päättäminen Helsingissä

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain 4 §:n mukaan hyvinvointialue päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 9 §:n 1 momentin mukaisesti.

Hallintosäännön 18 luvun 1 §:n 1 kohdan mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä palvelusetelin arvon vahvistamisesta.

Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Suun terveydenhuollon palveluiden avulla edistetään väestön terveyttä ja sairauksien hoitoa. Monimuotoisen palvelutuotannon avulla turvataan hoidon saatavuus oman tuotannon tukena. Palvelusetelin käyttö parantaa palvelujen saatavuutta, lisää helsinkiläisten valinnan mahdollisuuksia, monipuolistaa palvelutuotantoa sekä edistää hyvinvointialueen ja yksityisten palveluntuottajien yhteistyötä.

Sulje

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 28.11.2023 § 236

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 27.02.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Sebastian Kaste, johtajahammaslääkäri, puhelin: 040 1833798

sebastian.kaste@hel.fi