Valtuustoaloite, sähköautoilun ja aurikosähköjärjestelmien edistäminen ja mahdollistaminen

HEL 2023-012267
Asialla on uudempia käsittelyjä
17. / 570 §

Kaupunkiympäristölautakunnan vastaus valtuutettu Silja Borgarsdottir Sandelinin ym. valtuustoaloitteeseen koskien sähköautoilun ja aurinkosähköjärjestelmien edistämistä ja mahdollistamista

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Silja Borgarsdottir Sandelinin ehdotuksesta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.

Sulje

Valtuustoaloitteessa esitetään, että kaupunki omalla toiminnallaan mahdollistaa ja edistää ratkaisuja, joiden avulla taloyhtiöt voivat lisätä sähköautojen latauspaikkoja ja aurinkosähköjärjestelmiä. Aloitteessa esitetään, että kaupungin prosesseja on sujuvoitettava sekä sähköautoilun että uusiutuvan energian tuotannon lisäämiseksi.

Kaupunki suhtautuu sekä uusiutuvan energian lisäämiseen että autojen käyttövoimamuutoksiin myönteisesti. Uusiutuvan energian lisäämistä on helpotettu usein eri tavoin. Esimerkiksi maalämmön lupamaksuista on luovuttu ja maalämpökaivoja on mahdollista tietyin edellytyksin sijoittaa myös kaupungin yleisille alueille. Sähköautoilun edistyminen edellyttää sitä, että latauspaikkoja on riittävästi ja että ne ovat helposti saavutettavissa. Osana päästövähennysohjelmaa pyritään myös lisäämään ja laajentamaan latausmahdollisuuksia laajasti ja monin keinoin. Nykyisin julkisilla paikoilla on noin 1500 sähköautojen latauspistettä asiointi- ja vierailuliikenteen tarpeisiin. Näistä 200 latauspistettä on sijoitettu yleisille alueille kuten kadun varsille. Seuraava kilpailutus yleisten alueiden sähköautojen latauspisteistä toteutetaan syksyllä 2024.

Lähtökohtaisesti kaupunki suhtautuu aurinkopaneelien asentamiseen myönteisesti ja useissa tapauksissa aurinkopaneelien asentaminen ei edellytä rakennusvalvonnan lupaa. Rakennusjärjestyksen uusimisen yhteydessä tiukennettiin kuitenkin tulkintaa aurinkopaneelien luvanvaraisuuteen liittyen koskien suojeltuja ja muutoin rakennustaiteellisesti arvokkaita rakennuksia. Rakennusjärjestyksen uusimisen myötä nämä rakennukset on rajattu lupavapautusten ulkopuolelle.

Rakennusvalvonnan pyrkimys on, että kaikki lupakäsittelijät tulkitsisivat niiden sijoittamismahdollisuuksia samalla tavalla. Hankkeista käydään aina myös keskustelua tiimeissä ja rakennusvalvonnan johdon kanssa. Arvorakennuksissa pyydetään aina, että hakija esittää paneeleista saatavan hyödyn ja oikeasti tutkii kaikki sijoitusvaihtoehdot. Lähtökohtaisesti aurinkopaneelit ovat katolle sijoitettavia laitteita eikä niillä näin ollen ole pysyvää vaikutusta rakennukseen.

Sähköautojen latauspisteiden kohdalla haaste liittyy usein siihen, että latauspisteitä halutaan sijoittaa pihoille, missä asemakaava kieltää lähtökohtaisesti autopaikat. Näin ollen kaavamääräyksen perusteella ei voida antaa lupaa autopaikkojen lisäämiselle riippumatta siitä, tuliko ko. autopaikalle latausmahdollisuus vai ei. Kaavalla ei kielletä nimenomaisesti sähköautojen latauspisteiden asentamista.

Autopaikkojen kieltäminen on asemakaavassa maankäytöllinen ja kaupunkikuvallinen vaatimus. Joissakin taloyhtiöissä autopaikkoja on lisätty esimerkiksi sisäpihoille kaavamääräysten vastaisesti. Kun asiat tulevat rakennusvalvontaan lupa-asioina, on rakennusvalvonnan tehtävänä ohjata suunnitelma kaavan mukaiseen suuntaan. Kaavamielessä ei ole merkitystä sillä, onko auto sähkö- vai polttomoottoriauto, vaan olennaista on autopaikan maankäytöllinen ja kaupunkikuvallinen vaikutus, joka molemmilla autoilla on täsmälleen sama.

Rakennusvalvonnassa on käyty keskustelua siitä, onko sähköauton latauspisteen toteuttaminen riittävä peruste poiketa tästä autopaikat kieltävästä kaavamääräyksestä. Rakennusvalvonnalla ei ole resursseja eikä käytännön mahdollisuutta valvoa, millaista autoa autopaikalla säilytetään. Lisäksi on ongelmallista, jos rakennuslupaa perustuu teknisiin ominaisuuksiin, mitkä eivät liity itse rakentamiseen eivätkä näin ollen ole valvottavissa tai kestä myöskään aikaa. Sähköautojen osalta siis noudatetaan sitä, mitä asemakaava sanoo autopaikoista, eikä poikkeamispäätöksiä tehdä lähtökohtaisesti auton käyttövoiman mukaisesti. Taloyhtiöiden nykyisille autopaikoille lisättäviin sähköautojen latauspaikkoihin kaupunki suhtautuu myönteisesti ja omalta osaltaan edistää niiden toteutumista.

Valtuustoaloite

Valtuutettu Silja Borgarsdottir Sandelin ja 18 muuta valtuutettua ovat tehneet 27.9.2023 seuraavan sisältöisen valtuustoaloitteen: Sähköautoilun ja aurikosähköjärjestelmien edistäminen ja mahdollistaminen

Toimivalta

Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallituksen on osoitettava aloite vastattavaksi sille lautakunnalle tai johtokunnalle, jonka toimivaltaan tai jonka alaisen viranomaisen toimivaltaan aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu.

Aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu kaupunkiympäristölautakunnan tai sen alaisen viranomaisen toimivaltaan.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 17.11.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Kaisa-Reeta Koskinen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 22816

kaisa-reeta.koskinen@hel.fi

Salla Mustonen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 26445

salla.t.mustonen@hel.fi