Vahingonkorvaus, kiinteistövahinko, 28.8.2023 & 31.8.2023, Niittyluhdantie 41, As. Oy Ripusuontie 93

HEL 2023-012323
Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Oikaisuvaatimukset kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 25.4.2024 § 61 (kiinteistövaurio)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 25.4.2024 (61 §) tehdyt oikaisuvaatimukset.

Esittelijän perustelut

Oikaisuvaatimusten kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö on 25.4.2024 (61 §) päätöksellään hylännyt huleveden aiheuttamiin kiinteistövaurioihin liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksestä on tehty kaksi oikaisuvaatimusta, joista toisen on tehnyt hakijana oleva asunto-osakeyhtiö edustajanaan isännöitsijä ********** ja toisen kyseisen asunto-osakeyhtiön osakkeenomistajat ********** ja **********

Hakijan oikaisuvaatimus

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrältään 250 euron vahingonkorvausvaatimuksensa liittyen 28.8.2023 kello 16‒17 ja 31.8.2023 yöllä tapahtuneisiin kadulta tulleen huleveden tulvimisesta aiheutuneisiin vahinkoihin. Hakijan kiinteistön sadevesiviemäröintijärjestelmän pumppaamo sekä sadevesikaivot tukkeutuivat, ja hakijalle on aiheutunut ylimääräisiä kustannuksia järjestelmän tyhjentämisestä, puhdistamisesta ja tarkistamisesta. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksensa perusteena muun ohessa, että hulevesiviemäröinti alueella on riittämätön ja kaupunki on suhtautunut tilanteeseen välinpitämättömästi viimeiset 10‒15 vuotta. Hulevedet kerääntyvät taloyhtiön kohdalla normaalilla sateella, ei ainoastaan voimakkaan tai pitkäaikaisen sateen tai myrskyn seurauksena. Maasto-olosuhteet ovat hakijan kiinteistön kohdalla sellaiset, että asfaltoidut kadut kaatavat pitkältä matkalta neljästä suunnasta kiinteistön suuntaan. Lisäksi kiinteistön kohdalla katujen kallistus on kiinteistöön päin. Tämän ovat todenneet myös kaupungin edustajat katselmuksissaan jo ainakin vuonna 2013 sekä syksyllä 2023. Yhtiön kohdalle on näin syntynyt laajalta alueelta aiheutuva valuma-alue, jota kaupungin hulevesijärjestelmät eivät riittämättömän kapasiteetin vuoksi pysty hoitamaan.

Hakija katsoo lisäksi, että kaupungin väitteet siitä, että taloyhtiö olisi myötävaikuttanut vahinkojen syntymiseen, ovat perusteettomat. Taloyhtiön kiinteistön rakentaminen sekä sen kosteuden ja hulevesien hallintaan tehdyt ratkaisut ovat lainmukaiset ja kiinteistön kunnossapidon kannalta välttämättömät.

Hakija on täydentänyt oikaisuvaatimustaan 21.5.2024. Täydennyksen mukaan toukokuussa 2024 tehdyn hulevesikaivojen lisäämiseen liittyvän työn yhteydessä on havaittu, että risteysalueelta Lähdepolun suuntaan johtava hulevesirunkoputki on pahasti tukkeutunut ja myös painauman vaurioittama ainakin välillä Ripusuontie 93 - Lähdepolku.

Kyseisen työn vastaavalta Staran työnjohtajalta saadun lisäselvityksen mukaan HSY tuli tarkastamaan kyseisen hulevesilinjan kohdan ja ilmoitti kohdan olevan kunnossa. Myöskään työtä suorittava Stara ei ole todennut hulevesirunkoputken olevan tukkeutunut.

Hakijaa on kuultu saadusta lisäselvityksestä. Hakija on 19.6.2024 toimittamassa vastauksessa pitänyt annettua lisäselvitystä tosiasioiden vastaisena. Hakija pitää lisäksi periaatteellisesti arveluttavana, että lisäselvityspyyntöön osallistuu muutoksenhakuvaiheessa henkilö, joka on aikaisemmin tehnyt asiassa kielteisen päätöksen. Hakija pyytää, että ennen oikaisuvaatimuksen käsittelyä kaupunkiympäristölautakunta tekisi luotettavan ja neutraalin selvityksen huleveden runkoputken kunnossapidosta.

Osakkeenomistajien oikaisuvaatimus

Osakkeenomistajat vaativat lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikön tekemän hylkäävän päätöksen kumoamista, ja alun perin yhtiön 28.9.2023 tekemän vahingonkorvausvaatimuksen mukaisen korvauksen maksamista. Hakijayhtiön osakkaina (omistusosuus 50 %) osakkeenomistajat ovat maksaneet kyseisestä summasta 125 euroa yhtiölleen ylimääräisenä hoitovastikkeena. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Osakkeenomistajat yhtyvät hakijan tekemän oikaisuvaatimuksen perusteluihin. Lisäksi he toteavat muun ohessa, että kaupungin hulevesiviemärijärjestelmien toimimattomuus aiheuttaa sellaisen vahingon, joka johtaa selkeään yhtiön osakkeiden markkina-arvon alenemiseen yhtiön omistaman kiinteistön asumiskelpoisuuden ja asumisturvallisuuden heikkenemisen myötä.

Oikaisuvaatimusten tutkittavaksi ottaminen

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa, sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa molemmat oikaisuvaatimukset katsotaan asianosaisten tekemiksi, sillä toisen on tehnyt hakijana oleva yhtiö ja toisen hakijayhtiön kaksi osakkeenomistajaa, joiden etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle ja samalla toiselle oikaisuvaatimuksen tehneelle osakkeenomistajalle tiedoksi sähköpostilla 26.4.2024. Oikaisuvaatimukset kaupunkiympäristölautakunnalle ovat saapuneet 8. ja 9.5.2024 eli säädetyssä määräajassa.

Perustelut

Vahingonkorvausasia

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten kautta. Kaupungin vastuu ei ole tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, vaan kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää tuottamusta eli huolimattomuutta, virhettä tai laiminlyöntiä. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen ei pelkkä vahinkotapahtuma yksinään synnytä kaupungille vahingonkorvausvastuuta. Kunnossa- ja puhtaanapidon osalta kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Vahingonkorvausvastuuta arvioidaan suhteessa ennen vahinkoa tehtyihin kunnossapitotoimenpiteisiin. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan kiinteistön omistaja tai haltija vastaa kiinteistönsä hulevesien hallinnasta, ja kunta vastaa hulevesien hallinnan järjestämisestä asemakaava-alueella. Kaupungin vastuulle kuuluu hulevesikaivojen puhtaanapito kaduilla ja muilla yleisillä alueilla. HSY vastaa huleveden runkoviemäriverkoston rakentamisesta ja kunnossapidosta erikseen määritellyllä huleveden viemäröintialueella.

Saatujen selvitysten mukaan alueen kaivoja ja linjoja on tarkistettu vuoden 2023 aikana, eikä niissä ole havaittu tukoksia. Pakilan alueelle on suunnitteilla HSY:n hulevesisaneeraus, johon liittyvä rakentaminen ajoittuu näillä näkymin vuosille 2025‒2027. Laajemman saneerauksen lisäksi alueella on käynnistynyt kuluvana vuonna kaupungin ja HSY:n yhteishanke, jossa kaupunki lisää hulevesikaivoja Ripusuontielle sekä Lähdepolulle. Lisäksi Heinämäentien oja, johon huleveden runkolinja purkaa, perataan. HSY saneeraa omaa verkostoaan samalla. Saadun lisäselvityksen mukaan käynnissä olevan hankkeen yhteydessä ei ole havaittu tukkeumia tai muuta vikaa alueen hulevesirakenteissa.

Ilmatieteen laitoksen mukaan sade määritellään rankkasateeksi, kun sademäärä on 7 mm tunnissa tai 20 mm vuorokaudessa. Kumpulan säähavaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan ensimmäistä vahinkopäivää edeltävänä päivänä 27.8.2023 (klo 10‒14) on satanut yhteensä 25,60 mm ja vahinkopäivänä 28.8.2023 (klo 10.30‒18) yhteensä 41,19 mm vettä. Tästä vahinkopäivän sademäärästä suurin osa, 23,84 mm, on tullut kahden tunnin aikana klo 14.30‒16.30. Sade on ollut voimakkaimmillaan klo 16.00‒16.30, jolloin on satanut yhteensä 9,44 mm.

Toisena vahinkoajankohtana 30. ja 31.8.2023 välisen yön aikana (klo 22‒6) Kumpulan havaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan on satanut 18,43 mm vettä. Vuorokauden aikana 30.8.2023 klo 8 ja 31.8.2023 klo 8 on satanut yhteensä 27,18 mm. Kyseisestä sademäärästä 18,22 mm on satanut klo 3.40 ja klo 4.50 välisenä aikana, ja 11,4 mm kymmenessä minuutissa klo 3.50 ja klo 4 välisenä aikana.

Hulevesiviemäriverkoston kapasiteetti voi rankkasateella olla riittämätön. Hulevesien hallinnan tavoitteena ei ole välittömästi suoraan ohjata hulevesiä hulevesiviemäriin, vaan tavoite on maankäyttö- ja rakennuslain mukaan imeyttää ja viivyttää hulevesiä niiden kerääntymispaikalla. Tällä imeyttämisellä ja viivyttämisellä varaudutaan nimenomaan muun muassa siihen, että rankkasateiden aikana hulevesiviemäristön kapasiteetti ylittyy. Hulevesiviemäriverkostot on rakennettu rakentamisajankohtansa vaatimusten mukaisesti. Kaupunki on teettänyt vuonna 2021 Pakilan aluetta koskevan hulevesiselvityksen, jonka pohjalta tällä hetkellä käynnissä olevaa hulevesijärjestelmän aluesaneerausta suunnitellaan.

Hakija katsoo, että sen kiinteistön kosteuden ja hulevesien hallintaan liittyvät ratkaisut ovat lainmukaiset ja välttämättömät, eikä taloyhtiö sen vuoksi ole myötävaikuttanut vahinkojen syntymiseen. Viranhaltijapäätöksessä on todettu, että hakijan toimittamien valokuvien sekä ilmakuvien perusteella hakijan kiinteistön piha-alueesta arviolta yli 40 % on kivetty tiiviillä kiveyksellä. Kiveys jatkuu rakennuksen seinään kiinni. Nykyinen, 7.6.2023 voimaan tullut Helsingin kaupungin rakennusjärjestys edellyttää, että pihamaalla käytetään mahdollisuuksien mukaan vettä läpäiseviä materiaaleja. Läpäisevien materiaalien käyttö ehkäisee pintavalumia ja tulvia, ja niillä voisi viivyttää ja imeyttää hulevesiä.

Hakija on vaatinut selvitystä huleveden runkoputken kunnossapidosta. Huleveden runkoputki ja sen kunnossapitovastuu kuuluvat HSY:lle. HSY on kuntayhtymänä Helsingin kaupungista erillinen oikeushenkilö, ja se vastaa omaan kunnossapitovastuuseensa liittyvistä vahingonkorvausvaatimuksista ja niiden selvittämisestä. Asiassa saadun selvityksen mukaan HSY on ilmoittanut kuitenkin kaupungille runkoviemärin olleen kunnossa, eikä saadun tiedon oikeellisuutta ole syytä epäillä.

Osakkeenomistajat ovat oikaisuvaatimuksessaan vedonneet siihen, että yhtiön osakkeiden markkina-arvo alenee toimimattoman hulevesijärjestelmän vuoksi. Vahingonkorvaus on jälkikäteinen keino, jolla korvataan vahingonkärsijälle tuottamuksellisesti aiheutettuja syntyneitä vahinkoja. Vaatimus koskien osakkeiden markkina-arvon alentumisesta on ennenaikainen.

Sekä 27.8.2023 että molempina vahinkopäivinä, 28.8.2023 ja 31.8.2023, on ollut rankkasateita, jotka ovat todennäköisesti aiheuttaneet hulevesikaivojen ja hulevesiviemärin kapasiteetin ylittymisen. Saadun selvityksen perusteella kaupungin vastuulle kuuluvat hulevesikaivot ovat rakenteellisesti kunnossa, ja kaupunki on ryhtynyt jo vuonna 2021 eli ennen vahinkotapahtumia alueen hulevesijärjestelmän saneeraukseen liittyvään selvitystyöhön ja hankkeen valmisteluun yhdessä HSY:n kanssa. Edellä esitetyin ja muutoin tiimipäällikön päätöksestä ilmenevin perustein kaupungin katsoo, ettei asiassa ole kaupungin toiminnassa sellaista virhettä, laiminlyöntiä tai huolimattomuutta, joka muodostaisi kaupungille tuottamuksen perusteella vahingonkorvausvastuun.

Menettely asian käsittelyssä

Hakija pitää periaatteellisesti arveluttavana sitä, että sama henkilö, joka on tehnyt viranhaltijapäätöksen, osallistuu muutoksenhakuvaiheessa asian käsittelyyn. Kunnallishallinnossa ei sovelleta ns. toisen asteen jääviyttä, eli osallistuminen saman asian käsittelyyn useissa toimielimissä ei aiheuta esteellisyyttä. Kunnan sisäisessä muutoksenhaussa oikaisuvaatimuksella jatketaan saman asian käsittelyä ylemmässä toimielimessä hallintoasiana eikä oikaisuvaatimuksen käsittelyä pidetä lainkäyttönä. Viranhaltija voi sen vuoksi valmistella omasta päätöksestään tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Lopputulos

Kaupunkiympäristölautakunta viittaa vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyy vahingonkorvaustiimin päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin. Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen. Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan kiinteistön hulevesijärjestelmän tyhjentämisestä, puhdistamisesta ja tarkistamisesta aiheutuneista kustannuksista.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovelletut säännökset

Kuntalaki (410/2015) 134 §, 137 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 13 a luku 103 c §, 103 e § ja 103 i §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 § ja 9–10 §

Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) 19 §

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Helsingin kaupungin rakennusjärjestys (2023) 16 §

Toimivalta

Kuntalain 134 §:n mukaan oikaisuvaatimus lautakunnan sekä lautakunnan alaisen viranomaisen päätöksestä tehdään asianomaiselle lautakunnalle.

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Vahingonkorvaustiimi Tiimipäällikkö 25.04.2024 § 61

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 28.9.2023 esittänyt kaupungille määrältään 250 euron ja osittain yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksen hakijan kiinteistön sadevesiviemäröintijärjestelmän puhdistuksesta ja järjestelmälle aiheutuneesta vahingosta. Vaatimuksen mukaan hakijan kiinteistön sadevesiviemäröintijärjestelmän pumppaamo sekä sadevesikaivot tukkeutuivat sekä 28.8. kello 16–17 että 31.8.2023 yöllä, kun sadevesi tulvi Niittyluhdantieltä hakijan kiinteistölle. Hakija on 6.10.2023 täydentänyt vaatimustaan vaatimalla korvattavaksi myös hakijan asianhoitoon käyttämän avustajan kustannukset.

Vaatimuksen mukaan alueen hulevesiviemäröinti on toimimaton eikä asialle ole tehty korjausta. Hulevedet vaurioittavat kiinteistön sadevesijärjestelmiä ja pihaa sekä uhkaavat vaurioittaa asuinrakennuksia. Hakija on ollut hulevesien aiheuttamista ongelmista yhteydessä HSY:hyn vuosina 2012, 2014 ja 2016 sekä kaupunkiin vuosina 2018, 2021 ja 2023.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan kiinteistön omistaja tai haltija vastaa kiinteistönsä hulevesien hallinnasta, ja kunta vastaa hulevesien hallinnan järjestämisestä asemakaava-alueella.

Helsingin kaupungin rakennusjärjestyksen mukaan pihamaata rakennettaessa on käytettävä vettä läpäiseviä pintamateriaaleja, jollei piha- ja oleskelualueiden käyttötarkoituksesta muuta johdu. Tehtäessä muutoksia pihamaalla on mahdollisuuksien mukaan vähennettävä alueiden vettä läpäisemätöntä pinta-alaa ja lisättävä kasvillisuutta.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kaupungin vastuulle kuuluu myös hulevesikaivojen puhtaanapito kaduilla ja yleisillä alueilla.

Helsingissä hulevesien hallinnan vastuut jakautuvat kaupungin, HSY:n ja kiinteistön omistajan tai haltijan kesken. Kaupunki vastaa esimerkiksi hulevesien hallinnan kokonaissuunnittelusta, HSY huolehtii huleveden runkoviemäriverkoston rakentamisesta ja kunnossapidosta erikseen määritellyllä huleveden viemäröintialueella, ja kiinteistön omistaja tai haltija huolehtii kiinteistöllä muodostuvan huleveden hallinnasta.

Tulvariskien hallinnasta annetun lain mukaan kaupunki tekee alustavan arvioinnin hulevesitulvista aiheutuvista tulvariskeistä, nimeää hulevesitulvien merkittävät tulvariskialueet sekä laatii alueille tulvavaarakartat ja tulvariskikartat. Tulvariskien alustava arviointi tehdään toteutuneista tulvista sekä ilmaston ja vesiolojen kehittymisestä saatavissa olevien tietojen perusteella ottaen huomioon myös ilmaston muuttuminen pitkällä aikavälillä. Alue, jolla todetaan arvioinnin perusteella mahdollinen merkittävä tulvariski tai jolla sellaisen riskin voidaan olettaa ilmenevän, nimetään merkittäväksi tulvariskialueeksi. Kaupunki laatii hulevesitulvan vuoksi merkittäväksi tulvariskialueeksi nimetylle alueelle tulvariskien hallintasuunnitelman.

Tulvariskien hallinnasta annetun lain mukainen Helsingin kaupungin alueen hulevesitulvariskien alustava arviointi on tehty vuosina 2011 ja 2018. Kummankin arvioinnin perusteella on todettu, että kaupungin alueella ei ole lain mukaisia merkittäviä hulevesitulvariskialueita. Arviointien perusteella on kuitenkin todettu, että kaupungissa on monta hulevesitulvaherkkää aluetta, joissa mahdolliset hulevesitulvat voivat aiheuttaa oleellista haittaa kaupungin toiminnalle tai omaisuudelle, mutta lain mukainen merkittävyyden kynnys ei ylity.

Hulevesitulvariskialueiden ja hulevesitulvaherkkien alueiden selvittämisen loppuraportissa on todettu, että Länsi-Pakilan Ripusuontien länsipäässä on tarve tarkemmalle tarkastelulle ja on laadittava erillisselvitys, jossa verkostomallinnuksella ja maastokäynneillä arvioidaan tulvien syitä ja vähentämistoimenpiteitä. Länsi-Pakilan alueella on kohtia, jotka kuuluvat Suomen ympäristöpalvelun laatiman hulevesitulvariskien alustavan arvioinnin mukaiselle kerran sadassa vuodessa toistuvalle hulevesitulvaherkälle alueelle.

Hallintolain mukaan hallintoasiassa kukin vastaa omista kuluistaan.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kaupungin on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvässä vahingonkorvausasiassa kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan hulevesikaivojen kunnosta ja hulevesien hallinnasta on pyydetty selvitys. Saadun selvityksen mukaan alue on suunniteltu ja rakennettu 1960-luvulla. Maaperä on täyttömaata ja moreenia. Hakijan kiinteistö on valmistunut huomattavasti kadun rakentamista myöhemmin vuonna 1990. Kiinteistön tulee aina sopeuttaa pihan korkomaailma olemassa olevaan katuun. Nykyinen Helsingin kaupungin rakennusjärjestys edellyttää, että pihamaalla käytetään mahdollisuuksien mukaan vettä läpäiseviä materiaaleja. Hakijan toimittamien valokuvien sekä ilmakuvien perusteella hakijan kiinteistön piha-alueesta arviolta yli 40 % on kivetty tiiviillä kiveyksellä.

Alueesta on laadittu hulevesiselvitys vuonna 2021, jossa on tarkasteltu hulevesiverkoston kapasiteettia eli putkiverkoston ja kaivojen riittävyyttä sadantaan nähden. Selvityksen perusteella hulevesiverkoston kapasiteetti ei ole riittävä ja pidempikestoisella rankkasateella hulevesiviemäriverkosto tulvii eli kaivot eivät vedä riittävästi ja vesi lammikoituu. Luonnollisia tulvareittejä Keskuspuistoon ei ole, eikä ongelma ratkea pelkästään viemärikokoa kasvattamalla, vaan myös tulvareittejä tulee parantaa ja viivytysratkaisuja kehittää.

Saadun selvityksen mukaan alueen kaivoja ja linjoja on tarkistettu vuoden 2023 aikana, eikä niissä ole havaittu tukoksia. Pakilan alueelle on suunnitteilla HSY:n hulevesisaneeraus 2030-luvulla, jonka lisäksi alueella on käynnistymässä kaupungin ja HSY:n yhteishanke kuluvan vuoden aikana. Hankkeessa tullaan lisäämään hulevesikaivoja Ripusuontielle sekä Lähdepolulle. Lisäksi Heinämäntien oja, johon huleveden runkolinja purkaa, tullaan perkaamaan. HSY tulee saneeraamaan omaa verkostoaan samalla. Hankkeen rakennustyöt pyritään aloittamaan talvella 2024–2025.

Kaupungille on esitetty hakijan kiinteistön lähettyviltä Pakilan alueelta myös toinen vahingonkorvausvaatimus, joka koskee 31.8.2023 hulevesien aiheuttamaa kiinteistövauriota.

Ilmatieteen laitoksen mukaan sade määritellään rankkasateeksi, kun sademäärä on 7 mm tunnissa tai 20 mm vuorokaudessa. Ilmatieteen laitoksen Helsingin Kumpulan säähavaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan ensimmäistä vahinkopäivää edeltävänä päivänä 27.8.2023 (klo 10–14) on satanut yhteensä 25,60 mm ja vahinkopäivänä 28.8.2023 (klo 10.30–18) yhteensä 41,19 mm vettä. Tästä vahinkopäivän sademäärästä suurin osa, 23,84 mm, on tullut kahden tunnin aikana klo 14.30–16.30. Sade on ollut voimakkaimmillaan klo 16.00–16.30, jolloin on satanut yhteensä 9,44 mm.

Toisena vahinkopäivänä 31.8.2023 (klo 3.50–14.50) on Ilmatieteen laitoksen Helsingin Kumpulan säähavaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan satanut yhteensä 28,34 mm. Suurin osa tästä sateesta, 15,43 mm, on tullut kahdenkymmenen minuutin aikana kello 3.50–4.10.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Helsingin kaupungin ilmastotyöryhmä on laatinut vuonna 2017 Helsingin ilmastonmuutokseen sopeutumisen linjaukset vuoteen 2025 saakka. Linjauksissa esitettyjä hulevesiin liittyviä sopeutumistoimenpiteitä toimeenpannaan vuonna 2018 julkaistulla Helsingin kaupungin hulevesiohjelmalla. Ilmastonmuutosennusteiden mukaan Helsingissä etenkin talvella sateet lisääntyvät ja kesällä rankkasateet voimistuvat ja yleistyvät, mutta toisaalta myös kuivat kaudet yleistyvät. Hulevesiviemäriverkoston kapasiteetti voi rankkasateella olla riittämätön. Hulevesiohjelmassa kiinnitetään entistä enemmän huomiota hulevesivirtaamien hallintaan suunnittelussa ja rakentamisessa. Tavoitteena on estää kaupunkitulvia myös tulevaisuudessa.

Pääkaupunkiseudulle 28.8.2023 iskenyt rajuilma ja voimakas rankkasade aiheutti tulvia, kaatoi puita ja aiheutti vesivahinkoja sekä sähkökatkoja ympäri Helsinkiä. Ilmatieteen laitos sekä Foreca antoivat kyseisestä rajuilmasta etukäteen sade- ja tuulivaroituksen Uudellemaalle.

Myös 31.8.2023 rankkasade aiheutti aikana useita vesivahinkoja Helsingissä. Helsingin pelastuslaitos tiedotti 31.8.2023, että Helsingissä oli ollut yön ja aamun aikana 15 vahingontorjuntatehtävää, ja että vahingontorjuntatehtäviin oli hälytetty myös sopimuspalokunnat. Esimerkiksi Helsingin yliopiston metroasema oli jouduttu sulkemaan tulvivan veden takia.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Ilmastonmuutosennusteiden mukaan Helsingissä etenkin talvella sateet lisääntyvät ja kesällä rankkasateet voimistuvat ja yleistyvät, ja on todettu, että hulevesiviemäriverkoston kapasiteetti voi olla riittämätön rankkasateella. Kaupungin voimassa olevassa hulevesiohjelmassa kiinnitetään entistä enemmän huomiota hulevesivirtaamien hallintaan suunnittelussa ja rakentamisessa. Helsingissä on monta hulevesitulvaherkkää aluetta, joissa mahdolliset hulevesitulvat voivat aiheuttaa haittaa, mutta tulvariskien hallinnasta annetun lain mukainen merkittävyyden kynnys ei ylity. Toimenpiteet hulevesitulvariskien poistamiseksi ja vähentämiseksi tiiviisti rakennetussa kaupunkiympäristössä ovat usein vaikeita toteuttaa, ja tapahtuvat usein suurempien hankkeiden yhteydessä.

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kaupungin vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamuksellisuutta. Vahinkopaikalla todettu olemassa olevien kaivojen olevan rakenteellisesti kunnossa, eikä kaupunki siten ole laiminlyönyt vahinkopaikan rakenteiden kunnossa- ja puhtaanapitoa. Kaupunki on selvityksissään todennut, että Pakilan alueen tulvareitit ovat puutteellisia ja viemäreiden mitoitus on riittämätön sateille, joita on toteutunut alueella muutaman vuoden välein. Kaupunki on ryhtynyt yhdessä hulevesiviemäröinnistä vastaavan HSY:n kanssa toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi ja yhteishankkeen toteutus on alkamassa kuluvan vuoden aikana.

Sekä 27.8.2023 että molempina vahinkopäivinä, 28.8. ja 31.8.2023, on ollut rankkasateita, jotka ovat todennäköisesti aiheuttanut hulevesikaivojen ja hulevesiviemärin kapasiteetin ylittymisen. Vahinkopäivien rankkasateiden seurauksena kaupungissa on tapahtunut myös useita muita vesivahinkoja.

Edellä esitetysti Ripusuontien länsipäässä on todettu puutteita hulevesijärjestelmässä sekä viemäröinnin että tulvareittien osalta siten, että se on riittämätön nykyään yleisesti esiintyville sateilla. Vahinkopäivinä ilmoitettuina vahinkoajankohtina on kuitenkin ollut tavanomaisesta poikkeavia, voimakkaita rankkasateita, jotka ovat aiheuttaneet hulevesiviemärin hetkellisen täyttymisen sateen ollessa erittäin voimakas lyhyen ajan sisällä. Ottaen erityisesti huomioon sen, että kaupunki on tunnistanut ja ryhtynyt yhdessä HSY:n kanssa toimenpiteisiin hulevesien hallinnan parantamiseksi kaupunki katsoo, ettei asiassa ole kaupungin toimintaa koskevaa virhettä, laiminlyöntiä tai huolimattomuutta vaan vahingot ovat johtuneet poikkeavista rankkasateista. Kaupunki ei näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen rankkasateiden aiheuttamista kiinteistön hulevesijärjestelmien puhdistus- ja korjauskustannuksista.

Hakija on vaatinut korvattavaksi lisäksi käyttämänsä asiamiehen kustannukset. Hallintolain mukaan hallintoasiassa kukin vastaa omista kuluistaan. Hallintomenettelyssä ei asianosaista eikä viranomaista voida velvoittaa korvaamaan toisensa kuluja, jotka ovat aiheutuneet hallintoasian käsittelystä. Hakijan vaatimus asiamieskustannusten korvaamisesta hallintoasian käsittelyssä on siten lakiin perustumaton.

Sovelletut säännökset

Hallintolaki (434/2003) 64 §

Helsingin kaupungin rakennusjärjestys (2023) 16 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 13 a luku 103 e § ja 103 i §

Laki tulvariskien hallinnasta (620/2010) 5 §, 7–8 §, 10 § ja 19 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 9–10 §

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Vesihuoltolaki (119/2001) 3 a luku 17 d §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätiedot

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi
Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: Tietosuojalaki 29 §
2. Oikaisuvaatimus, hakija, 7.5.2024
3. Salassa pidettävä: Tietosuojalaki § 29
4. Oikaisuvaatimus, osakkeenomistajat, 8.5.2024
5. Oikaisuvaatimus, hakija, täydennys 21.5.2024, saate
6. Oikaisuvaatimus, hakija, täydennys 21.5.2024
7. Oikaisuvaatimus, osakkeenomistajat, täydennys 21.5.2024, saate
8. Oikaisuvaatimus, osakkeenomistajat, täydennys 21.5.2024
9. Lisäselvitys oikaisuvaatimukseen Stara HEL 2023-012323
10. Kuulemispyyntö 6.6.2024
11. Oikaisuvaatimus, täydennys 19.6.2024, saate
12. Oikaisuvaatimus, täydennys 19.6.2024

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.