Hankinta, Päiväkoti Perhonen, uudisrakennus, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-012953
Asialla on uudempia käsittelyjä
19. / 271 §

Hankintaoikaisuvaatimus teknisen johtajan 27.3.2024 § 42 päätöksestä koskien Helsingin LPK Perhosen uudisrakennuksen kokonaisurakoitsijan valintaa

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti, että Arkta Rakennuskultti Oy:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa, koska hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös on kumottu teknisen johtajan 16.4.2024 § 49 tekemässä päätöksessä ja hankinta on keskeytetty.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hankintapäätös, hankinnan keskeytys ja hankintaoikaisuvaatimus

Tekninen johtaja on 27.3.2024 § 42 tehnyt päätöksen koskien Helsingin LPK Perhosen uudisrakennuksen kokonaisurakoitsijan valintaa. Hankintayksikkö on lähettänyt päätöksen perusteluineen ja muutoksenhakuohjeineen tiedoksi Arkta Rakennuskultti Oy:lle 11.4.2024.

Arkta rakennuskultti Oy on tehnyt päätöksestä hankintayksikölle hankintaoikaisuvaatimuksen 16.4.2024. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.

Tekninen johtaja on 16.4.2024 § 49 tehnyt päätöksen keskeyttää Lpk Perhosen uudisrakennuksen kokonaisurakan hankinta. Tämä päätös kumoaa aikaisemmin laaditun teknisen johtajan päätöksen kokonaisurakoitsijan valinnasta (27.3.2024, 42 §). Hankintayksikkö on lähettänyt keskeyttämispäätöksen perusteluineen ja muutoksenhakuohjeineen tiedoksi Arkta Rakennuskultti Oy:lle 17.4.2024.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä Arkta Rakennuskultti Oy vaatii kokonaisurakoitsijaksi valitun Kymppirakenne Oy:n antaman tarjouksen hylkäämistä. Perusteena on se, että valitun Kymppirakenne Oy:n hankereferenssivaatimus ei täyty. Hankereferenssinä nro 2 on vaadittu CLT-runkoinen rakennus 1 000 brm², ja toteuttajan on pitänyt toimia pääurakoitsijana ao. kohteessa. Arkta Rakennuskultti Oy katsoo, että on vaadittu, että Y-tunnus pitää olla sama, joten heidän näkemyksensä mukaan tällöin ei voida käyttää toisen referenssejä. Tämän lisäksi Arkta Rakennuskultti Oy katsoo, että valitun urakoitsijan Kymppirakenne Oy taloudellinen tilanne ja rahoitusasema ei RALA-raportin perusteella täyty.

Asianosaisten kuuleminen

Hallintolain 34 §:n 1 momentin mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Hallintolain 34 §:n 2 momentin mukaan asian saa ratkaista asianosaista kuulematta, jos vaatimus jätetään tutkimatta tai hylätään heti perusteettomana, taikka jos kuuleminen on muusta syystä ilmeisen tarpeetonta.

Hankintayksikkö on ilmoittanut toisille tarjoajille hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulosta. Hallintolain 34 §:n 2 momentin nojalla hankintayksikkö ei ole kuullut asianosaisia, koska hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa.

Sovellettavat säännökset

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Hankintalain 125 § mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä.

Hankintalain 132 § mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta

Hankintalain 133 § 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireilletulosta välittömästi niille, joita asia koskee.

Hankintapäätöksen virheellisyys ja hankinnan keskeyttäminen

Päätöksenteon jälkeen hankintayksikkö huomasi tarjouspyynnössä ristiriitaisuuksia. Tarjouspyynnössä oli ristiriitaista tietoa tarjoajalta vaadittavasta liikevaihdosta, mikä johtui Cloudia -järjestelmän teknisestä viasta. Lisäksi tarjouspyynnössä oli ristiriita tarjoajalta edellytetyn referenssikohteen vaatimuksissa.

Tekninen johtaja on 16.4.2024 § 49 tehnyt päätöksen keskeyttää Lpk Perhosen uudisrakennuksen kokonaisurakan hankinnan. Tekninen johtaja päätti, että hankinta keskeytetään ja urakka kilpailutetaan uudelleen, koska tarjouspyyntö ei ollut kaikilta osin yksiselitteinen. Keskeyttämispäätöksellä kumottiin aikaisemmin laadittu teknisen johtajan päätös kokonaisurakoitsijan valinnasta (27.3.2024, 42 §).

Hankintalain (1397/2016) 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että hankintayksikkö voi aina halutessaan todellisesta ja perustellusta syystä keskeyttää hankintamenettelyn, eikä menettelyn keskeyttäminen edellytä poikkeuksellisia olosuhteita tai erityisiä syitä. Ainoa edellytys keskeyttämisen hyväksyttävyydelle on, että kaikkia tarjoajia kohdellaan tasapuolisesti ja syrjimättömästi. Hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä oleva todellinen ja perusteltu syy voi johtua myös hankintayksikön omasta toiminnasta.

Kaiken edellä todetulla perusteilla hankintamenettelyn keskeyttämiselle on hankintalain tarkoittama todellinen ja perusteltu syy, eikä keskeyttäminen vaaranna tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua.

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 19.12.2023 § 700) mukaan tekninen johtaja voi tehdä hankesuunnitelmiin perustuvia hankintoja kaupunginvaltuuston, -hallituksen tai kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston hyväksymissä hankesuunnitelman enimmäisarvoa koskevissa rajoissa. Tekninen johtaja on siten ollut toimivaltainen päättämään hankinnasta ja sen keskeyttämisestä.

Arkta Rakennuskultti Oy teki hankintaoikaisuvaatimuksen 16.4.2024. Hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu päätökseen, jonka hankintayksikkö kumosi 16.4.2024.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä Arkta Rakennuskultti Oy ei ole peruuttanut kumottuun päätökseen kohdistuvaa hankintaoikaisuvaatimusta sen jälkeen, kun on saanut tiedon keskeyttämisestä ja päätöksen kumoamisesta.

Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 132 §:ssä säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Sen mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Hankintalain 127 §:n mukaan käytettäessä sähköistä yhteystietoa ehdokkaan ja tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon päivänä, jona asiaa koskeva sähköinen asiakirja on viestin vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että sähköistä viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Tässä tapauksessa hankintayksikkö on lähettänyt hankintapäätöksen perusteluineen ja muutoksenhakuohjeineen tiedoksi Arkta Rakennuskultti Oy:lle 11.4.2024. Tiedoksianto on tehty sähköpostitse siihen tarjoajan tarjouksessaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen, jonne hankintapäätös lähetetään. Tiedoksianto on viivästynyt lähetyksessä sattuneesta kirjoitusvirheestä sähköpostisosoitteessa. Tämä ei ole vaikuttanut asian käsittelyyn, muutoin kun tiedoksiannon viivästymisenä.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä on saanut hankintapäätöksen muutoksenhakuohjeineen tiedokseen 11.4.2024 ja muutoksenhakuaika lasketaan tästä ajankohdasta.

Hankintapäätös on ollut hankintalain 123 §:n ja muiden säännösten mukainen, ja siihen on myös liitetty oikaisuohje, joka täyttää hankintalain 126 §:n ja hallintolain mukaiset vaatimukset.

Arkta Rakennuskultti Oy:n hankintaoikaisuvaatimus teknisen johtajan päätökseen kokonaisurakoitsijan valinnasta (27.3.2024, 42 §) on tehty 16.4.2024. Tekninen johtaja on 16.4.2024 § 49 tehnyt päätöksen keskeyttää Lpk Perhosen uudisrakennuksen kokonaisurakan hankinnan. Hankintayksikkö on lähettänyt keskeyttämispäätöksen perusteluineen ja muutoksenhakuohjeineen tiedoksi Arkta Rakennuskultti Oy:lle 17.4.2023.

Keskeyttämispäätöksen myötä hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös (27.3.2024, 42 §) on kumottu. Hankintaoikaisuvaatimuksen tutkimiselle ei keskeyttämispäätöksen myötä ole enää perustetta. Hankintaa ei toteuteta hankintaoikaisuvaatimusten kohteena olevan 27.3.2024 § 42 tehdyn hankintapäätöksen perusteella. Arkta Rakennuskultti Oy:llä ei näin ollen ole enää oikeussuojan tarvetta asiassa, koska valituksen kohteena oleva päätös on tosiasiallisesti poistettu. Näin ollen myös alkuperäisestä päätöksestä tehdyn hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa.

Hankintayksikkö tulee kilpailuttamaan Lpk Perhosen uudisrakennuksen kokonaisurakan hankinnan uudelleen ottaen huomioon aiemmassa kilpailutuksessa havaitut ongelmat ja puutteet.

Johtopäätökset

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena olevan päätöksen kumoamisen ja hankinnan keskeyttämisen johdosta hankintapäätöksestä 27.3.2024 § 42 tehdylle oikaisuvaatimukselle ei ole enää perustetta. Hankintaa ei toteuteta hankintaoikaisuvaatimusten kohteena olevan 27.3.2024 § 42 tehdyn hankintapäätöksen perusteella. Arkta Rakennuskultti Oy:llä ei näin ollen ole enää oikeussuojan tarvetta asiassa, koska valituksen kohteena oleva päätös on tosiasiallisesti poistettu. Näin ollen myös alkuperäisestä päätöksestä tehdyn hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa.

Kaupunkiympäristölautakunnan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Näin ollen kaupunkiympäristölautakunta on toimivaltainen käsittelemään hankintaoikaisuvaatimuksen.

Sulje

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tekninen johtaja 16.04.2024 § 49

Päätös

Tekninen johtaja päätti keskeyttää Lpk Perhosen uudisrakennuksen kokonaisurakan hankinnan. Tämä päätös kumoaa aikaisemmin laaditun teknisen johtajan päätöksen kokonaisurakoitsijan valinnasta (27.3.2024, 42 §).

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Lpk Perhosen uudisrakennuksen hankinnan kilpailutus toteutettiin julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (29.12.2016/1397) mukaisessa avoimessa menettelyssä. Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala on julkaissut em. hankinnasta EU-hankintailmoituksen 19.10.2023 sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.

Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan mennessä kolme tarjousta seuraavilta tarjoajilta:

- Arkta Rakennuskultti Oy
- Kymppirakenne Oy
- Oy Rakennuspartio

Päätös kokonaisurakoitsijan valinnasta tehtiin 27.3.2024.

Päätöksenteon jälkeen hankintayksikkö huomasi tarjouspyynnössä ristiriitaisuuksia. Tarjouspyynnössä oli ristiriitaista tietoa tarjoajalta vaadittavasta liikevaihdosta, mikä johtui Cloudia -järjestelmän teknisestä viasta. Lisäksi tarjouspyynnössä oli ristiriita tarjoajalta edellytetyn referenssikohteen vaatimuksissa.

Koska tarjouspyyntö ei ollut kaikilta osin yksiselitteinen, hankinta keskeytetään ja urakka kilpailutetaan uudelleen. Tilaaja on katsonut, ettei ristiriitaisuuksien korjaamiselle ollut muuta mahdollisuutta kuin keskeyttää hankinta.

Hankinnan keskeyttäminen

Hankintalain (1397/2016) 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Edellä todetuilla perusteilla hankintamenettelyn keskeyttämiselle on hankintalain tarkoittama todellinen ja perusteltu syy.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (19.12.2023 § 700) mukaan kaikilla kaupunkiympäristön toimialan viranhaltijoilla, joilla on hankintavaltuus, on oikeus keskeyttää hankinta hankinnan arvosta riippumatta. Tekninen johtaja on siten toimivaltainen päättämään hankinnan keskeyttämisestä.

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tekninen johtaja 27.03.2024 § 42

Lisätiedot

Maria Lähdemäki, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39843

maria.lahdemaki@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 13.05.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Maria Kulomäki, lakimies, puhelin: 09 310 52480

maria.kulomaki@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 16.4.2024

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.