Hankinta, DPS, hakijat 2023, ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-013399
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 79

Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinta - dynaamisen puitejärjestelyn 3. avaaminen

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hyväksyä ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen dynaamiseen puitejärjestelyyn lisättäväksi seuraavat tarjoukset:

- Hoitokoti Päiväkumpu Oy Hoitokoti Päiväkumpu / Länsi-Pasila Ryhmäkoti Väinölä, osa-alue A
- Hoitokoti Päiväkumpu Oy Hoitokoti Päiväkumpu / Vuoranta Ahtiala, osa-alue A
- Hoitokoti Päiväkumpu Oy Hoitokoti Päiväkumpu / Vuoranta Vellamo, osa-alue A
- Hoitokoti Päiväkumpu Oy Hoitokoti Päiväkumpu / Villa Vuoranta, osa-alue A
- Hoivamme Satakunta Oy Helsinki / Hoivamme Malminkartano, osa-alue A
- Mehiläinen Hoivapalvelut Oy Mainiokoti uusi perustettava, osa-alue A
- Mehiläinen Hoivapalvelut Oy / Mainiokoti Joutsen, osa-alue B.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hylätä
seuraavien tarjoajien tarjoukset:

- Hoivamme Satakunta Oy Helsinki / Hoivamme Malminkartano, osa-alueet B, C ja D
- Mehiläinen Tutoris Oy Mainiokoti Tenho, osa-alue A.

Lisäksi sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hyväksyä sopimusehtojen mukaiset ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valittujen palveluntuottajien päivitetyt hinnat.

Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen dynaamisen puitejärjestelyn kolmannen avauksen tarjousvertailu on esitetty liitteessä 1.

Palveluntuottajat asetetaan dynaamisessa puitejärjestelyssä etusijajärjestykseen hinta-laatusuhteen perusteella. Tarjousvertailussa saman arvon saaneet tarjoajat on numeroitu samalla numerolla, ja valinta tällä etusijanumerolla olevien palveluntuottajien kesken tehdään asiakaskohtaisen harkinnan perusteella.

Hyväksyttyjen uusien tarjousten osalta sopimuskausi alkaa 1.1.2024 ja päättyy dynaamisen puitejärjestelyn päättyessä 31.12.2026. Dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valittujen palveluntuottajien hinnat astuvat voimaan 1.1.2024.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 280 miljoonaa euroa laskettuna dynaamisen puitejärjestelyn kokonaiskestolle 1.1.2021–31.12.2026.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen dynaamiseen puitejärjestelyyn valittujen uusien palveluntuottajien osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset (mm. Valviran lupa-asiakirjat uusien kohteiden osalta) ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen HEL 2019-011004 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 10.3.2020, § 41. Samalla lautakunta oikeutti sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätökset, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Kilpailutuksen tarkoituksena oli sopia dynaamisesta puitejärjestelystä, jonka ehtojen perusteella palveluntuottajat sitoutuvat tuottamaan ikääntyneiden ympärivuorokautista palveluasumista Helsingin kaupungin ikääntyneille asiakkaille sopimuskauden ajan. Hankinta toteutetaan dynaamisena puitejärjestelynä, joka on tarkoitus avata uudelleen vuosittain, hankintayksikön harkitsemana aikana.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena oli Helsingin kaupungin ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen dynaamisena puitejärjestelynä. Osatarjoukset olivat sallittuja siten, että tarjoaja on voinut tarjota yhtä tai useampaa seuraavista neljästä osa-alueesta:

A. Ympärivuorokautinen palveluasuminen suomenkielisille ikääntyneille
B. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille ikääntyneille
C. Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palveluasuminen
D. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ikääntyneille päihdeongelmaisille.

Dynaamisen puitejärjestelyn kolmas avaaminen

Dynaaminen puitejärjestely perustettiin 2.7.2020 julkaistulla hankintailmoituksella ja sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan hankintapäätöksellä 27.10.2020 § 47. Dynaaminen puitejärjestely on avattu aiemmin 28.10.2021 ja 21.9.2022.

Dynaaminen puitejärjestely avattiin kolmannen kerran 4.10.2023 julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa julkaistulla hankintailmoituksella.

Dynaamisen puitejärjestelyn kolmannen avauksen yhteydessä uudet tarjoajat saattoivat jättää tarjouksen, ja lisäksi dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valitut palveluntuottajat saattoivat jättää tarjouksen uusista asumisyksiköistä ja uusista hankinnan osa-alueista. Lisäksi dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valitut palveluntuottajat saattoivat jättämällä tarjouksen tarkistaa hintojaan niiden yksiköiden osalta, jotka oli jo aiemmin valittu puitejärjestelyyn sekä osallistua laatuvertailuun. Dynaamisen puitejärjestelyn perustamisvaiheessa ja aiemmissa avauksessa laadittua etusijajärjestystä muutetaan dynaamisen puitejärjestelyn kolmannen avaamisen yhteydessä sen mukaisesti, kuin avauksessa on saatu uusia tarjouksia ja hintojen ja laatujen vertailussa on päädytty uuteen etusijajärjestykseen.

Dynaamisen puitejärjestelyn kolmannen avaamisen yhteydessä tehtiin sopimusmuutos, jolla tehtiin yksi pysyvä muutos sopimukseen ja kaksi pysyvää muutosta palvelukuvaukseen seuraavasti:

1. Sopimuksen kohdassa 7. HINNAT ja 10. MAKSUEHDOT määritellään, että kuolemantapauksessa laskutus keskeytetään kuolemaa seuraavana päivänä. Laskutusehtoa kuolemantapauksessa muutettiin seuraavasti: Kuolemantapauksessa laskutus keskeytetään kuolemaa seuraavana päivänä, josta korvataan perusmaksu ja vuokrakulut. Hinta lasketaan kuukausihinnasta seuraavasti: ([vuokra+ perusmaksu] x 12) / 365 = maksettava korvaus.

2. Palvelukuvauksen kohdassa 5.6. Henkilöstö / Henkilöstömitoitus ja Hankintamenettelyn kuvauksen kohdassa 3. Dynaamisen puitejärjestelyn avaaminen esitetyssä laatuvertailuperusteissa määriteltiin, että henkilöstömitoituksen tulee olla vähintään 0,7 ja erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden henkilöstömitoituksen tulee olla 0,8. Henkilöstömitoitus erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palvelulle oli lisäksi määritelty toistamiseen palvelukuvauksen kohdassa 5.13. Erityisvaatimukset erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palvelulle, että henkilöstömitoituksen tulee olla 0,8. Henkilöstömitoituksen ehtoa muutettiin seuraavasti: Henkilöstömitoituksen tulee olla vähintään 0,65. Henkilöstömitoitus lasketaan seuraavasti: kolmen viikon aikana tehdyt työtunnit välittömässä asiakastyössä jaetaan alan työehtosopimuksen mukaisella kolmen viikon työajalla ja saatu työntekijöiden määrä jaetaan kolmen viikon keskimääräisellä asiakaslukumäärällä. Erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden henkilöstömitoituksen tulee olla 0,7. Palveluntuottaja on velvollinen nostamaan henkilöstömitoitusta poikkeustilanteissa, esimerkiksi epidemiatilanteet ja vaativat saattohoitotilanteet.

3. Palvelukuvauksen kohdassa 5.8 Hoitotyön suunnitelma määriteltiin, että hoitotyön suunnitelmaa arvioidaan 3 kuukauden välein ja aina tarvittaessa asiakkaan tilanteen muuttuessa. Palvelukuvauksen kohdassa 5.11 Hoidon arviointi määriteltiin, että asiakkaan hoitotyön suunnitelma arvioidaan vähintään 3 kk välein ja arvioinnin perusteella tehdään tarvittavat muutokset hoitotyön suunnitelmaan. Hoitotyön suunnitelman arviointijaksoa muutettiin seuraavasti: Jokaiselle asiakkaalle laaditaan hoitotyön suunnitelma. Sitä arvioidaan 6 kuukauden välein ja aina tarvittaessa asiakkaan tilanteen muuttuessa. Hoidon arviointi muutetaan seuraavasti: asiakkaan hoitotyön suunnitelma arvioidaan vähintään 6 kk välein ja arvioinnin perusteella tehdään tarvittavat muutokset hoitotyön suunnitelmaan.

Dynaamisen puitejärjestelyn kolmannen avaamisen yhteydessä tarjoajien etusijajärjestyksessä huomioitiin hinnan lisäksi myös sekä dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valittujen palveluntuottajien että uusien tarjoajien laatu valittujen RAI-indikaattorien mukaan.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimukset ovat yhtenevät dynaamisen puitejärjestelyn perustamisessa julkaistujen vaatimusten kanssa, ja niiden tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisätietokysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 11.10.2023 klo 12 mennessä. Kysymyksiä saapui yhteensä 61. Esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 17.10.2023.

Tarjousten jättämisen määräaikaan 25.10.2023 klo 12.00 mennessä saapui yhteensä 72 tarjousta.

Uusia tarjouksia saapui 8 kappaletta, jotka jakautuivat eri osa-alueille seuraavasti:

A. Ympärivuorokautinen palveluasuminen suomenkielisille ikääntyneille:
- Hoitokoti Päiväkumpu Oy / Länsi-Pasila Ryhmäkoti Väinölä
- Hoitokoti Päiväkumpu Oy / Vuoranta Ahtiala
- Hoitokoti Päiväkumpu Oy / Vuoranta Vellamo
- Hoitokoti Päiväkumpu Oy / Villa Vuoranta
- Hoivamme Satakunta Oy Helsinki / Hoivamme Malminkartano
- Mehiläinen Hoivapalvelut Oy Mainiokoti uusi perustettava
- Mehiläinen Tutoris Oy Mainiokoti Tenho.

B. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille ikääntyneille:
- Mehiläinen Hoivapalvelut Oy Mainiokoti Joutsen
- Hoivamme Satakunta Oy Helsinki / Hoivamme Malminkartano.

C. Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palveluasuminen:
- Hoivamme Satakunta Oy Helsinki / Hoivamme Malminkartano.

D. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ikääntyneille päihdeongelmaisille:
- Hoivamme Satakunta Oy Helsinki / Hoivamme Malminkartano.

Dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valituilta palveluntuottajilta saapui yhteensä 64 tarjousta, jotka jakautuivat eri osa-alueille seuraavasti:

A. Ympärivuorokautinen palveluasuminen suomenkielisille ikääntyneille:
- Hoiva Sofia Oy / Ryhmäkoti
- Attendo 247 Oy Attendo Mellunmäki
- Attendo Aapelikoti Oy Attendo Svengi (alunperin "Perustettava Vuosaari")
- Attendo Mi-Hoiva Oy Attendo Taivallahti
- Attendo Oy Attendo Harmonia
- Attendo Oy Attendo Linnanharju
- Betesda-säätiö
- Esperi Care Oy Harjus
- Esperi Care Oy Hopeapaju
- Esperi Care Oy Pakaasi
- Esperi Care Oy Sarakoti
- Esperi Care Oy Tilkantoivo
- Esperi Care Oy Tilkantupa
- Esperi Care Oy Untuva
- Esperi Care Oy Vanhalinna
- Gaius-säätiö sr / Heseva-koti
- Gaius-säätiö sr Puotilan palvelutalo
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy Rinnekodit Kyläkallio
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy Rinnekodit Leenankoti
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy Rinnekodit Kotikallio
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy Rinnekodit Scilla
- Helykodit ry Annin kammari, Kontulan Helykoti
- Hoitokoti Päiväkumpu Oy / Paloheinä
- Hoitokoti Päiväkumpu Oy / Muistiosaamiskeskus
- Hoiva Mehiläinen Oy Mainiokoti Sofia ja Severi
- Kalasataman Asumispalvelut Oy Mainiokoti Capella
- Koillis-Helsingin lähimmäistyö Milja ry Luhti ja Riihikoti 2024
- Länsi-Helsingin lähimmäispalvelu Leevi ry Leevikoti
- Länsi-Helsingin lähimmäispalvelu Leevi ry Hellikoti
- Mainiokodit Hoiva Oy Mainiokoti Aino ja Antti
- Mainiokodit Hoiva Oy Mainiokoti Hermanni
- Mainiokodit Hoiva Oy Mainiokoti Käpylä
- Mainiokodit Hoiva Oy Mainiokoti Lehtisaari
- Mefys oy Hoivakoti Varpula
- Mefys oy Hoivakoti Varpula, Hoivakoti Vuoksela
- Mehiläinen Hoivapalvelut Oy Mainiokoti Herttua
- Mehiläinen Hoivapalvelut Oy Mainiokoti Tanhu
- Mehiläinen Hoivapalvelut Oy Mainiokoti Joutsen
- Mehiläinen Hoivapalvelut Oy Mainiokoti Atzalea
- Norlandia Care Malminkartano Oy Isopakari
- Omakotisäätiö
- Pyhän Helenan säätiö sr
- Saga Care Finland Oy Käpylinna
- Saga Care Finland Oy Helapuisto
- Uudenmaan Seniorikodit OyAttendo Tapiolan Aallotar
- Uudenmaan Seniorikodit Oy Attendo Villa Linnea
- Uudenmaan Seniorikodit Oy Attendo Villa Lauriina
- Uudenmaan Seniorikodit Oy Attendo Kuninkaanhovi
- Uudenmaan vanhustenhuollon kannatusyhdistys ry
- Wilhelmiina Palvelut Oy
- Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy Domus rk Leppis
- Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy Merikaari
- Yrjö ja Hanna Oy Hanna-koti
- Yrjö ja Hanna Oy Mäntyranta.

B. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille ikääntyneille:
- Attendo Oy Attendo Hedvig Sofia
- Finlands Svenska Söndagsskolförbund r.f. Bertahemmet
- Folkhälsan Välfärd Ab Folkhälsan Seniorhemmet
- Folkhälsan Välfärd Ab Folkhälsan Esbohuset
- Folkhälsan Välfärd Ab Folkhälsan Silviahemmet
- Folkhälsan Välfärd Ab Folkhälsan Vandahuset
- Folkhälsan Välfärd Ab Folkhälsan Kottby
- Folkhälsan Välfärd Ab Folkhälsan Brummerska Hemmet
- Gaius-säätiö sr Munksnäshemmet
- Helykodit ry Artur och Ida hemmet
- Mehiläinen Hoivapalvelut Oy Mainiokoti Hulda ja Malva.

C. Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palveluasuminen:
- Esperi Care Oy Tilkantaika
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy / Rinnekodit Viikki
- Helykodit ry Pentin tupa, Kontulan Helykoti.

D. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ikääntyneille päihdeongelmaisille:
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy / Rinnekodit Alppitupa.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyynnössä. Hankintayksikkö tarkisti tarjoajien soveltuvuusvaatimusten toteutumisen.

Tarjoajien soveltuvuusvaatimusten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö havaitsi, että yksi tarjoaja ei täyttänyt tarjoajalle asetettuja soveltuvuusvaatimuksia eikä tarjousmenettelyn ehtoja.

Tutoris Oy (Y-tunnus 1844559-3) irtisanoi 30.6.2022 Mainiokoti Tenhoa (entinen Tenhokoti) koskevan sopimuksen kuuden kuukauden irtisanomisajalla. Dynaamisen kolmannessa avaamisessa Mehiläinen Tutoris Oy (Y-tunnus 1844559-3) jätti uuden tarjouksen samasta yksiköstä.

Tarjouspyynnön liitteessä 3: Hankintamenettelyn kuvaus, kohdassa Tarjouksen tekeminen ja tarjousten käsittely todetaan, että hankintayksiköllä on oikeus olla valitsematta dynaamisen puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä palveluntuottajaksi sellaista palveluntuottajaa, jonka kanssa dynaamisessa puitejärjestelyssä aikaisemmin tehty sopimus on irtisanottu tai purettu. Hankintalain 114 §:n mukaisesti hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Lisäksi hankintalain 113 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.

Näin ollen hankintayksikkö hylkäsi Mehiläinen Tutoris Oy:n tarjouksen Mainiokoti Tenhosta hankintalain 114 §:n perusteella, koska Tutoris Oy ei täyttänyt tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia sekä hankintalain 113 §:n perusteella tarjousmenettelyn ehtojen vastaisena, eikä Mehiläinen Tutoris Oy:n tarjousta Mainiokoti Tenhosta otettu mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin tarjouspyynnön kysymyksiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Hankintayksikkö on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Tarjousten tarkastamisen yhteydessä tilaaja pyysi yhdeltä (1)
tarjoajalta täsmennyksen tarjouksesta.

Lisätieto pyydettiin seuraavalta tarjoajalta:
- Hoivamme Satakunta Oy Helsinki / Hoivamme Malminkartano.

Hoivamme Satakunta Oy oli jättänyt virheellisesti 0,00 € hintaiset tarjoukset osa-alueisiin B. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille ikääntyneille, C. Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palveluasuminen ja D. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ikääntyneille päihdeongelmaisille. Tarjoajan ei ollut tarkoitus jättää tarjousta näihin osa-alueisiin. Tarjoajan jättämä tarjous koskee ainoastaan osa-alueetta A. Ympärivuorokautinen palveluasuminen suomenkielisille ikääntyneille, jonka osalta tarjous oli tarjouspyynnön mukainen.

Virheellisen tarjouksen vuoksi hylätään seuraavan tarjoajan tarjoukset osa-alueilta B. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille ikääntyneille, C. Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palveluasuminen ja D. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ikääntyneille päihdeongelmaisille:
- Hoivamme Satakunta Oy Helsinki / Hoivamme Malminkartano.

Kaikki muut tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousten kokonaistaloudellisena valintaperusteena käytettiin dynaamisen puitejärjestelyn toisessa avaamisessa puitesopimuksen ehtojen mukaisesti hinnan lisäksi myös laatua. Hyväksytyt tarjoukset liitetään osaksi dynaamista puitejärjestelyä hinnan (40 prosentin painoarvolla) sekä laatutekijöiden (60 prosentin painoarvolla) mukaisessa etusijajärjestyksessä. Vertailuhinnassa huomioidaan palvelun kokonaishinta asumisyksikössä (vuokra, ateriamaksu ja palvelumaksu sekä ennalta määritelty perusmaksu per kuukausi).

Puitejärjestelyyn aiemmin valituista palveluntuottajista viisi (5) jätti tarjouksia eri yksiköistä, joissa hinnankorotus oli sopimusehdon vastaisesti yli 2,0 prosenttia. Hankintayksikkö ilmoitti kyseisille palveluntuottajille huomioivansa tarjouksissa sopimusehdon mukaisesti enintään 2,0 prosentin hinnankorotuksen.

Tässä dynaamisen menettelyn avauksessa laatuvertailuperusteet olivat:

a) vakituisten hoitajien määrä yksikössä vuoden aikana, enintään 20 pistettä.
b) RAI-indikaattori: Asiakas määrittänyt hoidolle ainakin yhden tavoitteen, enintään 20 pistettä.
c) RAI-indikaattori: Kuntoutususko, enintään 20 pistettä.

Laatuvertailussa käytettiin vuoden ensimmäistä RAI-vertailutietoa, jonka tilaaja kerää RAI-tietokannasta ja laskee pisteytyksen. Tarjoajat eivät lisänneet itse tarjoukseen RAI-tuloksia. Pisteiden laskentakaava kerrottiin tarjouspyynnössä. Paras RAI-arvo sai 20 pistettä ja seuraavat suhteutettiin parhaaseen tulokseen.

Mikäli dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valittu palveluntuottaja ei jättänyt tarjousta, palveluntuottaja sai laadun vertailuperusteista 0 pistettä. Tarjousvertailussa huomioitiin palveluntuottajan voimassa oleva hinta, ja etusijajärjestys muodostettiin näillä voimassa olevilla hinnoilla.

Päivitetty vertailutaulukko ja palveluntuottajien etusijajärjestys koko dynaamisen puitejärjestelyn osalta on esitetty liitteessä 1.

Hankintasopimus

Dynaamisen puitejärjestelyn kolmannessa avauksessa lisättyjen palveluntuottajien kanssa tehdään puitesopimukset. Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi. Sopimuksen ehdot ovat samat, kuin puitejärjestelyn perustamisvaiheessa. Sopimuskausi alkaa 1.1.2024 lukien. Sopimuskausi päättyy kaikkien dynaamiseen puitejärjestelyyn valittujen palveluntuottajien osalta samanaikaisesti 31.12.2026. Sopimuskausi on siis dynaamiseen puitejärjestelyyn kolmannen avauksen yhteydessä valittujen palveluntuottajien osalta lyhempi, kuin aiemmin valittujen palveluntuottajien osalta.

Dynaamiseen puitejärjestelyyn jo aiemmin valittujen palveluntuottajien kanssa on jo voimassa olevat puitesopimukset, joihin päivitetään palveluntuottajien mahdollisesti esittämät hinnanmuutokset vuodelle 2024. Uudet hinnat astuvat voimaan 1.1.2024.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös tullut nähtäväksi 28.11.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207

kristiina.l.matikainen@hel.fi

Minna Pihlavamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241

minna.pihlavamaki@hel.fi

Päättäjä

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja