Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 16.9.2023, Seurasaaren silta

HEL 2023-013517
Asialla on uudempia käsittelyjä
11. / 169 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 21.2.2024 § 38 (kompastuminen)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 21.2.2024 (38 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö on päätöksellään 21.2.2024 (38 §) hylännyt 16.9.2023 Seurasaaren sillalla tapahtuneeseen kompastumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrältään 1 432,91 euron vahingonkorvausvaatimuksen liittyen 16.9.2023 kello 11.40 Seurasaaren sillalla tapahtuneeseen kompastumiseen liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun ohessa, että Seurasaaren sillan Tamminiemen päässä sijainnutta suurehkoa kuoppaa ja siitä syntynyttä puureunaista kynnystä oli mahdotonta havaita, koska väritykseltään hiekka ja puureuna olivat samanvärisiä (beige), ja vahinkohetken poutapilvinen valoisuus vaikutti myös siihen, ettei syvyyttä voinut havaita. Vahinkopaikka on tarkoitettu jalankulkijoille ja on vilkas, joten tien on oltava kunnossa. Kuoppa on lisäksi ollut poikkeuksellisen suuri. Kunnossapitoa ei ole hoidettu asianmukaisesti, kun kuoppaa ei ole havaittu tai korjattu ennen vahinkoa tehdyissä tarkastuksissa.

Oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottaminen

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi e-kirjeitse 23.2.2024. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 23.2.2024 eli säädetyssä määräajassa.

Perustelut

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten kautta. Kaupungin vastuu ei ole tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, vaan kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää tuottamusta eli huolimattomuutta, virhettä tai laiminlyöntiä. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä. Vahingonkärsijän mahdollinen oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan lisäksi kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Vahingonkorvausvastuuta arvioidaan suhteessa ennen vahinkoa tehtyihin kunnossapitotoimenpiteisiin. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty, ja virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Vahinkopaikalla on kivituhkainen puistokäytävä sekä puurakenteinen silta, joiden yhtymäkohtaan vahingon aiheuttanut kuoppa on muodostunut. Kunnossapidosta saadun selvityksen mukaan tällainen saumakohta vaatii materiaalien käyttäytymisestä johtuen jatkuvaa kunnossapitoa. Selvityksen mukaan vahinkopaikalla on tehty edellisen kerran ennen vahinkoa murske- ja kivituhkatäytöt 17.7.2023 ja lanaus 1.9.2023. Vahinkopaikalla on tehty neljä tarkastuskäyntiä vahinkoa edeltävän viikon aikana, viimeisimmän kerran vahinkoa edeltävänä päivänä. Tieto vahingon aiheuttaneesta kuopasta on tullut kunnossapitoon 25.9.2023, ja kuoppa on korjattu seuraavana päivänä 26.9.2023.

Seurasaaren kokonaiskävijämäärästä ei ole saatavissa tarkkaa tietoa, mutta Suomen kansallismuseolta saadun selvityksen perusteella Seurasaaren ulkomuseossa ja tapahtumissa käy vuositasolla noin 45 000 ihmistä. Syyskuussa 2023 yksinään ulkomuseossa kävijöitä on ollut noin 3 200. Pelkästään saarella vierailevien määrä on huomattavasti tätä suurempi, ja jokainen kävijä ylittää Seurasaaren sillan sekä mennessä että tullessa.

Kaupungilla on mahdollisuus korjata kuoppa vain, jos se havaitaan tarkastuksen yhteydessä tai jos tienkäyttäjä ilmoittaa siitä kaupungille. Kuoppaa ei ole havaittu kunnossapidon vahinkoviikolla tekemissä tarkastuksissa eikä siitä ole tullut kaupungille ilmoituksia. Kaupungille ei ole myöskään tullut muita vastaavia korvausvaatimuksia.

Ilmatieteen laitoksen Kaisaniemen havaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan vahinkoviikolla on satanut vettä 13.9.2023 yhteensä 15,48 mm ja 14.9.2023 yhteensä 5,12 mm. Vahinkohetkellä sää on ollut pilvinen ja poutainen, ja näkyvyys on ollut hyvä.

Hakijan toimittaman kuvan perusteella vahingon aiheuttanut kuoppa on ollut väistettävissä, eikä se kokonsa puolesta itsessään ole aiheuttanut välitöntä vaaraa jalankululle. Vahinko on tapahtunut valoisaan aikaan, ja vaikka sekä hiekka että silta ovat väreiltään ruskeat, on materiaalien vaihtumiskohta sekä kuoppa olleet kuitenkin myös sääolosuhteet huomioon ottaen havaittavissa.

Asiassa saadun selvityksen perusteella vahinkopaikan kunnossapidosta on huolehdittu säännöllisesti ja vahingon aiheuttanut kuoppa on korjattu viivytyksettä, kun kaupungille on tullut tieto siitä. Edellä esitetyillä ja muutoin vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan eikä se ole asiassa korvausvelvollinen.

Lopputulos

Kaupunkiympäristölautakunta viittaa vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyy vahingonkorvaustiimin päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin. Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen. Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijalle kompastumisen seurauksena syntyneestä vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1‒4 §, 6 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Kuntalaki (410/2015) 134 §, 137 §

Toimivalta

Kuntalain 134 §:n mukaan oikaisuvaatimus lautakunnan sekä lautakunnan alaisen viranomaisen päätöksestä tehdään asianomaiselle lautakunnalle.

Sulje

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Vahingonkorvaustiimi Tiimipäällikkö 21.02.2024 § 38

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 25.10.2023 esittänyt kaupungille määrältään 1 432,91 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija on kompastunut 16.9.2023 klo 11.40 Seurasaaressa ennen sillan viimeistä puulautaosuutta 10 cm syvään ja 30 cm leveään kuoppaan, jonka edessä oli puusillan laudoista muodostuva kynnys. Hakija on liittänyt vaatimuksensa mukaan kuvan vahinkopaikasta.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kunnan hallinnassa olevat torit, katuaukiot, puistot ja muut näihin verrattavat yleiset alueet niiden käyttötarkoituksen vaatimassa kunnossa. Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Vahinkopaikka on asemakaavoitetulla viheralueella Seurasaaressa sijaitsevan kivituhkapintaisen puistokäytävän (ylläpitoluokka A3) ja puurakenteisen sillankannen saumakohta. Kaupungin normien mukaan tyydyttävässä kunnossa olevan puistokäytävän kivituhkapinta on säilyttänyt muotonsa ja on suurimmaksi osaksi tasainen ja kiinteä. Pienehköjä kuoppia ja muuta epätasaisuutta voi olla paikoitellen. Epätasaisuuden sallitaan vaikuttavan hiukan liikkumismukavuuteen. Väylien tasaus tehdään soveltuvasti lanaamalla tai höyläämällä. Päällysteen turvallista käyttöä haittaavat epätasaisuudet poistetaan välittömästi, kun ne on havaittu.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kunnossapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikasta on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan sillan puukannen ja kivituhkakäytävän saumakohdassa on jatkuvaa kunnossapitotarvetta, joka johtuu eri materiaalien ominaisuuksista. Viher- ja puhtaanapitotyöryhmä on tehnyt vahinkopaikalla edelliset tarkastuskäynnit ennen vahinkoa 11.9.2023, 13.9.2023, 14.9.2023 ja 15.9.2023. Vahinkoa edelliset kunnossapitotoimet vahinkopaikalla on tehty 17.7.2023, jolloin on tehty murske- ja kivituhkatäytöt ja 1.9.2023, jolloin on tehty vahinkopaikan lanaus. Kunnossapito on saanut tiedon vahinkopaikalla olleesta kuopasta 25.9.2023, ja kuoppa on korjattu lanaamalla tiedonsaantia seuraavana päivänä 26.9.2023. Tämän jälkeen vahinkopaikalla on tehty murske- ja kivituhkatäytöt 2.10.2023.

Kaupungille ei ole esitetty muita vahingonkorvausvaatimuksia kyseessä olevasta vahinkopaikasta. Kunnossapidon tietoon ei ole tullut palautteita vahinkopaikan korjaustarpeesta.

Ilmatieteen laitoksen Kaisaniemen havaintoaseman mittausten mukaan vahinkopäivänä 16.9.2023 vahingon tapahtumisen aikaan sää on ollut pilvinen ja poutainen. Aurinko on laskenut vahinkopäivänä klo 19.40. Vahinkoa edeltäneellä viikolla, 13.9.2023 ja 14.9.2023 on esiintynyt vesisateita, jotka ovat saattaneet vaikuttaa kuopan muodostumiseen.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Vahinkopaikalla on sillan puukannen ja kivituhkapintaisen käytävän materiaaliraja, joka aiheuttaa ominaisuuksiensa takia jatkuvaa kunnossapitotarvetta, ja jota on kunnossapidetty ja huollettu säännöllisesti ennen vahinkoa ja sen jälkeen. Jalankulkija on liikenteessä tienkäyttäjä, jota sitoo tieliikennelain säännökset. Jalankulkijan on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta. Hakijan toimittaman valokuvan perusteella vahingon aiheuttanut kuoppa on ollut havaittavissa ja väistettävissä.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kaupungin vahingonkorvausvastuu konkretisoituu vain, mikäli kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää kulkuväylä käyttötarkoituksensa vaatimassa kunnossa. Saadun selvityksen perusteella vahinkopaikka on ollut vahingon tapahtuessa käyttötarkoituksensa mukaisessa tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapito on tarkkaillut ja huoltanut vahinkopaikkaa säännöllisesti. Edellinen tarkkailukäynti vahinkopaikalla on tehty päivää ennen vahinkoa. Kunnossapito on korjannut vahinkopaikan kuopan 26.9.2023 tiedon siitä saatuaan.

Tieliikennelaki velvoittaa jalankulkijaa havainnoimaan ympäristöään ja noudattamaan olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta. Sääolosuhteiden ja valoisuuden osalta sekä hakijan toimittaman valokuvan perusteella kuoppa sillan puukannen ja kivituhkapintaisen käytävän materiaalirajassa on ollut vahinkoaikaan havaittavissa. Asiassa saatujen selvitysten perusteella kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen. Kyseinen vahinko on valitettava tapaturma, josta kaupunki ei ole vastuussa.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–2 §, 6 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätiedot

Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 21.03.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Hallinto-oikeus ei kuitenkaan tutki kysymystä kunnan korvausvelvollisuudesta tai korvauksen määrästä. Vahingonkorvausasiassa toimivaltainen tuomioistuin on yleinen alioikeus.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  3. vaatimusten perustelut
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: TietosuojaL 29 §
2. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.