Tietojen luovuttaminen, Omaolo-palvelu, DigiFinland Oy & valtionvarainministeriö

HEL 2023-013560
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 226

Valtuutus luovuttaa Omaolo-palvelusta muodostuvia DigiFinland Oy:n hallinnoimia tilastotietoja valtionvarainministeriölle

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti valtuuttaa DigiFinland Oy:n luovuttamaan Omaolo -palvelussa muodostuvia, Helsingin kaupungin asiakkaita koskevia tilastotietoja valtionvarainministeriölle. Luovutettavat tiedot eivät saa sisältää asiakkaita yksilöiviä henkilötietoja.

Tällä päätöksellä annettu valtuutus on voimassa toistaiseksi allekirjoitushetkestä alkaen. Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala voi peruuttaa tämän valtuutuksen ilmoittamalla siitä DigiFinlandille kirjallisesti.

Päätöksen perustelut

Valtionvarainministeriö on ryhtynyt kokoamaan tietoa hyvinvointialueiden digitaalisten palveluiden käyttämisestä. Osana selvitystä halutaan ymmärtää, miten kansallisen Omaolo -palvelun käyttöönotto ja käyttöaste etenevät hyvinvointialueilla. Tieto käyttöasteesta kerätään DigiFinland Oy:n ylläpitämään Omaolon analytiikkapalveluun, jossa DigiFinland toimii henkilötietojen käsittelijänä ja kukin hyvinvointialue rekisterinpitäjänä.

DigiFinland Oy on esittänyt Helsingin kaupungille 31.3.2023 pyynnön edellä mainittujen tilastotietojen luovuttamisesta.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja valtuuttaa tällä päätöksellä DigiFinland Oy:lle luovuttamaan pyydettyjä Helsingin kaupungin rekisteriin kuuluvia tilastotietoja valtionvarainministeriölle. Luovutettavat tiedot eivät sisällä henkilötietoja, vaan yleisiä tietoja palvelun käyttöasteesta ja käyttäjien lukumääristä.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus päättää tietojen luovuttamista koskevan luvan antamisesta DigiFinland Oy:lle perustuu sosiaali-, terveys ja pelastuslautakunnan päätöksen 17.1.2023, 12 §, jonka mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtaja on sosiaalihuollon ja terveydenhuollon sekä pelastustoiminnan henkilötietojen rekisterinpitäjä. Rekisterinpitäjä huolehtii sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen henkilötietojen rekisterinpitäjälle kuuluvista tehtävistä.

Päätös tullut nähtäväksi 10.11.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Jan Nygren, ict-asiantuntija, puhelin: 09 310 45062

jan.nygren@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja