Valtuustoaloite, luteiden ennaltaehkäisyn ja torjunnan strategia Helsinkiin

HEL 2023-013881
Asialla on uudempia käsittelyjä
20. / 210 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Elisa Gebhardin ym. valtuustoaloitteesta lutikoiden ennaltaehkäisyn ja torjunnan strategian valmistelusta Helsinkiin

Kaupunkiympäristölautakunta

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Eveliina Heinäluoman ehdotuksesta.

Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Valtuustoaloitteessa esitetään, että kaupunki valmistelee ja toimeenpanee kiireellisesti lutikoiden ja muiden tuholaisten ennaltaehkäisy- ja torjuntastrategian sekä edistää lutikoiden torjuntatoimia myös muiden oleellisten tahojen kanssa.

Suomessa tavataan luteet-lahkoon kuuluvia hyönteisiä yli 550 eri lajia ja näistä lutikka eli seinälude on ainoa, joka käyttää ihmisen verta ravintonaan. Suomeen on vakiintunut lutikkapopulaatio, mutta matkailu on kasvattanut ongelmaa. Lutikka on ihmisen syöpäläinen ja tarvitsee veriaterian edetäkseen kehitysvaiheesta toiseen. Lutikka luokitellaankin terveyshaitaksi. Aikuinen lutikka voi kuitenkin selvitä ilman veriateriaa kuukausia, mikä hankaloittaa niiden häätämistä.

Lutikka lisääntyy ja leviää nopeasti, joten sen ammattimainen torjunta tulee aloittaa viipymättä. Lutikoiden ei tiedetä levittävän tauteja, mutta puremakohtaan voi muodostua kutiava paukama tai allerginen ihoreaktio. Lutikat voivat aiheuttaa myös psyykkistä kuormitusta.

Kaupunkiympäristölautakunta toteaa, että ennaltaehkäisy on kustannustehokkain tapa estää lutikoiden leviämistä. Kaupungin eri tahojen omilla sektoreillaan ja yhteistyössä tehdyt ennaltaehkäisevät ja ongelmaan aktiivisesti puuttuvat toimenpiteet ovat vaikuttavimpia, jolloin lutikkaongelma ei pääse kasvamaan missään hallitsemattomaksi haasteeksi. Aloitteessa mainituilla tahoilla on suhtauduttu lutikkariskiin sen edellyttämällä vakavuudella ja on jo tehty sekä suunniteltu tehtävän toimenpiteitä lutikkaongelman ennaltaehkäisemiseksi. Lautakunta arvioi, ettei erilliselle ennaltaehkäisyn ja torjunnan strategian laatimiselle ole tarvetta, sillä nykyisten toimenpiteiden ja jatkossa vielä kehittyvän eri tahojen välisen yhteistyön voidaan katsoa riittävän lutikkariskin hallintaan.

Lutikoiden torjunta Helsingin omassa toiminnassa

Aloitteessa esitetyn mukaisesti lautakunta katsoo, että Helsingin tulee edistää tehokkaita lude- ja muita tuholaistorjuntakeinoja omassa toiminnassaan kaupungin vuokra-asumisessa, työnantajana, omistajana ja palveluiden tarjoajana.

Torjunta on sitä kustannustehokkaampaa mitä aikaisemmassa vaiheessa ammattimainen tuholaistorjunta aloitetaan. Lutikat pääsevät siirtymään asunnosta toiseen esimerkiksi epätiiviiden rakenteiden kautta ja suurin riski lutikoiden hallitsemattomaan leviämiseen onkin asukkaan tai kiinteistön omistajatahon reagoimattomuus ongelmaan ajoissa. Asunnon tarkastaminen varmuudella lutikkavapaaksi on kuitenkin erittäin haastavaa, sillä yksittäinen lutikka voi piiloutua hyvin rakenteisiin. Lutikkatarkastusten kannattavuus tilanteissa, joissa ei ole tiedossa olevaa epäilyä tai riskitekijää (esim. naapuriasunnon lutikkaongelma), on harkinnanvarainen asia.

Helsingin Asumisoikeus Oy tiedottaa asukkaita lutikoista useiden eri kanavien kautta. Helsingin Asumisoikeus Oy tarjoaa asukkaille selkeät reitit lutikkailmoituksia varten, jolloin torjuntatarpeeseen voidaan reagoida nopeasti. Helsingin Asumisoikeus Oy:n vastine aloitteeseen on liitteenä.

Helsingin kaupungin asunnot Oy:lla on laaja kokemus lutikoiden torjumisesta. Liitteenä olevassa lausunnossa Helsingin kaupungin asunnot Oy on kuvannut toimintamallit lutikkatilanteessa, ennaltaehkäisevät toimet sekä arvioinut kannattavuutta lutikkatarkastusten kohdistamiselle kaikkiin asuntoihin asukkaiden vaihtuessa.

Helsingin kaupungin ympäristöpalveluiden ympäristöterveysyksikkö valvoo ja neuvoo terveydensuojelulain toteutumista tietyissä kaupungin palveluissa, kuten esimerkiksi kouluissa, päiväkodeissa ja sosiaalihuollon kohteissa. Osana valvontaa varmistetaan, että lutikkariskiin on varauduttu riittävillä ennaltaehkäisevillä toimilla ja neuvotaan mahdollisissa lutikkatilanteissa.

Kaupunkilaisten neuvominen lutikoiden ennaltaehkäisyssä ja torjunnassa

Helsingin kaupunki neuvoo ja opastaa kuntalaisia sekä kaupungin toimijoita lutikoihin liittyvissä kysymyksissä muun muassa ympäristöterveysyksikön asumisterveysneuvonnan kautta. Asumisterveysneuvonta on puhelimitse ja sähköpostitse kaupunkilaisille tarjottu palvelu, josta kaupunkilainen voi saada neuvoa tilanteissa, joissa epäilee asuntonsa olosuhteista aiheutuvan terveyshaittaa. Uusituilta Helsingin kaupungin Kodin tuholaiset -sivustolta löytyy myös kattavasti tietoa lutikoista. Ympäristöterveysyksikkö on kouluttanut tarkastajia lutikoiden biologiasta, ennaltaehkäisystä ja torjunnasta. Neuvonnasta annetaan apua myös kodista löytyneen mahdollisen lutikan tunnistamiseen, mutta varsinaisissa torjuntatoimissa ohjataan ammattimaisten torjuntayritysten puoleen. Aloitteen ehdotuksen mukaisesti yksikkö on viestinyt kaupunkilaisille lutikoiden ennaltaehkäisystä matkailussa ennen yleistä lomaviikkoa ja tiedotusta tullaan jatkamaan huomioiden riskiajankohdat.

Ympäristöterveysyksikkö antaa ja on antanut neuvoja lutikkariskin hallitsemiseksi myös kaupungin tytäryhtiöille ja muille yrityksille, jotka ovat yksikön valvontakohteita, kuten hotelleille ja muille majoitustiloille.

Joukkoliikenteen toimet lutikkariskin hallinnassa

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä on antanut liitteenä olevan vastineen aloitteeseen. Ympäristöterveysyksikkö tulee esitetyn toiveen mukaisesti neuvomaan lutikoiden ennaltaehkäisyssä joukkoliikenteen kulkuneuvoissa.

Lämpökäsittely- ja pakastusmahdollisuuksien lisäämisestä kaupunkilaisille

Kaupungilla ei ole mahdollisuutta järjestää tasapuolisesti kaikkia kaupunkilaisia palvelevia lämpö- tai pakastekäsittelyn mahdollisuuksia. Lisäksi irtaimiston siirtäminen lutikkatartunnan toteamisen jälkeen ei ole riskitöntä.

Satamien toimet lutikkariskin hallinnassa

Helsingin Satama Oy on antanut liitteessä olevan vastineen aloitteeseen. Ympäristöterveysyksiköstä on arvioitu, että lutikan havaitseminen satamassa matkustajien matkatavaroista on erittäin haastavaa, sillä lutikka on pieni ja hakeutuu valolta suojaan. Ympäristöterveysyksikkö tulee esitetyn toiveen mukaisesti käymään vuoropuhelua ja neuvomaan lutikoiden ennaltaehkäisystä Helsingin satamissa.

Sulje

Valtuustoaloite

Valtuutettu Elisa Gebhard ja 14 muuta valtuutettua ovat tehneet 1.11.2023 seuraavan sisältöisen valtuustoaloitteen:

"Luteiden ennaltaehkäisyn ja torjunnan strategia Helsinkiin

Eurooppalaiset suurkaupungit kärsivät parhaillaan vakavasta lude- eli lutikkaongelmasta, kun torjunta-aineille resistentit kannat leviävät hallitsemattomasti yksityisasunnoissa sekä joukkoliikenteessä ja muissa julkisissa tiloissa.

Yleistyneen matkustamisen johdosta ludeongelman laajeneminen Helsingissä on todennäköistä. Yhtä lailla ilmastonmuutos saattaa vaikuttaa muun muassa lämpenemisen kautta lutikoiden levinneisyyteen.

Pahimmillaan laajalla lude- tai muulla tuholaisaallolla voi olla vakavat kielteiset vaikutukset helsinkiläisten terveyteen ja hyvinvointiin. Se voi aiheuttaa myös vakavia ongelmia liiketoiminnalle erityisesti ravintola- ja matkailualalla, asettaa taloyhtiöt kohtuuttomien kustannusten eteen sekä aiheuttaa muita kielteisiä heijastevaikutuksia eri yhteiskunnan osa-alueille. Esimerkiksi Helsingin kaupungin asunnoille (Heka) tuholaisten torjunta voi jo nykytilassa aiheuttaa jopa yli miljoonan euron vuosittaiset kustannukset.

Luteita voidaan torjua hyvällä ennakoinnilla, lämmöllä, pakastamisella sekä ammattimaisin myrkytyksin. Kaupunkilaisten tietoisuuden ja varotoimien lisäämisellä on olennainen merkitys työn onnistumisessa.

Ongelman ennaltaehkäisemiseksi Helsingin kaupungin tulee kiireellisesti valmistella ja toimeenpanna luteiden ja muiden tuholaisten ennaltaehkäisy- ja torjuntastrategia sekä edistää toimia myös muiden luteiden torjunnan kannalta olennaisten tahojen kanssa.

Strategian valmistelussa tulee tarkastella alla esitettyjä sekä kaikkia muita mahdollisia keinoja.

1. Torjutaan luteita Helsingin kaupungin omassa toiminnassa

Helsingin tulee edistää tehokkaita lude- ja muita tuholaistorjuntakeinoja omassa toiminnassaan kaupungin vuokra-asumisessa, työnantajana, omistajana ja palveluiden tarjoajana.

Ludeongelmiin liittyvä häpeä voi johtaa siihen, että toimenpiteet luteista ilmoittamiseksi laiminlyödään. Siksi kaikissa torjuntatoimissa pitää varmistaa avoimuus ja tiedonkulku ludeongelmasta kärsiville kaupunkilaisille.

Selvitetään yhdessä Hekan ja Hason kanssa, missä määrin luteiden ennaltaehkäiseminen voi mahdollistaa myös rahalliset säästöt. Tulisi esimerkiksi arvioida, olisiko kaupungin vuokra-asunnossa asukkaiden vaihtumisen välillä suoritettava ludetarkastus kustannustehokkaampi toimi, kuin myrkyttäminen vasta asukkaan ilmoittaessa luteista.

Erityistä huomiota tulee kiinnittää heikommassa asemassa olevien kaupunkilaisten asuinturvallisuuteen esimerkiksi asumispalveluissa. Yksilölle koituvat kustannukset eivät saa muodostua esteeksi asianmukaiselle luteiden torjuntatoimille.

2. Kerrotaan kaupunkilaisille miten luteita tulee torjua

Helsingin tulee harkita kunnalle kuuluvan yleisen toimivaltansa käyttöä kaupunkilaisille, taloyhtiöille sekä yrityksille suunnattuun tiedotuskampanjaan, jolla varmistetaan kaupunkilaisten ja yritysten tietoisuus lude- sekä tuholaisturvallisista toimintatavoista.

3. Joukkoliikenne ludeturvalliseksi

Helsingin kaupungin tulee yhdessä muiden Helsingin seudun liikenne (HSL)-alueen kuntien kanssa esittää HSL:n yhtymäkokoukselle, että HSL valmistelee ja toimeenpanee tarvittavat joukkoliikenteen lude- ja tuholaistorjuntatoimet.

Tässä työssä voidaan selvittää esimerkiksi joukkoliikenteen päällysmateriaalien vaikutus luteiden leviämiseen.

4. Selvitetään lämpökäsittely- ja pakastusmahdollisuuksien lisäämistä kaupunkilaisille

Helsinki selvittää kaupallisten toimijoiden kanssa, miten tavaroiden lämpö- ja pakastuskäsittelyiden saavutettavuutta kaupunkilaisille voidaan parantaa.

5. Satamien valmiutta tuholaistorjuntaan lisättävä

Helsingin tulee aktiivisella omistajapolitiikalla edistää kaupungin omistaman Helsingin satama Oy:n toimia, joilla ehkäistään luteiden leviäminen Helsinkiin saapuvien matkustajien ja rahdin mukana. Yksi keino työssä voisi olla vapaaehtoisten ludekoirapisteiden järjestäminen sataman matkustajaterminaaliin. Lisäksi satamaterminaaliin tulee järjestää laajaa tiedotusta luteiden leviämisestä sekä lude- ja tuholaisturvallisista toimintatavoista.”

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 31.1.2024 mennessä.

Kaupunginkanslia on myöntänyt lausunnon antamiselle lisäaikaa 10.4.2024 saakka.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 24.04.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Heidi Öjst, yksikön päällikkö: 09 310 50220

heidi.ojst@hel.fi

Liitteet (pdf)

2. Haso lausunto valtuustoaloite luteet
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Helsingin Satama Oy
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. HSL lausunto
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Heka lausunto
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.