Valtuustoaloite, Ulappasaarentie - Satamasaarentie liikenneturvallisuus Vuosaaressa
Kaupunkiympäristölautakunnan vastaus valtuutettu Ville Jalovaaran valtuustoaloitteeseen koskien Ulappasaarentien liikenneturvallisuutta Vuosaaressa
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta katsoi valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Valtuustoaloitteessa ehdotetaan Ulappasaarentie–Satamasaarentie välisen osuuden läpiajon kieltämistä sekä lisähidasteiden rakentamista Ulappasaarentielle.
Läpiajokieltoja ei yleensä käytetä yleisillä katualueilla niiden tehottomuuden vuoksi. Lisähidasteiden rakentaminen näin lyhyelle tonttikadulle edellyttää painavia perusteluja, joten kaupunki teettää lisäselvityksiä alueen liikennekäyttäytymisestä ennen päätöstä mahdollisista rakenteellisista muutoksista.
Ulappasaarentie on noin 270 metriä pitkä tonttikatu, jonka länsireunalla on 2,5 metriä leveä jalkakäytävä. Ulappasaarentiellä on tällä hetkellä kaksi hidastetta hillitsemässä ajoneuvojen nopeuksia. Satamasaarentie on 260 metriä pitkä päättyvä tonttikatu, jonka molemmilla reunoilla on 2,5 metriä leveät jalkakäytävät. Nopeusrajoitus Ulappasaarentiellä ja Satamasaarentiellä on tonttikaduille tyypillinen 30 kilometriä tunnissa.
Läpiajokieltoja käytetään nykyään hyvin harvoin yleisillä katualueilla liikenneturvallisuuden parantamiskeinona, sillä niiden vaikutus läpiajoliikenteeseen on katsottu olevan varsin vähäinen. Läpiajokiellon noudattamisen valvonta on haastavaa ja poliisin resursseja vievää toimintaa. Ikävimmillään läpiajokielto toimii päinvastoin kuin on tarkoitettu ja saattaa jopa houkutella uusia autoilijoita kokeilemaan reittiä. Tonttikatujen läpiajoa pyritäänkin ohjaamaan muilla keinoin toisaalle katuverkolle vähentämällä läpiajon houkuttelevuutta esimerkiksi nopeusrajoituksia alentamalla, hidasteilla tai ajoradan kavennuksilla.
Alueella huhtikuussa tehdyn alustavan tarkastelun aikana Ulappasaarentien ajonopeudet pysyivät maltillisina ja valtaosa katua liikennöivistä ajoneuvoista pysähtyi sen varrelle asiointitarkoituksessa. Kohteesta tullaan suorittamaan myös tarkempaa nopeus- ja liikennetutkintaa kaupungin toimesta, jotta tilanteesta saadaan kokonaisvaltaisempi kuva. Jos jatkoselvittelyissä havaitaan liikenneturvallisuuden olevan ylinopeuksien ja läpiajon vuoksi vaarassa ryhdytään toimenpiteisiin läpiajon houkuttelevuuden hillitsemiseksi.
Valtuustoaloitteessa on myös pyydetty tarkistamaan palautejärjestelmän toimivuutta, kun asiaan liittyen on aikaisemmin laitettu palautetta, johon ei ole saatu vastausta. Kaupunkitasoinen uusi palautejärjestelmä otettiin käyttöön 26.4.2023. Järjestelmä ruuhkautui, kun palautetta saapui asukkailta erittäin paljon touko-kesäkuussa, koska palautejärjestelmän käsittelyä helpottavat ominaisuudet puuttuvat versiosta ja asiakaspalvelun henkilökunta vasta opetteli uuden järjestelmän käyttöä. Palautteidenkäsittelyn sujuvuuden varmistamiseksi on kehitetty uusia toimintatapoja ja järjestelmään on lisätty palautekäsittelyä helpottavia toimintoja. Tilanne on saatu paremmin hallintaan ja alkuvuodesta 2024 palautteiden käsittely toimi normaalien vastausaikojen puitteissa.
Valtuustoaloite
Valtuutettu Ville Jalovaara on tehnyt 1.11.2023 seuraavan sisältöisen valtuustoaloitteen: Ulappasaarentie−Satamasaarentie liikenneturvallisuus Vuosaaressa
"Olen saanut Vuosaaren Ulappasaarentieltä palautetta jatkuvasta läpiajoliikenteestä. Kiertääkseen Kallvikintien ja Vuosaarentien risteyksessä olevat liikennevalot ja automaattisen valvontakameran osa kuljettajista ajaa kovalla nopeudella Ulappasaarentietä Satamasaarentielle ja sieltä edelleen Kallvikintielle. Läpiajoliikennettä on molempiin suuntiin ja erityisesti viikonloppuina yöaikaan. Läpiajo häiritsee talojen asukkaita ja tuo vaaratilanteita, kun se tapahtuu usein kovasti kiihdyttäen. Ehdotan valtuustoaloitteella, että ongelman laajuus selvitetään ja Ulappasaarentie – Satamasaarentielle asetetaan läpiajokielto ja sallitaan vain tontille ajo. Koska kiellon valvominen on vaikeaa, Ulappasaarentielle voidaan harkita myös uusia hidastekorotuksia. Lähetin asiasta pari kuukautta sitten viestiä Helsingin kaupungin palautejärjestelmän kautta, mutta viestiini ei ole tähän mennessä vastattu. Palautejärjestelmän toimivuus lienee näin ollen myös syytä tarkistaa.”
Toimivalta
Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallituksen on osoitettava aloite vastattavaksi sille lautakunnalle tai johtokunnalle, jonka toimivaltaan tai jonka alaisen viranomaisen toimivaltaan aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu.
Hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunkiympäristölautakunta päättää yleis- ja asemakaavoituksen, liikenne- ja katusuunnittelun sekä muun maankäytön ohjaamisesta. Aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu näin ollen kaupunkiympäristölautakunnan tai sen alaisen viranomaisen toimivaltaan.
Päätös tullut nähtäväksi 11.06.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Susanna Ratinen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 32129