Kuuleminen, elintarvikelaki 55 §, Lopez Punavuori Oy / Taqueria Lopez y Lopez, Telakka

HEL 2023-014793
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 40

Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen Lopez Punavuori Oy:lle/Taqueria Lopez y Lopez, Telakka

Yksikön päällikkö

Päätös

Toimija

Lopez Punavuori Oy, Telakkakatu 12, 00150 Helsinki

y-tunnus 3176345-7

Elintarvikehuoneisto

Taqueria Lopez y Lopez, Telakka, Telakkakatu 12, 00150 Helsinki

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön määräys

1. Keittiöön tulee lisätä vesipiste.

2. Henkilökunnan WC-tilasta tulee poistaa sinne kuulumattomat tavarat.

3. Henkilökunnalle tulee järjestää pukutilat.

4. Elintarvikkeiden tarjoilulämpötiloissa tulee noudattaa lainsäädännön vaatimuksia. Tarjolla olevien kylmänä säilytettävien elintarvikkeiden lämpötila saa olla korkeintaan 12 °C ja ne saa olla tarjolla enintään neljä tuntia.

Määräaika

Edellä mainitut toimenpiteet on toteutettava kohtien 1-4 osalta 12.1.2024 mennessä.

Täytäntöönpano

Määräystä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen (kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto) toisin määrää.

Asiaan liittyvät taustatiedot

Ravintolassa valmistetaan meksikolaistyylistä ruokaa, kuten burritoja ja tacoja lautasannoksina. Ravintolassa kypsennetään raakaa lihaa ja pestään kasviksia. Ravintolaan Taqueria Lopez y Lopez, telakka on tehty valvontasuunnitelman mukainen tarkastus 31.5.2023. Tällöin on havaittu, että omavalvontasuunnitelma tai siihen liittyvä lämpötilaseurannan kirjaukset eivät olleet tarkastettavissa. Keittiössä on kaksi vesipistettä, joista toinen sijaitsee astianpesupisteessä ja toinen ruoanvalmistusalueen nurkassa. Henkilökunnan WC- ja pukutilat eivät olleet käytettävissä, koska tilat eivät olleet valmistuneet ajallaan. Henkilökunnan vaatteita säilytettiin siivousvälinetilassa. Tarkastuksella havaittiin pieniä poikkeamia lainsäädännön vaatimuksista kylmänä tarjolla pidettävien ruokien lämpötilassa. Korjaavat toimenpiteet on edellytetty tehtäväksi 13.8.2023 mennessä (Liite 1 Tarkastuskertomus Taqueria Lopez y Lopez, Telakka). Toimija pyysi lisäaikaa vesipisteen asentamiseen, puhelimitse sovittiin, että vesipiste asennetaan lokakuun 2023 aikana.

Ravintola Taqueria Lopez y Lopez, Telakka on tehty uusintatarkastus 13.11.2023, jolloin on todettu, ettei kaikkia epäkohtia ole korjattu määräajassa (Liite 2 Tarkastuskertomus Taqueria Lopez y Lopez, Telakka). Omavalvontasuunnitelma oli tarkastettavissa. Toimija lähetti sähköpostitse omavalvonnan lämpötilaseurannan tarkastettavaksi. Keittiöön ei ole lisätty vesipistettä. Henkilökunnan WC- tila oli käytettävissä, mutta tilassa oli runsaasti sinne kuulumatonta tavaraa. Henkilökunnan WC-tilan etuhuoneeseen on tarkoitus järjestää henkilökunnan pukutila, mutta sitä ei ole otettu asianmukaisesti käyttöön, vaan henkilökunnan vaatteita säilytettiin edelleen siivousvälinetilassa. Ravintolassa oli tarjolla kylmäsäilytystä vaativia, helposti pilaantuvia elintarvikkeita huoneenlämmössä, joiden lämpötilat olivat 14,8 °C-16,6 °C.

Kuuleminen

Toimijaa on kuultu elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaisesta määräyksestä sekä asetettavasta määräajasta 23.11.2023 päivätyllä kirjeellä. (Liite 3)

Toimija ei ole antanut vastinetta määräaikaan mennessä.

Päätöksen perustelut

Neuvonnasta, opastuksesta ja kehotuksesta huolimatta Lopez Punavuori Oy ei ole korjannut kaikkia tarkastuksilla havaittuja epäkohtia. Koska Lopez Punavuori Oy ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin huoneistossa havaittujen epäkohtien korjaamiseksi, on epäkohtien korjaamiseksi tarpeen antaa elintarvikelain 55 §:ssä tarkoitettu määräys.

Elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:

1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai

2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan.

Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen elintarvikehygieniasta (EY N:o 852/2004) liitteen II, Luvun I kohta 1, 2 ja 4 mukaan elintarvikehuoneistot on pidettävä puhtaina ja hyvässä kunnossa. Elintarvikehuoneistojen on oltava pohjapiirrokseltaan, suunnittelultaan, rakennustavaltaan, sijainniltaan ja kooltaan sellaiset, että ne voidaan asianmukaisesti huoltaa, puhdistaa ja/tai desinfioida, niissä voidaan ehkäistä tai vähentää ilman kautta tulevaa saastumista ja niissä on riittävät työtilat kaikkien toimien suorittamiseksi hygieenisesti. Tiloissa tulee voida torjua likaantuminen, joutuminen kosketuksiin myrkyllisten materiaalien kanssa, hiukkasten variseminen elintarvikkeisiin ja kosteuden tiivistyminen ja haitallisen homeen muodostuminen pinnoille. Tiloissa on oltava riittävä määrä asianmukaisesti sijoitettuja ja käsienpesuun tarkoitettuja pesualtaita. Käsienpesualtaissa on oltava kylmä ja kuuma juokseva vesi sekä käsienpesuun ja hygieeniseen kuivaamiseen tarvittavat aineet.

Taqueria Lopez y Lopez, Telakan henkilökunnan WC-tilassa oli elintarvikehuoneistoon kuulumatonta tavaraa, ja esimerkiksi GN-astioita ja servettejä. Keittiössä on vesipiste astioiden esipesuun ja yksi vesipiste ruoan valmistukseen, joka oli varustettu saippualla ja käsipyyhepaperilla. Monipuolisessa ruoanvalmistuskeittiössä on oltava vähintään kolme erillistä vesipistettä: yksi ruoanvalmistukseen (kasvisten pesu ym.), yksi astianpesuun/astioiden esipesuun ja yksi käsien pesuun

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen elintarvikehygieniasta (EY N:o 852/2004) liitteen II, Luvun I, kohta 9 mukaan henkilökunnalle on tarvittaessa järjestettävä asianmukaiset pukusuojat.

Ravintolassa henkilökunnan vaatteita säilytettiin siivousvälinetilassa. Henkilökunnan vaatteille tulee järjestää asianmukainen tila.

Maa- ja metsätalousministeriön asetuksen elintarvikehygieniasta (318/2021) 23 §:n mukaan toimijan on noudatettava seuraavia elintarvikkeiden säilytyslämpötilavaatimuksia: kylmäsäilytystä vaativia, helposti pilaantuvien elintarvikkeiden lämpötila saa olla tarjolla olon aikana korkeintaan 12 °C, silloin kuin ne ovat tarjolla enintään neljä tuntia.

Ravintolassa oli tarjolla kylmäsäilytystä vaativia, helposti pilaantuvia elintarvikkeita huoneenlämmössä, joiden lämpötilat olivat 14,8 °C-16,6 °C.

Elintarvikelain 78 §:n mukaan tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Sovellettavat oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 1, 6, 55, 75, 78 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikehygieniasta (318/2021) 23 §

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004 (Yleinen elintarvikehygienia-asetus), liite II, luvut I, II

Toimivaltaperuste

Kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto on elintarvikelain (297/2021) 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätäntävaltaansa edelleen elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje on liitteenä.

Tiedoksiantotapa

Pöytäkirjanote toimitetaan haastetiedoksiantona Lopez Punavuori Oy:lle

Päätös tullut nähtäväksi 19.12.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa lisäksi vaatia oikaisua, jos muutoksenhakuoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on 1.1.2024 lähtien, maanantaista perjantaihin klo 08.15–15.00.

Kirjaamon aukioloaika on 31.12.2023 saakka, maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Olli Perälä, elintarviketarkastaja, puhelin: 09 310 35679

olli.perala@hel.fi

Päättäjä

Riikka Åberg
yksikön päällikkö

Liitteet (pdf)

1. Tarkastuskertomus 31.5.2023
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Tarkastuskertomus 13.11.2023
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Kuuleminen 23.11.2023
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.