Varallaolo, lasten vastaanotto Oulunkylä ja Perhevastaanotto -alayksiköissä 1.1.2024 alkaen
Varallaolojärjestelmä Lasten vastaanotto Oulunkylä ja Perhevastaanotto -alayksiköissä 1.1.2024 alkaen
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti, että Lasten vastaanotto Oulunkylä ja Perhevastaanotto -alayksiköt kuuluvat kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen III luvun 5 §:n mukaisen varallaolon piiriin.
Tämä päätös on voimassa 1.1.2024 alkaen toistaiseksi ja korvaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan 19.1.2023 tekemän päätöksen 17 §.
Päätöksen perustelut
Hallintosäännön 14 luvun 1 § 2 momentin mukaan toimialajohtaja päättää tai hyväksyy ne perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää henkilöstöasioista. Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 22.12.2022 § 199 mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päättää varallaolojärjestelmästä.
Lasten vastaanotto Oulunkylä ja Perhevastaanotto ovat kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen III luvun 5 §:n mukaisen varallaolojärjestelmän piirissä toistaiseksi seuraavin periaattein:
- varallaolijana on lastenkodin johtajan ja perhevastaanoton johtajan lisäksi vähintään kolme tai neljä lastenkodin johtajan tai perhevastaanoton johtajan sijaisketjussa toimivaa henkilöä
- varallaoloaika on arkisin klo 00.00 - 08.00 ja 16.00 - 24.00 sekä viikonloppuisin ja pyhinä klo 00.00 - 24.00
- varallaolijan on varallaoloaikana oltava puhelimitse tavoitettavissa ja kyettävä saapumaan työpaikalle kahden tunnin sisällä yhteydenotosta, mikäli tilanne sitä edellyttää
- viranhaltijalta/työntekijältä pyydetään suostumus varallaoloon osallistumisesta
- varallaolon korvausprosentti on 30 prosenttia korottamattomasta tuntipalkasta.
Varallaolo lisää ympärivuorokautisen Lasten vastaanoton ja ympärivuorokautisen Perhevastaanoton asiakas- ja työntekijäturvallisuutta.
Tämän luvun säännöksiä, jotka koskevat lastensuojelulaitoksen johtajalle tai muulle henkilöstölle annettua rajoitustoimivaltaa, sovelletaan kaikissa lastensuojelulain 57 §:ssä tarkoitetuissa lastensuojelulaitoksissa riippumatta siitä, kuuluuko mainittu henkilöstö virkasuhteiseen tai muuhun henkilökuntaan, jollei erikseen lailla toisin säädetä.
Päätös tullut nähtäväksi 30.11.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Anita Lindfors, lastensuojelupalvelujen päällikkö, puhelin: 09 310 43059