Hankinta, CGIProfio365-tietojärjestelmä, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2023-015164
Asialla on uudempia käsittelyjä
2. / 122 §

CGIProfio365-tietojärjestelmän palveluhankinta CGI Suomi Oy:ltä

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hankkia CGIProfio365-tietojärjestelmän palveluhankintana CGI Suomi Oy:ltä, sekä oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään sopimuksen tietojärjestelmän ylläpidosta. Hankinnan arvioitu arvo neljän vuoden ajalle laskettuna on noin 1 363 000,00 euroa (Alv 0%).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan myöhemmin allekirjoitettavalla sopimuksella.

Samalla johtokunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Käsittely

Timo Martiskainen: Muutan päätösesitystä seuraavasti:
"Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää hankkia CGIProfio365-tietojärjestelmän palveluhankintana CGI Suomi Oy:ltä, sekä oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään sopimuksen tietojärjestelmän ylläpidosta. Hankinnan arvioitu arvo neljän vuoden ajalle laskettuna on noin 1 363 000,00 euroa (Alv 0%).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan myöhemmin allekirjoitettavalla sopimuksella.

Samalla johtokunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti."

Lisään esitykseen perustelujen kappaleet 3-7:
"Allianssisopimus päättyy 31.12.2023. Nyt Staralle tehtävä hankinta ja sopimus sisältää CGIProfio365-järjestelmän tuotantokäytön ja tietoarkkitehtuurin mukaisen jatkokehittämisen, joka toteutetaan valitun toimittajan, CGI Suomi Oy:n, ja Staran kesken.

Hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta. Vakiintuneen markkinaoikeuskäytännön mukaan hankintayksiköllä on laaja harkintavalta päättää, miten hankinnan kohde määritellään.

Hankintayksikön vaatimuksia ei voida lähtökohtaisesti pitää syrjivinä, vaikka alalla olisi vain yksi vaatimukset täyttävä tarjoaja. Hankintayksiköllä ei myöskään ole velvollisuutta sopeuttaa tarjouspyynnön ehtoja vastaamaan olemassa olevaa tarjontaa, jos hankinnassa perustellusti pyritään hankintayksikön tarpeita vastaavaan kokonaisuuteen. Käsillä olevassa hankinnassa on olemassa vain yksi toimittaja, joka kykenee ilman merkittäviä lisäkustannuksia toteuttamaan hankinnan kohteena olevat palvelut.

Hankittava toiminnanohjausjärjestelmä tulee Staran rakentamistoiminnan käyttöön rakentamisen osastojen eri toimistoyksiköihin. Toiminnanohjausjärjestelmän tulee siten vastata kunkin eri toimiston tarpeita. Hankittavaa toiminnanohjausjärjestelmää on räätälöity Staran erityisiin tarpeisiin sekä käyttäjien vaatimusten mukaisesti noin kahden vuoden ajan. Erityisesti seuraavat järjestelmän ominaisuudet on räätälöity Staran tarpeisiin: mobiilituntikirjaukset, osto- ja myyntitilaukset ja käyttöliittymän parannukset. Staran toiminnan ja sen jatkuvuuden kannalta on erityisen tärkeää, että em. järjestelmäominaisuudet ovat Staran käytössä heti 1.1.2024 lähtien. Asiassa tehdyn selvityksen perusteella muissa markkinoilla saatavilla olevissa toiminnanohjausjärjestelmissä ei ole vastaavia ominaisuuksia saatavilla.

Edellä mainituin perustein vain hankinnan kohteena oleva toiminnanohjausjärjestelmä täyttää hankintayksikön hankinnan kohteelle asettamat vaatimukset. Näin ollen teknisestä syystä vain yksi toimittaja voi toteuttaa hankinnan. Markkinoilla ei ole vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja, jolla voitaisiin täyttää Staran tarpeet."

Samalla pöytäkirjaan liitettiin johtokunnan puheenjohtajan pyynnöstä esittelijän muistio (liite 2) palveluhankinnasta SaaS-sopimuksella.

Johtokunta päätti asiasta esittelijän muutetun esityksen mukaisesti.

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää hankkia CGIProfio365-tietojärjestelmän palveluhankintana CGI Suomi Oy:ltä, sekä oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään sopimuksen tietojärjestelmän palveluhankinnasta. Hankinnan arvioitu arvo neljän vuoden ajalle laskettuna on noin 1 363 000,00 euroa (Alv 0%).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan myöhemmin allekirjoitettavalla sopimuksella.

Sulje

Stara on kilpailuttanut vuonna 2019 tiedonkeruun- ja tuotannonohjauksen digitalisoinnin palveluhankinnan (HEL 2019-004184), joka toteutetaan allianssimallilla. Allianssikumppaniksi valikoitui CGI Suomi Oy. Allianssin johtoryhmä on hyväksynyt 3.8.2021 pidetyssä kokouksessaan CGI:n CGIProfio365-järjestelmän Staralle rakentamiseen liittyen toiminnanohjausjärjestelmän perusratkaisuksi. Allianssityönä on sen jälkeen kehitetty järjestelmää nimenomaan Staran rakentamistoiminnan tarpeille sopivaksi.

Nyt Staralle tehtävä hankinta ja sopimus on kilpailutetun hankinnan (HEL 2019-004184) toimeenpanoa. Palvelun tuotantokäyttö, sekä tietoarkkitehtuurin mukainen jatkokehittäminen toteutetaan toimittajan (CGI) ja Staran kesken.

Sulje

Tiedonkeruun- ja tuotannonohjauksen digitalisoinnin palveluhankinnassa (allianssihanke) on valmisteltu Staran rakentamisen (RAT ja KTR) osastoille toiminnanohjausjärjestelmän hankintaa jo vuodesta 2020 alkaen. Sopivia järjestelmiä kartoitettiin, kokeiltiin ja vertailtiin Staran eri osastoilla. Allianssinhankkeen johtoryhmä hyväksyi 3.8.2021 CGI:n Profio365-järjestelmän Staralle rakentamiseen liittyen toiminnanohjausjärjestelmän perusratkaisuksi. Järjestelmää on sen jälkeen kehitetty allianssityönä nimenomaan Staran rakentamistoiminnan eri tarpeille sopivaksi.

Nyt tehtävällä hankinnalla tavoitellaan merkittävää tuotannon toiminnan tehostamista, sekä prosessien sujuvoittamista. Hankinnalla parannetaan tuotannon ja hankkeiden hallintaa, sekä kehitetään raportointia ja resurssien hallintaa.

Sulje

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 14.12.2023 § 115

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti panna asian pöydälle tiistaina 19.12.2023 kello 16 pidettävään ylimääräiseen kokoukseen asti.

Käsittely

Pöydällepanoehdotus:
Puheenjohtaja ehdotti varajäsen Kalle Mikkolaisen kannattamana, että johtokunta päättäisi panna asian pöydälle tiistaina 19.12.2023 kello 16 pidettävään ylimääräiseen kokoukseen asti.

Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: 310 39604

kari.haapaniemi@hel.fi

Janne Romo, tietohallintopäällikkö, puhelin: 310 29021

janne.romo@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 20.12.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Lisätietojen antaja

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39604

kari.haapaniemi@hel.fi

Janne Romo, tietohallintopäällikkö, puhelin: 09 310 29021

janne.romo@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Profio_Stara_SaaS_Palvelusopimus
2. Päätöksen liite, CGI allianssi tilannekatsaus, Starajk 19.12.2023

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.