Hankinta, taidehankinta, idealuonnos, HAM Helsingin taidemuseosäätiö sr
Hankinta; julkisen taideteoksen hankinta
Päätös
Toimialajohtaja päätti julkisen taideteoksen kokonaishankinnasta HAM Helsingin taidemuseosäätiö sr:n esityksen (liite 1) pohjalta.
Kokonaishankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä 179 000 euroa. Kokonaisuus koostuu kahdesta hankintaerästä, jotka ajoittuvat eri vuosille, sekä viranhaltijan valtuutuksesta ja kehotuksesta viranhaltijan toimenpiteisiin ensimmäisen hankintaerän osalta.
Ensimmäinen erä hankinnasta:
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala tilaa kaupungin taidekokoelmaan julkisen taideteoksen taiteilija Sara Bjardlandilta kokonaishintaan 149 000 euroa (alv 0%). Teos esitellään Helsinki Biennaalissa 2025.
Tilausteos maksetaan tililtä 450001, julkisen taiteen projektilta 29854021420285 erillisen sopimuksen mukaisesti.
Toinen erä hankinnasta:
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kulttuuripalvelukokonaisuuden määrärahoista varataan enintään 30 000 euroa (alv 0%) Sara Bjarlandin teoksen pystyttämiselle julkiseksi taideteokseksi Helsinki Biennaali 2025 jälkeen, joko vuonna 2026 tai 2027.
Arvioitu varaus 30 000 euroa kohdennetaan toimialan kulttuuripalvelukokonaisuuden määrärahoihin sinä vuonna kun teos sijoitetaan pysyväisluonteisesti kaupunkiympäristön toimialan ja HAM Helsinki taidemuseosäätiö sr:n yhteistyössä määrittelemään kohteeseen Helsingissä.
Valtuutus ja kehotus:
Toimialajohtaja valtuuttaa kulttuurijohtajan allekirjoittamaan ensimmäistä hankintaerää (tilausteosta) koskevan sopimuksen taiteilija Sara Bjarlandin kanssa sekä toista hankintaerää koskevat, tarvittavat sopimukset.
Toimialajohtaja kehottaa kulttuurijohtaja teoksen tilaamista seuraaviin toimenpiteisiin eli liittämään teoksen kaupungin taidekokoelmaan.
Päätöksen perustelut
Päätös perustuu HAM Helsingin taidemuseosäätiö sr:n esitykseen kokonaishankinnasta ja pitkäaikaissuunnitelmasta liittää Helsinki Biennaali 2025:ssä esiteltävä taideteos osaksi Helsingin kaupungin taidekokoelmaa.
Kulttuurijohtaja on päättänyt teoksen idealuonnoksen tilaamisesta 72 §, 19.12.2023 (HEL 2023-015470) sekä luonnoksen tilaamisesta 60 §, 2.7.2024 (HEL 2023-015470). HAM Helsingin taidemuseosäätiö sr on hyväksynyt luonnoksen. Taiteilija toteuttaa teoksen luonnoksen mukaisesti.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala vastaa teoksen tilaamisesta ja tilaamisen sopimusvalmistelusta yhteistyössä HAM Helsingin taidemuseosäätiön kanssa.
HAM Helsingin taidemuseosäätiö sr valmistelee tulevaa Helsinki Biennaali 2025 jälkeistä teoksen sijoittamista julkiseksi taideteokseksi yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan kanssa. Osapuolet sopivat sijoittamisen valmistelusta kirjallisesti ja huomioivat suunnittelussa kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan määrärahoihin tehdyn enimmäisvarauksen 30 000 euroa.
Toista hankintaerää koskevat tilaajavastuulain mukaiset velvoitteet tarkistetaan ennen hankinnan toteuttamista.
Toimivalta
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala vastaa hallintosäännön II osan, 4. luvun § 7 mukaan Helsingin kaupungin taidekokoelmasta. Toimialan toimintasäännön 3.2 luvun mukaan kulttuurijohtaja vastaa Helsingin kaupungin taidekokoelmasta.
Kaupunki on tallettanut taidekokoelman HAM Helsingin taidemuseosäätiö sr:lle (jatkossa HAM), joka vastaa talletussopimukseen perustuen taidekokoelman hoitamisesta, säilyttämisestä, käyttämisestä ja kartuttamisesta.
Hankintapäätös perustuu HAMin esitykseen taidekokoelman kartuttamiseksi.
Julkisten taideteosten ylläpito perustuu kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan, kaupunkiympäristön toimialan ja HAMin väliseen sopimukseen Julkisten taideteosten ylläpito (16.3.2023).
Hankintalain 40 §:n, 3. mukaan hankinta toteutetaan suorahankintana, koska tarkoituksena on ainutkertaisen taideteoksen tai taiteellisen esityksen luominen ja hankkiminen.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 20.8.2024, § 91 siirtää hankintojen toimivaltaansa viranhaltijoille Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2. momentin 3. kohdan perusteella siten, että toimialajohtaja voi päättää hankinnoista 500 000 euroon saakka.
Päätös tullut nähtäväksi 11.11.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Hanna Räisänen, suunnittelija, puhelin: 09 310 37001