Hankinta, aitatyöt kausille 2024 - 2025, Rakentamispalveluliikelaitos Stara
Staran aitatyöt, puitejärjestely ajalle 1.4.2024 - 31.3.2026 sekä optiokausi 1.4.2026 - 31.3.2027
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti valita Staran aitatöiden puitejärjestelyyn ajalle 1.4.2024 -31.3.2026 sekä mahdolliselle optiokaudelle 1.4.2026 - 31.3.2027 kolme edullisinta soveltuvaa tarjousta antaneet Ratecon Oy:n, Vepe Oy:n ja Puomitek Oy:n. Aitatöiden puitejärjestelyn enimmäisarvo on 1 500 000 euroa (AVL 8 c §).
Samalla johtokunta päätti sulkea pois tarjouskilpailusta Hamiland Oy:n jäljempänä esitetyin perustein.
Johtokunta päätti oikeuttaa Staran yksiköt tilaamaan aitatöitä tämän hankintapäätöksen johdosta syntyvän puitejärjestelyn perusteella enintään 1 500 000 euron enimmäisarvolla (AVL 8 c §).
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen osaston yksikönjohtajan allekirjoittamaan puitesopimukset ja päättämään mahdollisen optiokauden käyttöönotosta.
Kaupunkitekniikan rakentamisen osaston yksikönjohtajalla on oikeus päättää lisä- ja muutostöiden hankkimisesta johtokunnan päätöksen 20.6.2017 § 7 mukaisesti.
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhakuaika on päättynyt ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan taustaa
Staran kaupunkitekniikan rakentamisen ja ylläpidon osastot toteuttavat antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja -hankintoja. Aitatöiden urakka on tällainen tyypillinen alihankinta, jossa on välttämätöntä käyttää erikoisammattiosaamiseen keskittynyttä aliurakointia. Puitesopimus on Staran kaikkien osastojen käytössä, vaikka kaupunkitekniikan rakentamisen ja kunnossapidon osastot ovat urakan pääasiallisia käyttäjiä ja tarjouspyynnön määrätiedot on arvioitu näiden osastojen tarpeiden mukaisesti.
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettely on ollut julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen. Hankintailmoitus on julkaistu 18.1.2024 julkisten hankintojen ilmoituskanava HILMA:ssa ja Tarjouspalvelussa tunnuksella 45342000-6.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 31.1.2024 klo 12.00 asti. Hankintaa koskien esitettiin yksi lisäkysymys.
Tarjoukset tuli jättää sähköisesti Tarjouspalvelu-toimittajaportaalin kautta 8.2.2024 klo 12.00 mennessä. Tarjoukset avattiin määräajan päätyttyä.
Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat viisi yritystä:
- Hamiland Oy
- Puomitek Oy
- Ratecon Oy
- Saaga Rakennus Oy
- Vepe Oy
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksissa annettujen
tietojen perusteella.
Alustavassa tarkastuksessa todettiin, että Hamiland Oy ei tarjouksessa esittämiensä tietojen perusteella täyttänyt soveltuvuusvaatimuksia. Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoajalla on riittävän kokemuksen osoittamiseksi esittää kolme vastaavaa referenssiä viimeisen viiden vuoden ajalta. Yksi Hamiland Oy:n esittämistä referensseistä oli selvityksen perusteella epäpätevä. Sen arvo jäi alle vaaditun arvon 100 000 euroa, eikä työtä oltu suoritettu vaaditussa asutussa ja vilkkaasti liikennöidyssä kaupunkimaisessa ympäristössä. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi hankintayksikön tuli sulkea Hamiland Oy pois tarjouskilpailusta.
Muilta tarjoajilta tarkastettiin tarjouksessa annettujen soveltuvuutta koskevien tietojen paikkansapitävyys. Muiden tarjoajien todettiin täyttävän soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarkastaminen
Tämän jälkeen tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkastettiin tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti. Tarjousten todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia.
Soveltuvat ja tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset pääsivät mukaan tarjousvertailuun. Tarjouspyynnön mukaisesti valintaperusteena käytetään halvinta vertailuhintaa. Laadulliset näkökohdat oli huomioitu tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksissa. Tarjousvertailu on suoritettu tarjouspyynnön mukaisesti.
Hankinnan arvo
Hankinnan enimmäisarvo on 1 500 000 euroa (AVL 8 c §). Se perustuu voittajan vertailuhintaan ja aiempien vuosien toteutuneiden työmäärien keskiarvotarkasteluun, mahdollinen optiokausi huomioiden. Urakkakilpailun voittajan vertailuhinta on 359 171,00 euroa (AVL 8 c §) yhden vuoden arvioitujen hankintamäärien perusteella.
Tarjouspyynnön työmäärätiedot perustuvat arvioihin, lopullisesti toteutuvat määrät voivat olla merkittävästikin suurempia tai pienempiä. Työohjelmaa tai sen vaatimia tuotteita ei voi ennakkoon tietää sopimus- ja optiokauden ajaksi. Tarjouspyynnön määräarvioissa oli huomioitu tavallisimmat aitatyypit.
Tässä vaiheessa näköpiirissä ei ole sellaisia seikkoja, joiden perusteella voitaisiin ennakoida ko. urakan tarpeiden määrällisesti poikkeavan aikaisempien vuosien käytännöstä. Yksikköhinnat ovat kiinteitä sekä koko sopimuskauden että mahdollisen optiokauden. Kaupunkitekniikan rakentamisen tekninen tuki valvoo sopimuksen toteutumista ja raportoi siitä.
Tilaukset ja etusijajärjestys
Puitesopimuksessa tilaukset puitesopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Hankintayksikkö voi harkintansa mukaan järjestää puitesopimustoimittajien kesken minikilpailutuksia sopimuskauden aikana.
Hankinta-asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Tässä hankinnassa oli esitetty eräitä tarjouksissa annettuja yksikköhintatietoja liikesalaisuuksiksi liikesalaisuuslain (595/2018) perusteella. Hankintayksikkö rajoittaa liikesalaisuuksiksi esitettyjen yksikköhintatietojen saatavuutta pyydetysti. Vertailusummat ovat kuitenkin aina julkisia
Päätös tullut nähtäväksi 01.03.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Rainer Sirén, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 37833
Mika Lindholm, ympäristöinsinööri, puhelin: 09 310 39243