Pelastuslain mukainen pelastusviranomainen vuonna 2024
- Pelastuskomentaja 05.12.2024
- Pelastuskomentaja 25.11.2024
- Pelastuskomentaja 15.11.2024
- Pelastuskomentaja 25.10.2024
- Pelastuskomentaja 17.10.2024
- Pelastuskomentaja 30.08.2024
- Pelastuskomentaja 18.06.2024
- Pelastuskomentaja 27.05.2024
- Pelastuskomentaja 10.04.2024
- Pelastuskomentaja 14.03.2024
- Pelastuskomentaja 28.02.2024
- Pelastuskomentaja 31.01.2024
- Pelastuskomentaja 22.01.2024
- Pelastuskomentaja 15.01.2024
- Pelastuskomentaja 03.01.2024
Pelastuslainmukainen viranomainen
Päätös
Pelastuskomentaja päätti määrätä seuraavat Helsingin kaupungin viranhaltijat toimimaan pelastuslain 26 §:n mukaisina pelastusviranomaisena:
- palomies ********** vakanssi 018642
- palomies ********** vakanssi 017887
- palomies ********** vakanssi 018106
- palomies ********** vakanssi 018525
- palomies ********** vakanssi 018628
- palomies ********** vakanssi 049640
- ylipalomies ********** vakanssi 018356
- ylipalomies ********** vakanssi 017913
- paloesimies ********** vakanssi 018244
- paloesimies ********** vakanssi 018235
- palomestari ********** vakanssi 018553
Päätöksen perustelut
Suomen pelastusviranomaiset määritellään pelastuslain (379/2011) 26 §:n 2 momentissa. Sen mukaan hyvinvointialueen pelastusviranomaisia ovat pelastuslaitoksen ylin viranhaltija ja hänen määräämänsä pelastuslaitoksen viranhaltijat sekä hyvinvointialueen asianomainen monijäseninen toimielin.
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan pelastuslaitoksen ylin viranhaltija on pelastuskomentaja.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 18 luvun 5§:n 1 kohdan mukaan pelastuskomentaja päättää pelastuslaitoksen tehtäväalueeseen kuuluvan viranomaisluvan hakemisesta.
Palomiehen tehtävät edellyttävät pelastusviranomaisen toimivaltuuksien käyttöä.
Ylipalomiehen tehtävät edellyttävät pelastusviranomaisen toimivaltuuksien käyttöä.
Paloesimiehen tehtävät edellyttävät pelastusviranomaisen toimivaltuuksien käyttöä.
Palomestarin tehtävät edellyttävät pelastusviranomaisen toimivaltuuksien käyttöä.
Pelastusviranomaisen on oikeus ja velvollisuus käyttää virkatoimissaan julkista valtaa erikseen säädetyn ja määrätyn mukaisesti.
Pelastusviranomainen on velvollinen käyttämään virkatoimissa virkapukua ja tarvittaessa esittämään viranomaisaseman todentavan pelastustoimen virkapuvusta sekä pelastusviranomaisen henkilökortista annetun sisäasiainministeriön asetuksen (507/2011) mukaisen erityisen henkilökortin.
Päätös tullut nähtäväksi 01.02.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Tiina Heinonen, hallintoassistentti, puhelin: +358 50 433 6904