Esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteet 1.1.2024 alkaen, ruotsinkielinen palvelukokonaisuus

HEL 2024-000186
Asialla on uudempia käsittelyjä
6. / 6 §

Grunderna för antagning till förskoleundervisning fr.o.m. 1.1.2024

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto

Beslut

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutade att följande grunder för antagning till förskoleundervisning följs från och med 1.1.2024:

1. En förskoleundervisningsplats anvisas ett barn som deltar i kommunal småbarnspedagogik eller som anmält sig till förskoleundervisning. Anmälan krävs när ett barn inte har varit i kommunal småbarnspedagogik före påbörjad förskoleundervisning. En förskoleundervisningsplats anvisas inom det egna elevupptagningsområdet enligt hemadress. När en förskoleundervisningsplats anvisas barnet, beaktas den närskola som bestäms på basis av barnets hemadress. Förskoleundervisningsplatsen anvisas på ett sådant verksamhetsställe som barnets blivande närskola har utsetts till samarbetsskola för. En förskoleundervisningsplats kan anvisas på ett annat verksamhetsställe i sådana fall som beskrivs i punkt 4.

2. Om vårdnadshavaren inte tar emot den förskoleundervisningsplats som har anvisats, förfaller den anvisade platsen och vårdnadshavaren ska ansöka om en förskoleundervisningsplats vid önskat verksamhetsställe enligt anvisad ansökningstid. Om ett barn inte har deltagit i kommunal småbarnspedagogik före förskoleundervisningen och vårdnadshavaren har inte anmält barnet till förskoleundervisning, ska vårdnadshavaren ansöka om en förskoleundervisningsplats. Vårdnadshavaren kan i ansökan lägga fram ett till två önskemål om förskoleundervisningsplats.

3. Om de sökande är fler än de lediga platserna på ett verksamhetsställe som anordnar förskoleundervisning, beaktas först närskolan enligt barnets hemadress och om verksamhetsstället samarbetar med närskolan i fråga. Vid behov används dessutom lottdragning om det finns fler sökande än platser vid det verksamhetsställe som anordnar förskoleundervisning och de sökande är i jämlik ställning i fråga om lärstig. Barn som inte får en plats i lottdragningen anvisas en förskoleundervisningsplats inom det egna elevupptagningsområdet för förskoleundervisningen.

Om barnets behov av stöd förutsätter det, kan barnets förskoleundervisning också anordnas någon annanstans än i det egna elevupptagningsområdet eller på ett verksamhetsställe där det inte anordnas förskoleundervisning.Om barnet behöver skiftesvård under förskoleåret, meddelar vårdnadshavaren behovet av skiftesvård i samband med anmälan till förskoleundervisningen. Vårdnadshavaren ska påvisa behovet av skiftesvård.

Om det finns plats i ett verksamhetsställe som anordnar förskoleundervisning efter antagning av barn inom det egna elevupptagningsområdet för förskoleundervisningen, kan platserna fyllas genom antagning i andra hand förutsatt att det inte uppstår ett behov av en ny grupp vid verksamhetsstället som följd. Med antagning i andra hand avses att vårdnadshavaren ansöker om en förskoleundervisningsplats någon annanstans än i det elevupptagningsområde som bestäms enligt barnets hemadress.

Om vårdnadshavaren ansöker om en förskoleundervisningsplats för sitt barn utanför den egentliga anmälnings- och ansökningstiden, anvisas barnet i första hand en förskoleundervisningsplats på det verksamhetsställe som vårdnadshavaren har önskat eller i det elevupptagningsområde som bestäms på basis av barnets hemadress. Om det inte finns lediga förskoleundervisningsplatser i barnets elevupptagningsområde och det inte är möjligt att öppna nya förskoleundervisningsplatser, kan man också anvisa en plats på ett verksamhetsställe i ett annat elevupptagningsområde. Verksamhetsstället med lediga förskoleundervisningsplatser ska ligga närmast barnets hem.

Till privat förskoleundervisning är det möjligt att söka var barnet än bor i Helsingfors, oavsett förskoleundervisningens elevupptagningsområden. Barn från andra kommuner kan även antas till privat förskoleundervisning. Ansökan till privat förskoleundervisning sker med en pappersblankett direkt till i fråga varande daghem.

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutade att upphäva det beslut om antagning av elever till förskoleundervisningen som utbildningsnämndens svenska sektion fattade 15.11.2022, § 31, när nya antagningsgrunder träder i kraft 1.1.2024.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Sulje

Enligt 15 kap. 2 § 1 mom. 1 punkten i förvaltningsstadgan har svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning i uppgift att besluta för sin egen språkgrupps del om grunderna för antagning till förskoleundervisning.

Grunderna för antagning till förskoleundervisning gäller både den svensk- och finskspråkiga förskoleundervisningen. Grunderna för antagning till förskoleundervisning på finska godkändes 28.11.2023 av finska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning. Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutar om grunderna för antagning till förskoleundervisning på svenska.

Förpliktelser som styr anordnandet av förskoleundervisningen

Förskoleundervisningen regleras i lagen om grundläggande utbildning (628/1998). Om förskoleundervisning anordnas i ett daghem, följs dessutom lagen om småbarnspedagogik (540/2018).

Kommunen är skyldig att ordna förskoleundervisning för barn som bor på kommunens område. Året innan läroplikten börjar ska barnet delta i ettårig förskoleundervisning eller annan verksamhet genom vilken målen för förskoleundervisningen uppnås. Kommunen är skyldig att ordna förskoleundervisning separat för svensk- och finskspråkiga invånare. (4§ i lagen om grundläggande utbildning.) Till sin omfattning är förskoleundervisningen minst 700 timmar, det vill säga i genomsnitt fyra timmar per dag, dock högst fem timmar per dag. (3–4 § i förordningen om grundläggande utbildning.)

I Helsingfors anordnas förskoleundervisning i kommunala daghem, i anslutning till skolor och av privata serviceproducenter. Förskoleundervisning anordnas på svenska och finska.

Förpliktelser med anknytning till anvisning och sökande av en förskoleundervisningsplats

Barnet ska anvisas en förskoleundervisningsplats inom ett verksamhetsställe som anordnar förskoleundervisning. Verksamhetsstället som anordnar förskoleundervisning ska ligga så att resan dit från barnets hem är trygg och kort. (32 § i lagen om grundläggande utbildning.)

När det bestäms om verksamhetsställen som anordnar förskoleundervisning ska man beakta att förskoleundervisningen och småbarnspedagogik som kompletterar förskoleundervisning bildar en enhetlig helhet. Barnet har möjlighet att fortsätta i samma grupp till småbarnspedagogik som kompletterar förskoleundervisning efter den egentliga dagliga förskoleundervisningen.

Ansökan till förskoleundervisning ska göras innan förskoleundervisningen inleds på det sätt utbildningsanordnaren förutsätter. Utbildningsanordnaren ska på förhand informera om de platser där förskoleundervisning anordnas, när undervisningen inleds och avslutas och om förfarandet för ansökan till förskoleundervisning. Om barnets boningsort eller vårdnadshavarens arbets- eller studiesituation förändras eller om andra motsvarande särskilda skäl föreligger kan ansökan till förskoleundervisning göras vid en senare tidpunkt än den kommunen meddelat. (23 a § i förordningen om grundläggande utbildning.)

Ändringar från de föregående grunderna för antagning till förskoleundervisning

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutade om grunderna för elevantagningen till förskoleundervisningen 15.11.2022 (31 §). Till skillnad från de tidigare grunderna har man i de nya grunderna beaktat möjligheten för barn som inte är ortsbor att söka till privat förskoleundervisning som ordnas i Helsingfors. Barnets boendekommun svarar då för kostnaderna för den förskoleundervisning som ordnas. Det är även möjligt att söka till privat förskoleundervisning från andra kommuner än huvudstadsregionens kommuner. En privat serviceproducent gör sina val på basis av de ansökningar som inkommer. I de nya grunderna har man dessutom preciserat hur ansökan till privat förskoleundervisning ska ske. Till privat förskoleundervisning är det möjligt att söka var barnet än bor i Helsingfors, oavsett förskoleundervisningens elevupptagningsområden.

Anteckningen om ett enhetligt elevupptagningsområde för privat förskoleundervisning som täcker hela Helsingfors i de tidigare grunderna har lett till oklarheter när det gäller möjligheterna att söka till förskoleundervisning och hur skjuts- eller reseersättning ordnas. Syftet med preciseringarna är att göra ansökan till förskoleundervisningen smidigare.

Kontinuiteten i lärstigen

Staden är indelad i elevupptagningsområden och inom varje område finns det en grundskola. Förskolorna följer grundskolornas elevupptagningsområden. Inom ett elevupptagningsområde för förskoleundervisningen kan det finnas en eller flera förskolor. Förskolan och närskolan utarbetar årligen planen för gemensamt lärande, genom att beskriva samarbetet mellan barnen i förskole- och nybörjarundervisningen.

Förskoleundervisningen utvecklas i enlighet med principerna om inklusion. Barnet anvisas en förskoleundervisningsplats så att det stöder hens lärstig. Det stöd som barnet behöver ordnas i mån av möjlighet vid det verksamhetsställe där barnet anvisats en förskoleundervisningsplats.

Undantag utgör integrerade specialgrupper, specialgrupper för barn med flerfunktionsnedsättning eller andra barngrupper i vilka det är motiverat att ordna förskoleundervisning för barnet med tanke på det stöd barnet behöver. Andra barngrupper är till exempel grupper i vilka det finns barn som fått ett beslut om förlängd läroplikt.

Konsekvenser för barn

Småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen lägger grunden för livslångt lärande. Då elevantagningen inom förskoleundervisningen förverkligas på beskrivet sätt, säkerställs kontinuiteten i lärstigen från barnets förskola till skolan. Med tanke på barnets uppväxt och lärande är det viktigt att barnet får under förskoleundervisningsåret mångsidiga erfarenheter av inlärning som stärker hens uppfattning av sig själv som lärande och ger färdigheter för skolgång. Barnet får i samband med förskoleundervisningen erfarenheter av att höra till en grupp och av att bilda viktiga kamratrelationer. När elevantagningen till förskoleundervisningen förverkligas på det sätt som föreslås, säkerställs att barnets plats inom förskoleundervisningen stöder barnets övergång till skolan.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 06.02.2024

Anvisningar om hur man begär omprövning

Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.

Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I begäran om omprövning ska uppges

  • det beslut som begäran om omprövning gäller
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs
  • vem som begär omprövning
  • på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
  • kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

Sulje

Esittelijä

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Lisätietojen antaja

Nina Horsma, specialplanerare, telefon: 09 310 44802

nina.horsma@hel.fi

Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 09 310 73014

jenni.tirronen@hel.fi