Hankinta, Telia Crowd Insights -palvelu vuodelle 2024, kaupunginkanslia

HEL 2024-000284
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 1

Telia Crowd Insights-palvelun suorahankinta vuodelle 2024

Kaupunkitietopalveluiden päällikkö

Päätös

Kaupunkitietopalveluiden päällikkö päätti hankkia Telia Crowd Insights -datapalvelun suorahankintana Helsingin kaupungin käyttöön ajalla 1.1.–31.12.2024.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki on hankkinut Telia Crowd Insights-datapalvelun käyttöön vuosina 2020–2023. Palvelu kattaa Helsingin eri alueiden päivittäiset kävijämäärätiedot vuodesta 2019 alkaen. Palvelua ja palvelun kautta hyödynnettävää liikkumistietoa on hyödynnetty mm Helsingin ydinkeskustan vierailijamäärien kehityksen seurannassa sekä strategian toteutumisen seurannan tausta-aineistona. Lisäksi aineistoa on hyödynnetty eri tietotarpeisiin kaupungin eri organisaatioissa.

Helsingin keskustan houkuttelevuuden, saavutettavuuden ja toimivuuden parantaminen on yksi Helsingin kaupunkistrategian keskeisistä tavoitteista. Ydinkeskustan rinnalla panostetaan myös muihin aluekeskuksiin, kuten Itäkeskukseen. Kehityksen seuranta edellyttää monipuolista tietoperustaa. Perinteisten asuin- ja työpaikkojen sijainteihin perustuvien tietoaineistojen rinnalla tarvitaan myös ihmisten tilankäyttöä eri vuoden ja vuorokauden aikoina kuvaavaa tietoa. Telia Crowd Insights -palvelun data kuvaa ihmisten sijoittumista kaupunkitilassa vuorokausi- ja tuntitasoisesti. Se mahdollistaa monipuoliset alueelliset tarkastelut ihmisten sijaintiin tietyllä ajan hetkellä, joten sitä voidaan hyödyntää moniin eri tietotarpeisiin.

Loppuvuodesta 2023 toteutetun selvityksen mukaan Helsingin kaupunginkanslialla ja toimialoilla tunnistettiin mm. seuraavia käyttötarpeita Telia Crowd Insights -aineistolle:

  • Strategian toteutumisen seuranta ja toimintaympäristön tilannekuvaseuranta
  • Helsingin vetovoimaisuuden seuranta tapahtumien aikaan
  • Helsingin yritysalueiden kehityksen seuranta
  • Alueelliset elinvoima- ja vetovoimaisuustarkastelut

Pidempijänteisen seurannan näkökulmasta on tärkeää, että seuranta jatkuu keskeytyksettä yhdenmukaiseen ja vertailukelpoiseen tietoon nojaten. Liikkumista ja alueiden vierailijamäärien seurantatietoa tuottavien toimijoiden tiedontuottamismenetelmät poikkeavat toisistaan, minkä vuoksi eri toimittajien tiedot eivät ole keskenään vertailukelpoisia. Teknisistä ja yksityisoikeuden suojaamiseen liittyvistä syistä vastaavaa vertailukelpoista dataa ei ole mahdollista hankkia muilta toimittajilta, minkä vuoksi tarvittava datapalvelu voidaan hankkia ainoastaan Telialta.

Päätös tullut nähtäväksi 15.01.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Ari Jaakola, tilasto- ja tietopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 43608

ari.jaakola@hel.fi

Päättäjä

Heikki Pursiainen
kaupunkitietopalveluiden päällikkö