Hankinta, sopimusmuutos, Yleisten alueiden ympäristösuunnittelun asiantuntijapalvelut, kaupunkiympäristön toimiala
Hankinta, sopimusmuutos, yleisten alueiden ympäristösuunnittelunasiantuntijapalveluiden puitejärjestely, osa-alueet 3 ja 4
Päätös
Maankäyttöjohtaja päätti korottaa yleisten alueiden ympäristösuunnittelun asiantuntijapalveluiden puitejärjestelyn osa-alueiden 3 ja 4 arvioituja arvoja seuraavasti:
Osa-alueen 3 Monialaiset strategisen tason ympäristösuunnitelmat ja selvitykset alkuperäistä arvioitua arvoa 2 800 000 euroa (alv. 0 %) korotetaan enintään 280 000 eurolla (alv. 0 %) 3 080 000 euroon (alv. 0 %).
Osa-alueen 4 Yleis- ja ideasuunnittelu, kaavoitukseen liittyvät viitesuunnitelmat alkuperäistä arvioitua arvoa 1 600 000 euroa (alv. 0 %) korotetaan enintään 160 000 eurolla (alv. 0 %) 1 760 000 euroon (alv. 0 %).
Päätöksen perustelut
Puitejärjestelyllä hankitaan, sen ehtojen mukaisesti, yksilöimättömiä yleisten alueiden ympäristösuunnittelun asiantuntijapalveluita.
Puitejärjestely ja puitejärjestelysopimukset perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 8.5.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2020-000567, kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätökseen 1.10.2020 § 115 sekä maankäyttöjohtajan optiopäätökseen 19.4.2022 § 44.
Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksessä 1.10.2020 § 115 todetaan muun muassa, että arvio puitejärjestelyn kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 20 000 000 euroa, josta osa-alueiden 3 ja 4 arvioidut arvonlisäverottomat arvot ovat seuraavat: Osa-alue 3: 2 800 000 euroa; Osa-alue 4: 1 600 000 euroa. Osa-alueiden tai puitejärjestelyn enimmäisarvoja ei ole määritelty, vain ennakoidut arvot
Lisäksi maankäyttöjohtajan päätöksellä 23.1.2024 § 10 puitejärjestelyn osa-alueiden 1 ja 2 arvoja on korotettu seuraavasti: Osa-alueen 1 Monialaiset ympäristösuunnittelun toimeksiannot, yleis ja rakennussuunnittelu alkuperäistä arvioitua arvoa 6 400 000 euroa (alv. 0 %) on korotettu enintään 640 000 eurolla (alv. 0 %). Osa-alueen 2 Tavanomaiset viheralueiden suunnittelutoimeksiannot alkuperäistä arvioitua arvoa 2 400 000 euroa (alv. 0 %) on korotettu enintään 240 000 eurolla (alv. 0 %).
Hankinta oli jaettu kahdeksaan (8) eri osa-alueeseen seuraavasti:
Osa-alue 1: Monialaiset ympäristösuunnittelun toimeksiannot, yleis- ja rakennussuunnittelu
Osa-alue 2: Tavanomaiset viheralueiden suunnittelutoimeksiannot
Osa-alue 3: Monialaiset strategisen tason ympäristösuunnitelmat ja selvitykset
Osa-alue 4: Yleis- ja ideasuunnittelu, kaavoitukseen liittyvät viitesuunnitelmat
Osa-alue 5: Kulttuuri- ja ympäristöhistorialliset selvitykset ja rakennetun ympäristön kasvillisuusinventoinnit
Osa-alue 6: Maankäytön ja yleisten alueiden suunnittelua palvelevat luontoselvitykset, lajistoinventoinnit ja luontovaikutusten arviointi
Osa-alue 7: Vesirakentamisen yleis- ja toteutussuunnittelu
Osa-alue 8: Urheilukenttien, ulkoliikuntapaikkojen ja uimarantojen toteutussuunnittelu
Valituksi tulleiden sopimuskonsulttien kanssa on tehty puitejärjestelyä koskevat sopimukset 30.6.2024 saakka. Uuden puitejärjestelyn kilpailutus on aloitettu aikataulussaan.
Puitejärjestelyllä hankittavien arvioitujen töiden määrä on kuitenkin lisääntynyt odotettua enemmän. Em. ennakoidut sopimusarvot ylittyvät ennen sopimuskauden päättymistä. Uuden puitejärjestelyn kilpailutus toteutetaan niin pian kuin mahdollista ja siten, että hankintailmoitus julkaistaan viimeistään helmikuussa 2024. Kilpailutuksen kestäessä sopimusten mukaisia töitä on jatkettava kilpailutuksen aikana. Nykyistä puitejärjestelyä jatketaan kuitenkin enintään siihen saakka, kunnes uudet sopimukset on saatu allekirjoitettua. Muutos voi olla enintään 10 prosenttia alkuperäisestä arvosta.
Hankintalain 136 § 1 momentin mukaan hankintasopimusta tai puitejärjestelyä ei saa EU-kynnysarvot ylittävissä palveluhankinnoissa olennaisesti muuttaa sopimuskauden aikana ilman hankintalain mukaista uutta hankintamenettelyä. Puitejärjestelysopimusta ja siihen liittyvää arvoa voidaan muuttaa hankintalain 43 § 5 momentin ja 136 §:n perusteella. (C‑23/20 kohta 70)
Hankintalain mukaan olennaisena pidetään ainakin muutosta, joka laajentaa sopimuksen tai puitejärjestelyn soveltamisalaa huomattavasti. Laissa ei ole määritelty millainen puitejärjestelyn arvon ylittäminen em. kohdan perusteella on olennaista ja laajentaa soveltamisalaa huomattavasti. Lain esitöissä todetaan, että sellainen sopimusmuutos, joka sen arvosta riippumatta ei täyttäisi 1 momentissa tarkoitettuja olennaisuuden tunnusmerkkejä, ei johtaisi uuden hankintamenettelyn toteuttamisvelvollisuuteen.
Uudelleenkilpailuttaminen on tehtävä, mikäli kyseessä on sellainen 1 momentissa tarkoitettu olennainen sopimusmuutos, johon ei myöskään voida soveltaa mitään 2 momentissa tarkoitettua poikkeussäännöstä. Ensin on siten arvioitava, onko kysymys ollut 136 §:n 1 momentin mukaisesta olennaisesta sopimusmuutoksesta, ja tämän jälkeen on tarvittaessa arvioitava, onko sopimusmuutokseen kuitenkin sovellettava jotakin mainitun pykälän 2 momentin poikkeussäännöstä. (esim. MAO:65/19)
Hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle. Tällöin muutoksen arvo voi olla enintään 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.
Hankintalain 136 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaan hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos kyse on sellaisesta vähäarvoisesta sopimusmuutoksesta, joka alittaa liitteessä E tarkoitettuja palveluja koskevissa hankinnoissa sekä käyttöoikeussopimuksissa kansalliset kynnysarvot tai muissa hankinnoissa EU-kynnysarvot eikä vaikuta sopimuksen yleiseen luonteeseen. Lisäksi 136 §:n 4 momentin mukaan edellytetään, että 2 momentin 5 kohdan perusteella tehtävän sopimusmuutoksen arvo tulee olla pienempi kuin 10 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.
Puitejärjestelyn osa-alueiden 3 ja 4 arvojen korotukset ovat enintään osa-aluekohtaisesti 10 prosenttia osa-alueiden alkuperäisistä arvioiduista arvoista. Sopimusehtoihin ei tehdä muutosta, eivätkä puitejärjestelyjen mukaiset toimittajat vaihdu. Sopimuksista ei myöskään tule taloudellisesti edullisempi kenellekään sopimuskumppanille sellaisella tavalla, jota alkuperäisessä hankintasopimuksessa tai puitejärjestelyssä ei ollut määritetty. Ehdot pysyvät kaikkineen ennallaan. Muutoksen johdosta kilpailu tai sen tulos ei olisi myöskään toteutunut erilaisena, kuin millaisena se toteutui 2020.
Hankintayksikkö katsoo, että muutoksella ei voida katsoa olevan vaikutusta puitejärjestelyn yleiseen luonteeseen eikä se laajenna sopimuksen tai puitejärjestelyn soveltamisalaa huomattavasti. Kyseessä ei näin ollen ole hankintalain 136 § 1 momentin mukainen olennainen sopimusmuutos.
Muutoksen arvioimisen tueksi on tarkasteltu hankintalaissa, esitöissä ja oikeuskäytännössä mainittuja arvoja sekä hankintalain sääntelyn taustalla oleva hankintadirektiiviä. Hankintadirektiivin kohdan (107) mukaan:
”Hankintasopimuksen muutokset, joista seuraa hankintasopimuksen arvon vähäinen muutos, olisi tiettyyn arvoon asti voitava aina toteuttaa tarvitsematta turvautua uuteen hankintamenettelyyn. Sen vuoksi ja oikeusvarmuuden varmistamiseksi tässä direktiivissä olisi säädettävä vähimmäiskynnysarvoista, joiden alittuessa uusi hankintamenettely ei ole tarpeen. Hankintasopimuksia olisi voitava muuttaa näiden kynnysarvojen ylittyessä ilman uutta hankintamenettelyä, sikäli kuin muutokset noudattavat tässä direktiivissä säädettyjä asiaan liittyviä ehtoja.”
Edellä mainituin perustein kyse on siis hankintalain 136.1 §:n mukaisesta sopimusmuutoksesta, joka ei ole olennainen.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (19.12.2023 § 700) mukaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 41 §:n 1 momentin tarkoittamissa lisätilauksissa sekä 136 §:n mukaisissa sopimusmuutoksissa hankintavaltuus määräytyy lisätilausten tai sopimusmuutosten yhteenlasketun arvon perusteella, eikä hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti (alkuperäinen hankinta ja siihen liittyvät tilaukset yhteensä). Maankäyttöjohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään sopimusmuutoksesta.
Päätös tullut nähtäväksi 06.02.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Alexandra Ora, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 23792