Asuinkerrostalojen ullakkorakentamista koskeva alueellinen poikkeaminen
Asuinkerrostalojen ullakkorakentamista koskevan alueellisen poikkeamisen jatkaminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Otso Kivekkään ehdotuksesta.
Kaupunkiympäristölautakunta päättää
- hyväksyä Helsingin kaupungin alueella asuinkerrostalojen ullakkotilojen muuttamisen asuinkäyttöön asemakaavamääräyksistä ja alueella mahdollisesti voimassa olevasta rakennuskiellosta poiketen (alueellinen poikkeaminen)
- myöntää poikkeamisen määräaikaisena 1.4.2029 saakka seuraavin ehdoin:
- noudatettavaksi ullakkorakentamista koskevia rakennuslupahakemuksia käsiteltäessä liitteen 1 mukaiset ohjeet.
- hyväksyä kaupunkikuvallisen vyöhykekartan (liite 2) määräykset noudatettaviksi.
- että alueellinen poikkeaminen ei koske poikkeamista rakennuksen suojelua koskevista kaavamääräyksistä.
Rakennuspaikka
Asuinkerrostalot Helsingin kaupungin alueella
Rakennustoimenpide
Asuinkerrostalojen ullakoiden muuttaminen asuinkäyttöön
Säännökset, joista poiketaan
Rakentaminen vastoin asemakaavaa (MRL 58 § 1 momentti)
Lähtötiedot
Ullakkorakentamisen alueellinen poikkeaminen on Helsingissä ollut voimassa vuodesta 1987, aluksi kantakaupungin alueella ja vuodesta 2009 alkaen koko kaupungissa. Poikkeaminen on koskenut asuinkerrostaloalueita sekä niitä kaupunginosien 1. - 4. (ydinkeskusta) alueella sijaitsevia rakennuksia, jotka on alun perin rakennettu asuinkerrostaloiksi ja joissa on nykyisin sekä asuin- että liiketiloja.
Ullakkorakentamisen alueellinen poikkeamispäätös on ollut määräaikainen, ja sen voimassaoloa on jatkettu useita kertoja. Viimeisin poikkeamispäätös on ollut voimassa 4.2.2024 saakka. Poikkeamispäätöksen nojalla on ollut mahdollista rakentaa asuntoja asuinkerrostalojen ullakoille, vaikka asemakaavan osoittamaa rakennusoikeutta ei ole jäljellä ja ullakkorakentaminen mahdollisesti muutenkin poikkeaa asemakaavasta tai rakennuskiellosta.
Pääosalla Helsingin kantakaupungin asuinkerrostalotonteilla on voimassa 1970- ja 1980-luvuilla vahvistettuja asemakaavamuutoksia, jotka sallivat ullakoiden käytön asuinrakentamiseen, mutta tonttien rakennettu kerrosala ylittää yleensä kaavassa määrätyn rakennusoikeuden.
Kaupunginhallitus on vuonna 2013 hyväksynyt rakennusvalvontaviraston, kaupunkisuunnitteluviraston ja kaupunginmuseon noudatettaviksi ullakkorakentamista koskevia rakennuslupahakemuksia käsiteltäessä kaupunkisuunnitteluviraston rakennuslupamenettelyä koskevat ohjeet, jotka esitetään otettavaksi sellaisinaan sovellettaviksi jatkossakin.
Uusien ikkuna-aukkojen avaamisen kaupunkikuvalliset reunaehdot on esitetty kaupunkisuunnitteluviraston, rakennusvalvontaviraston ja Helsingin kaupunginmuseon vuonna 2004 laatimassa kartassa, jota on päivitetty vuosina 2007, 2013 ja 2018. Tämän esityksen liitekarttaan ei ole tehty uusia päivityksiä.
Osallisten kuuleminen ja lausunnot
Alueellista poikkeamista koskevasta päätösehdotuksesta on tiedotettu kuulutuksella Helsingin Sanomissa ja Hufvudstadsbladetissa. Materiaali on ollut nähtävillä kaupungin asemakaavapalvelun internet-sivuilla www.hel.fi/suunnitelmat 20.2. - 3.4.2024. Osallisille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen.
Muistutuksia saatiin 1 kpl. Muistuttajan mielestä korjaukset on toteutettava linnuille turvallisina. Kolopesijälintujen, kuten varpusten ja tervapääskyjen pesäpaikkoja on säilytettävä. Tervapääskyjen pesäpaikat ovat suojeltuja myös pesintäkauden ulkopuolella ja niiden poistamiseen vaaditaan ELY-keskuksen lupa tai lupa-arvio.
Muistuttajan esittämät asiat on luonnonsuojelumääräysten mukaisesti otettava aina huomioon ullakkorakentamisessa.
Hakemuksesta on pyydetty lausunnot Helsingin kaupunginmuseolta ja Uudenmaan ELY-keskukselta.
Uudenmaan ELY-keskus toteaa lausunnossaan (21.2.2024), että asiakirjojen perusteella ullakkorakentamista koskeva alueellinen poikkeaminen ja sen liitekartta ovat saman sisältöiset 5.2.2019 tehdyn poikkeamispäätöksen ja sen liitekartan kanssa. Päätös oli voimassa 4.2.2024 saakka. Erona edelliseen poikkeamispäätökseen, lupaehdon kohdasta neljä on poistettu kaupunginmuseon mahdollisuus lausunnon antamiseen. ELY-keskus pitää tarkoituksenmukaisena kaupunginmuseon asiantuntemuksen hyödyntämistä myös jatkossa. Kuten edellisenkin poikkeamispäätöksen kohdalla, ELY-keskus toteaa, että poikkeamispäätöksen liitteenä olevan kaupunkikuvallisen vyöhykekartan on oltava juridisesti sitova ja se mainitaan päätöksen liitteenä.
Uudenmaan ELY-keskus toteaa lisäksi, että esitetty alueellinen poikkeaminen ja vyöhykekartta antavat hyvät lähtökohdat Helsingin ullakkorakentamisen periaatteiden määrittämiseksi sekä arvokkaiden rakennusten ja kaupunkinäkymien turvaamiseksi.
ELY-keskuksen esittämät asiat on otettu huomioon valmistelussa.
Helsingin kaupunginmuseo toteaa lausunnossaan (20.2.2024) puoltavansa esitystä ullakkorakentamisen alueellisen poikkeamispäätöksen voimassaolon jatkamista. Kaupunginmuseo osallistuu jatkossa rakennusvalvonnan ullakkoryhmän työhön, rakennus- ja kulttuurihistoriallisten arvojen vaalimisen näkökulmasta.
Perustelut
Poikkeamispäätöksen nojalla on mahdollista rakentaa asuntoja asuinkerrostalojen ullakoille, vaikka asemakaavan osoittamaa rakennusoikeutta ei ole jäljellä ja ullakkorakentaminen mahdollisesti muutoinkin poikkeaa asemakaavasta tai rakennuskiellosta. Tarkoituksena on helpottaa asuntojen rakentamista ja edistää olemassa olevan rakennuskannan tarkoituksenmukaista käyttöä, kiinteistöjen kunnossapitoa sekä turvata niiden peruskorjausmahdollisuuksia. Alueellisella poikkeamisella voidaan myös yksinkertaistaa, yhdenmukaistaa ja nopeuttaa lupamenettelyä verrattuna siihen, että haettaisiin hankekohtaisia poikkeamispäätöksiä.
Poikkeamisen erityinen syy on olemassa olevan rakennuksen tarkoituksenmukainen käyttö ja hyödyntäminen.
Haettu toimenpide edistää olemassa olevien rakennusten käyttöä, kehittämistä ja ylläpitoa. Rakentaminen ei päätöksessä mainituin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.
Sovelletut oikeusohjeet
Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171.2 §, 172, 173 ja 174 § Maankäyttö- ja rakennusasetus 87 §Hallintosääntö 16 luku 1 § 2 mom. 14 kohta
Jatkotoimenpiteet
Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 20.2.2024
Päätös tullut nähtäväksi 03.04.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Sakari Mentu, arkkitehti, puhelin: 09 310 37217