Esiopetuksen keskeyttäminen Helsingin kaupungin ruotsinkielisissä kouluissa ja päiväkodeissa lakon vuoksi ajalla 31.1.-1.2.2024
Avbrytande av förskoleundervisning med anledning av strejk 31.1-1.2.2024 och skoldagen för elever med intellektuell funktionsnedsättning slutar 1.2.2024 kl. 11 med anledning av en manifestation
Beslutsförslag
Svenska sektionen vid fostrans- och utbildningsnämnden beslutar att förskoleundervisningen som ordnas vid Helsingfors stads svenskspråkiga skolor och daghem avbryts för tiden 31.1–1.2.2024 om den strejk som Fackförbundet Jyty rf, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL rf, Undervisningssektorns fackorganisation OAJ och Fackorganisation för anställda inom social- och hälsovård samt det pedagogiska området Tehy planerar förverkligas, dock högst för den tid som strejken pågår.
Den skoldag som ordnas för elever med intellektuell funktionsnedsättning i Toini-smågrupperna vid Zacharias Topeliusskolan 1.2.2024 avslutas kl. 11 med anledning av tidtabellen (kl. 11-15) för den manifestation som JHL ordnar och som personal eventuellt deltar i.
Föredragandens motiveringar
Fostrans- och utbildningssektorn har utrett möjligheterna att ordna förskoleundervisning under strejken. I utredningen har man beaktat eventuella risker som är förbundna med ordnande av undervisning, såsom bland annat risker som hänför sig till fysisk och psykisk säkerhet, äventyrande av fullföljandet av läroplanen, uteblivande av stöd för elever, utmaningar i att ordna undervisning och stöd för elever som behöver hälsomässig uppmärksamhet, oförmåga att uppfylla tillsynsskyldigheter och inverkan på förverkligande av andra stödtjänster.
Inom den svenska och finska förskoleundervisningen finns sammanlagt cirka 5 500 elever. Enligt sektorns bedömning är det inte möjligt att förverkliga denna undervisning under strejken. Att ordna förskoleundervisning utan tillgång till tillräcklig undervisningspersonal skulle i hög grad äventyra elevens rätt till en trygg studiemiljö enligt 29 § i lagen om grundläggande utbildning. I 30 § i lagen om grundläggande utbildning föreskrivs om elevens rätt till undervisning. Utan tillräcklig undervisningspersonal kan undervisning inte ordnas i enlighet med läroplanen, elevernas stödbehov kan inte tillgodoses och personal som arbetar i skolorna och daghemmen kan inte heller ansvara för ordnande av skoldagar för de elever som behöver hälsomässig uppmärksamhet under strejkdagarna. Av ovan nämnda orsaker är det inte möjligt att ordna förskoleundervisning under strejken.
Fostrans- och utbildningssektorn har utrett möjligheterna att ordna undervisning under manifestationen. Utredningen tar hänsyn till eventuella risker i samband med ordnande av skoldagen. Dessa inkluderar bland annat risker relaterade till fysisk och psykisk säkerhet.
Att genomföra en skoldag för elever med intellektuell funktionsnedsättning utan tillräcklig personal äventyrar avsevärt elevens rätt till en trygg studiemiljö enligt 29 § i lagen om grundläggande utbildning. Enligt sektorns bedömning är det inte möjligt att genomföra en hel skoldag under manifestationen. Utan tillräckligt med assisterande personal under manifestationen kan en trygg lärmiljö inte garanteras.
Förslaget utgör inte en arbetsstridsåtgärd från arbetsgivarens sida och innebär inte heller att arbetsgivaren ingriper i arbetstagarens strejkrätt.
Befogenheter
Av 15 kap. 2 § 2 mom. 4 punkten i förvaltningsstadgan framgår att fostrans- och utbildningsnämndens svenska och finska sektion, om inte något annat är föreskrivet om befogenheterna, beslutar om eller godkänner grunder och gränser för sin egen språkgrupps del enligt vilka en tjänsteinnehavare beslutar om tidpunkten för inledningen av arbetet, tidpunkten för lov och lediga dagar inom förskoleundervisningen, vid skolorna och vid läroanstalterna.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Henrik Hirviniemi, jurist, telefon: 09 310 26086
Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 09 310 73014