Hankinta, moduulisähkönsyöttöaseman saneeraus, liikenneliikelaitos HKL

HEL 2024-001614
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 9

Moduulisähkönsyöttöaseman saneerauksen hankinta

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja hyväksyi Siemens Mobility Oy:n tarjouksen (271604 ver. 2.0, 4.1.2024) ja valitsi Siemens Mobility Oy:n tarjouksen mukaisesti metron moduulisähkönsyöttöaseman prosessilaitteiston toisiosaneerauksen toteuttajaksi, yhteensä enintään 524.942,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on moduulisähkönsyöttöaseman prosessilaitteiston toisiosaneeraus.

Johtokunta hyväksyi 9.6.2016, 113 §, moduulisyöttöaseman hankesuunnitelman niin, että hankesuunnitelman mukaiset kokonaiskustannukset ovat yhteensä enintään 3.500.000 euroa (alv 0 %).

Johtokunta päätti 13.2.2024, 15 §, esittää kaupunginhallitukselle moduulisähkönsyöttöasema Mellunmäkeen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottamista esityksen mukaan niin, että hankkeen korotettu arvonlisäveroton enimmäishinta sisältäen hankkeen suunnittelun, laitehankinnat, aseman perustamis- ja siirtokustannukset, rakennustyöt ja hankkeen aikaiset lisä- ja muutostyöt ja erillishankinnat on 5.500.000 euroa kustannustasossa joulukuu 2023.

Moduulisähkönsyöttöasema hankittiin HKL:lle sähkönsyöttöasemien peruskorjausten aikaisen metron sähkönsyötön turvaamiseksi. Moduulisähkönsyöttöasema on ollut sijoitettuna Kulosaaren, Siilitien ja Itäkeskuksen sähkönsyöttöasemien läheisyyteen korvaamaan kulloinkin peruskorjauksen kohteena ollutta sähkönsyöttöasemaa. Hankesuunnitelman mukaisesti moduulisähkönsyöttöasema on tarkoitus perusparantaa ja sijoittaa pysyvästi Mellunmäkeen uudeksi sähkönsyöttöasemaksi, kun Itäkeskuksen käynnissä oleva sähkönsyöttöaseman peruskorjaus valmistuu.

Tässä hankinnassa hankitaan seuraavat:

  • Tasasähkökojeiston toisiosaneeraus kokonaisuutena sisältäen uudet suojareleet
  • Prosessilaitteiston väyläratkaisun muutos, jonka odotetaan vähentävän vikaantuvien komponenttien määrää ja tuovan valvontaan lisää informaatiota kojeistosta
  • VLD (voltage limiting device) laitteiden lisäys, joilla valvotaan metron ajokiskon ja maan välistä jännite-eroa. VLD-laitteella pystytään välttämään jännite-eroista johtuvia liikennehäiriöitä, kun laite hetkellisesti yhdistää ajokiskon maahan jännite-eron laskemiseksi.
  • Vanhojen toisiokaapeleiden purku ja uusien asennus
  • Prosessilaitteiston dokumentoinnin päivitys

Hankintamenettely

Hankinta tehdään suorahankintana Siemens Mobility Oy:ltä, joka on moduulisähkönsyöttöaseman alkuperäinen toimittaja.

Vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) 43 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.

Moduulisähkönsyöttöaseman siirtämisessä lopulliseen sijoituspaikkaansa Mellunmäkeen on varmistettava, että syöttöasemalaitteistot toimivat suunnitellusti myös siirron jälkeen. Siemens Mobility Oy laitteiston alkuperäisenä toimittajana on ainoa mahdollinen taho, joka voi toimittaa saneeraukseen tarvittavat komponentit laitteistoihin niin, että laitteisto olisi toimiva muutostöiden jälkeen.

Moduulisähkönsyöttöaseman laitteistojen korvaaminen muun toimittajan laitteistoilla Mellunmäen rakennettavalla sähkönsyöttöasemalla aiheuttaisi merkittäviä lisäkustannuksia. Teknisen yhteensopivuuden takaamiseksi hankinnat eivät tällöin rajoittuisi vain nyt hankittaviin laitteistojen osiin ja moduuliaseman laitteistojen kunnostamiseen vaan koko Mellunmäen sähkönsyöttöaseman laitteistoihin. Nyt hankittavan toisiosaneerauksen vaihtoehtona olisi siten koko nykyisen sähkönsyöttöaseman laitteistojen purkaminen ja korvaaminen kokonaan toisilla, mikä olisi väistämättä merkittävä lisäkustannus.

Edellä mainittujen tekijöiden perusteella ainoa teknisesti mahdollinen ja kokonaistaloudellisesti tarkoituksenmukainen ratkaisu on hankkia saneerausurakka laitteiston alkuperäiseltä toimittajalta eli Siemens Mobility Oy:ltä.

Siemens Mobility Oy:ltä pyydettiin tarjous moduulisyöttöaseman saneerauksesta. Saatu tarjous on tarjouspyynnön mukainen ja hankintayksikön arvion mukaan hankintahinta vastaa markkinahintatasoa.

Sopimussuhde syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta valtuutti 13.2.2024, 15 §, toimitusjohtajan päättämään moduulisähkönsyöttöasema Mellunmäkeen hankkeeseen liittyvistä hankinnoista hankkeen enimmäishinnan puitteissa.

Nyt käsiteltävänä olevan hankinnan sisältyessä alkuperäisen hankesuunnitelman mukaiseen kokonaisuuteen ja arvon jäädessä käytettävissä olevan alkuperäisen hankesuunnitelman enimmäishinnan sisälle, voi toimitusjohtaja päättää hankinnasta.

Päätös tullut nähtäväksi 29.02.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Päättäjä

Saara Kanto
toimitusjohtaja