Katusuunnitelma, Laakso, Reijolankatu välillä Urheilukatu-Nordenskiöldinkatu, numero 31851/1
Reijolankatu, katusuunnitelma, Laakso
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 2 olevan Reijolankatu välillä Urheilukatu−Nordenskiöldinkatu katusuunnitelman suunnitelmapiirustuksen nro 31851/1.
Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päättää määrätä tämän päätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat ja tavoitteet
Reijolankatu välillä Urheilukatu–Nordenskiöldinkatu on nykyinen pääkatu yhdistäen Pasilan alueen Töölön ja Meilahden alueisiin. Kadun pohjoispuolella sijaitsee Laakson sairaala-alue ja sairaalan uusi pääsisäänkäynti ja -aukio, ja eteläpuolella Urheilulehdon puistoalue. Lähimmät nykyiset raitiovaunu- ja linja-autopysäkit sijaitsevat noin 300–400 metrin etäisyydellä Töölöntullissa ja Nordenskiöldinkadulla. Katusuunnitelma pohjautuu voimassa olevaan asemakaavaan nro 12681 (tullut voimaan 16.6.2022). Suunnittelussa on otettu huomioon asemakaavan liitteenä olleen liikennesuunnitelman nro 7105 mukaiset periaatteet.
Katusuunnitelmassa esitettyjen ratkaisujen tavoitteena on mahdollistaa asemakaavan mukainen rakentaminen Laakson sairaalan alueella ja parantaa joukko- ja saattoliikenneyhteyksiä.
Suunnitelma
Reijolankatu välillä Urheilukatu–Nordenskiöldinkatu katusuunnitelman piirustus nro 31851/1, jota on muutettu 17.9.2024 nähtävillä olon jälkeen (liite 2)
Reijolankatu toimii pyöräilyn pääreittinä ja kadun molemmilla puolilla on jalkakäytävät ja yksisuuntaiset pyörätiet. Reijolankadulle sairaalan uuden pääsisäänkäynnin yhteyteen tulee uudet bussipysäkit kadun molemmille puolille ja saattoliikenteen jättöpaikka. Reijolankadun eteläpuolelle tulee poistumistila bussien pysähtyessä ajoradalle ja kadun pohjoispuolelle tulee pysäkkisyvennys. Kadun pohjoispuolelle ajoratapysäkki ei sovellu yhden ajokaistan vuoksi, jolloin pysähtyvän bussin takana oleva ajoneuvoliikenne jonottaisi Nordenskiöldinkadulle saakka. Bussipysäkkien ja saattoliikenteen jättöpaikan mahdollistamiseksi kadun pohjoispuolella nykyistä olevaa kallioseinämää tullaan louhimaan ja kivimuuri siirtämään lähemmäksi katualueen rajaa. Reijolankadun pohjoispuolella kaavassa esitetyt säilyvät puut säilyvät katusuunnitelmassa. Kadun eteläreunassa sijaitseva puurivi joudutaan osin poistamaan linja-autopysäkin ja pyörätien rakentamisesta johtuen. Poistettavat puut tullaan korvaamaan uusilla vastaavilla lehtipuilla Urheilulehdon puistoalueen puolelle kaavan mukaisesti. Uudet puut esitetään Urheilulehdon puistosuunnitelmassa. Urheilulehdon puistosuunnitelmasta päätetään myöhemmin.
Nähtävillä olon jälkeen katusuunnitelmaa on täydennetty muuttamalla sairaalan pääsisäänkäynnin kohdalla oleva nykyinen puu istutettavaksi. Puu on asemakaavassa merkitty säilytettäväksi, mutta puu on tullut epähuomiossa kaadetuksi sairaalahankkeen toimesta. Lisäksi sairaalan sisääntuloaukion pohjoispuolella oleva kaupungin tukimuuri siirrettiin sairaala-alueen puolelta katualueelle.
Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 31851/1 (liite 1).
Katu on suunniteltu niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, GlobalConnect Oy, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.
Katusuunnitelmaluonnos on ollut sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 17.−30.4.2024 välisen ajan. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä ja kaupungin verkkosivuilla.
Esillä olon aikaiset asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä 3.
Katusuunnitelmaehdotus on ollut sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 4.−17.9.2024 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltioille sekä muille osallisille on ilmoitettu yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.
Muistutuksen käsittely
Suunnitelmasta ei ole jätetty muistutuksia. Suunnitelmasta jätettiin 1 mielipide.
Mielipide
Mielipiteessä todetaan, että katusuunnitelmassa esitettyjen bussipysäkkien takaseinälasit tulisi toteuttaa linnuille turvallisesti läpinäkymättöminä. Lisäksi todettiin, että jos pensaita madalletaan leikaten, tulisi niiden laatuun kiinnittää huomiota suojaisuuden ja oksien tiheyden suhteen linnut huomioiden.
Esittelijän vastaus mielipiteeseen
Katusuunnitelmassa esitettyihin bussipysäkkeihin ei tulla toteuttamaan erikoispysäkkikatoksia. Katokset toteutetaan vakiomallon mukaisina. Nykyisten lumimarjapensaiden korvaajaksi on ajateltu leikattavaa pensasaitaa, joka antaa nykyistä vastaavan hyvän suojan varpusille ja muille pikkulinnuille.
Mielipide ei aiheuta muutoksia laadittuun katusuunnitelmaan.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelman rakennuskustannus on yhteensä noin 2 100 000 euroa, 335 euroa/m² (alv 0 %).
Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 38 000 euroa (alv 0 %). Ylläpitokustannukset ovat 10 000 euroa kalliimmat kuin nykyisin.
Rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2025 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 01 katujen uudisrakentaminen.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, 202 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Maria Ruuska, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 37559