Hankinta, hiusten hoito- ja shampoosarjat Stadin ammattiopistoon opetuskäyttöön 2024, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Hiusten värjäystuotteiden- shampoon, hoitoaineiden hankinta Stadin ammatti- ja aikuisopiston opetuskäyttöön
Päätös
Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päätti, että hiusten hoito- ja shampoosarjat Stadin ammattiopistoon opetuskäyttöön ostetaan seuraavasti:
- Kevytvärit, kestovärit, vaalennusaineet:
Miraculos Oy ja Wella Finland Oy
- Hiustenhoitosarjat: Kao Finland Oy
- Selektiivinen hoitosarja: Wella Finland Oy
- Hiuspohjan erikoishoitosarja: Kao Finland Oy
- Hajusteeton hoitosarja: Miraculos Oy
Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta ja siihen sisältyy yksi (1) kahden (2) vuoden optio.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 150 000 euroa (alv 0%).
Päätöksen perustelut
Hankinta perustuu Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 15.3.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2024-001625 / Hiusten värjäystuotteiden- shampoon, hoitoaineiden hankinta Stadin ammatti- ja aikuisopiston opetuskäyttöön. Hankinta toteutettiin avoimella menettelyllä.
Hankintasopimus jaettiin 5 osa-alueeseen:
- Kevytvärit, kestovärit, vaalennusaineet
- Hiustenhoitosarjat
- Selektiivinen hoitosarja
- Hiuspohjan erikoishoitosarja
- Hajusteeton hoitosarja
Kaikille osa-alueelle valittiin enintään yksi toimittaja per tarjouspyynnön osa-alue lukuun ottamatta hankinnan osa-aluetta "kevytvärit, kestovärit, vaalennusaineet.", johon valittiin enintään 2 toimittajaa.
Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 15.3.2024 sähköisessä HILMA- ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Lisätietokysymykset tuli lähettää 27.3.2024 mennessä, lisätietokysymyksiä ei esitetty.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 2.4.2024 Määräaikaan mennessä saapui viisi (5) tarjousta:
- Cutrin Oy (FI24437098), viisi (5) tarjousta
- Henkel Finland Oy (0152343-6), kolme (3) tarjousta
- Kao Finland Oy (0864958-4), neljä (4) tarjousta
- Miraculos Oy (FI11077193), viisi (5) tarjousta
- Wella Finland Oy (2735896-9), kolme(3) tarjousta
Tarjoajan soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet. Kaikkien saapuneiden tarjousten soveltuvuus on tarkistettu.
Tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien tuotteiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.
Määräajassa saapuneet tarjoukset ja tarjotut tuotteet ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Hankittavien tuotteiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta. Tarjouspyynnön kohdan ”Hankinnan kohteen kriteerit” mukaan hinnan painoarvo on 50 % ja laadun 50 %.
Laadun osalta arvioitiin tarjoajien koulutusta, joka väriaineiden osa-alueella oli lähikoulutus ja etäkoulutus. Etäkoulutus oli peruskoulutuksen koulutuspaketista aiheena värjäystuotteiden tuotekoulutus. Koulutuksen kesto oli 1 (yksi) tunti. Kohderyhmänä oli opiskelijat, jotka ovat aloittamassa/aloittaneet värjäysopinnot. Koulutuksen piti olla selkokielistä (huomioiden vieraskieliset opiskelijat). Live koulutus: Koulutuksen aiheena oli vaalennukset. Koulutuksen kesto oli 2 (kaksi) tuntia. Kohderyhmänä opiskelijat, jotka ovat aloittamassa/aloittaneet värjäysopinnot. Koulutus toteutettiin toimittajan valitsemassa koulutustilassa. Koulutuksen toteuttivat ne kaksi kouluttajaa, jotka nimetään Stadin AO.lle. Lisäksi arvioitiin monipuolisuutta sekä resurssien osalta kouluttajien ammattitaitoa.
Aihe alueet 2-5 arvioitiin Teams/Zoom koulutus: Peruskoulutuksen koulutuspaketista aiheena oli hoitotuotteiden tuotekoulutus. Koulutuksen kesto oli 1 (yksi) tunti. Kohderyhmänä oli opiskelijat, jotka ovat aloittamassa/aloittaneet värjäysopinnot. Koulutuksen piti olla selkokielistä (huomioiden vieraskieliset opiskelijat). Koulutuksen toteuttivat ne kaksi kouluttajaa, jotka nimetään Stadin AO.lle. Tämän osion enimmäispistemäärä oli 45.
Toisena laadun arviontikriteerinä käytettiin tarjoajien laatu- ja ympäristökäytänteitä ja sitä miten ne näkyvät tarjotuissa tuotteissa, laadunvarmistuksessa, henkilöstön osaamisessa ja toiminnassa yleensä oppilaitoksen kanssa. Tämän osion enimmäispistemäärä oli 5. Tarjoajilta pyydettiin vapaamuotoiset selvitykset em. asioista ja tarjoukset pisteytettiin selvitysten perusteella.
Laatukriteereiden arvioinnin teki kuusi (6) Stadin ammatti- ja aikuisopiston hiusalan lehtoria.
Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen ovat tämän päätöksen liitteinä vertailutaulukossa (liite 1) sekä perustelut osa-alueittain (liitteet 3 ja 4) ja ympäristöpisteet (liite 5).
Sopimuksen teko
Sopimuksella tilaaja ei sitoudu mihinkään tilausmääriin, eikä toimittaja voi vaatia tilaajalta tilausta tarjouspyynnön perusteella.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Sopimuksen arvioitu alkamisaika on 1.8.2024. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 150 000 euroa.
Hankintavaltuudet
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunta on oikeuttanut Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtajan päättämään arvonlisäverottomalta arvoltaan 200 000 euroa alittavista
hankinnoista (HEL 2023-005321, 23.5.2023 § 101).
Päätös tullut nähtäväksi 18.06.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Katri-Elina Piispa, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21150