Hankinta, vammaisten lasten loma-ajan toiminta kesällä 2024, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Vammaisten lasten loma-ajan toiminta ajalle 24.6.–2.8.2024, pienhankinta
Päätös
Vammaispalvelujen johtaja päätti hankkia vammaisten lasten loma-ajan toiminnan ajalle 24.6.–2.8.2024 Tunne Hoiva Oy:ltä.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 205 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on loma-ajan toiminta helsinkiläisille kehitysvammaisille ja pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä oleville autistisille lapsille sekä Opetushallituksen alaisessa Valteri-koulu Ruskiksessa opiskeleville vaikeavammaisille koululaisille, jotka tarvitsevat välttämätöntä hoitoa peruskoulun loma-aikoina.
Kesäloman loma-ajan toiminta on tarkoitettu 1.–9.-luokkalaisille. Loma-ajan toimintaan tulevat lapset ovat koululaisina Marjatta-koulussa, Valteri-koulu Ruskiksessa sekä Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan suomen- ja ruotsinkielisessä peruskoulussa. Peruskoulun päättötodistuksen saaneet nuoret peruskoulun jälkeisellä kesälomalla osallistuvat myös toimintaan.
Loma-ajan toiminnassa on kaksi palveluluokkaa:
Palveluluokka 1. Lapsi pystyy osallistumaan ryhmämuotoiseen toimintaan muiden lasten kanssa. Lapsi tarvitsee tukea, hoitoa, ohjausta tai valvontaa, mutta ei tarvitse kokoaikaisesti omaa ohjaajaa. Loma-ajan toiminnassa yhdellä työntekijällä on 3–4 lasta ohjattavanaan.
Palveluluokka 2. Lapsi tarvitsee jatkuvaa valvontaa, ohjausta tai apua. Lapsella voi olla haastavaa käytöstä kuten karkailua, itsensä/toisen vahingoittamista. Lapsi tarvitsee yksilöohjauksen. Ryhmään voi osallistua myös yksilöohjauksen tuella. Arviolta yksilöohjauksessa olevien asiakkaiden määrä toiminnassa on 10–15 %.
Palvelun käyttäjiä on arviolta 20–50 henkeä. Palvelun käyttäjien määrä loma-ajan toiminnassa vaihtelee päivittäin ja viikoittain.
Hankinnassa on kyse hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)) mukaisen kynnysarvon alittavasta pienhankinnasta, johon ei sovelleta hankintalakia.
Tarjouskilpailu
Tarjouspyyntö toimitettiin 15.2.2024 sähköpostitse Kehitysvammaisten palvelusäätiölle, Kotipalvelu Mehiläinen Oy:lle, Live-säätiö sr:lle, SihaCare Oy:lle, Syke Kotipalvelut Oy:lle, Tunne Hoiva Oy:lle ja Viisi vuodenaikaa Oy:lle. Tarjoajien oli mahdollista esittää tarjousaikana lisätietokysymyksiä 27.2.2024 klo 16 mennessä. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä 28 kysymystä. Kysymyksiin vastattiin niille palveluntuottajille, joille tarjouspyyntö oli toimitettu.
Tarjousten jättämisen määräaikaan 8.3.2024 klo 14:00 tarjouksen jättivät: Kotipalvelu Mehiläinen Oy, SihaCare Oy ja Tunne Hoiva Oy.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintayksikkö on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Hankintayksikkö tarkasti kaikkien tarjousten olevan tarjouspyynnön mukaisia. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Kaikki tarjoukset otettiin mukaan tarjousvertailuun. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 %. Tarjoajat jättivät tarjouksella hinnan palveluluokka 1:een ja palveluluokka 2:een. Palveluluokka 1:n palvelun hinta painotettiin 85 % ja palveluluokka 2:n 15 %. Tämän perusteella tarjoajat saivat vertailuhinnan, jonka mukaan tarjoukset vertailtiin. Tarjousvertailu on esitetty Vertailutaulukko-liitteessä.
Sopimus
Sopimuskausi on 24.6.–2.8.2024. Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.
Hankintavaltuudet
Vammaispalvelujen johtajan oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 12.12.2023 § 260.
Päätös tullut nähtäväksi 15.03.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.
Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksi-
saannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloa- jan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaati- musajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyt- tää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Minna Eronen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 24859
Outi Pohjois-Koivisto, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35795