Hankinta, puitejärjestelyn sisäinen minikilpailutus, palvelumuotoilu kansainvälisen rekrytoinnin palvelumallista, kaupunginkanslia
Palvelumuotoilu kansainvälisen rekrytoinnin palvelumallista, elinkeino-osasto, maahanmuuttoyksikkö, minikilpailutus
Päätös
Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Deloitte Consulting Oy:n tarjouksen kansainvälisen rekrytoinnin palvelumallin palvelumuotoilusta kokonaistaloudellisesti edullisimpana.
Suunniteltu sopimuskausi on 27.3.-31.12.2024. Sitova sopimus sopijapuolten välille syntyy vasta erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.
Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on enintään 90 000 euroa (alv 0 %). Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo sisältää asiakaslähtöisen kansainvälisen rekrytoinnin palvelumallin ja sitä tukeva palvelupolun kehittämisen Helsingin kaupungin maahanmuuttoyksikölle, työllisyyspalveluiden tuleville työnantajapalveluille ja Helsinki Partnersille sekä elinkeino-osaston maahanmuuttoyksikön jatkostyöskentelyyn liittyvät mahdolliset lisätilaukset.
Helsingin kaupungin maahanmuuttoyksikölle, työllisyyspalveluiden tuleville työnantajapalveluille ja Helsinki Partnersille luotavan asiakaslähtöisen kansainvälisen rekrytoinnin palvelumallin ja sitä tukevan palvelupolun kehittämisen arvo on 55 800 euroa. Työn kustannukset veloitetaan elinkeino-osaston maahanmuuttoyksikön määrärahasta (talousarvion kohdasta 14001, sisäisen tilauksen tunniste Maahanmuutto 18172000).
Lisäksi hankintaan sisältyy lisätilausmahdollisuus, jossa maahanmuuttoyksikön on mahdollista käyttää valittua palveluntarjoajaa palvelumalliin liittyvässä jatkotyöskentelyssään, kuitenkin enintään hankinnan ennakoituun kokonaisarvoon saakka. Hankintayksikkö päättää mahdollisen lisätilauksen tekemisestä erikseen.
Elinkeinojohtaja päätti oikeuttaa elinkeino-osaston maahanmuuttoyksikön maahanmuuttojohtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen ja muut hankkeen toteutukseen liittyvät asiakirjat.
Päätöksen perustelut
Hankittavan palvelumuotoilun tavoitteena on luoda yhteinen asiakaslähtöinen kansainvälisen rekrytoinnin palvelumalli ja sitä tukeva palvelupolku kaupungin kansainvälisen rekrytoinnin edistämisen ja osaajien houkuttelun avaintoimijoille Helsingin kaupungin maahanmuuttoyksikölle, Helsingin kaupungin työllisyyspalveluiden tuleville työnantajapalveluille ja Helsinki Partnersille. Palvelumuotoiluprojektilla pyritään siihen, että kaupungin avaintoimijat pystyvät auttamaan ulkomailta rekrytoivia yrityksiä tehokkaasti ja tuloksellisesti. Yritykset löytävät palvelun ja saavat tarvittavaa työvoimaa, osaajat muuttavat Helsinkiin työn vuoksi, ja asiakkaat kokevat saamansa palvelun positiivisena.
Minikilpailutus perustuu Helsingin kaupungin palvelumuotoilua koskevaan puitejärjestelyyn HEL 2022-002395 / H088-21 (osa-alue 1, palveluiden ja organisaation muotoilu).
Minikilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 15.2.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön (Liite 1), joka on toimitettu tiedoksi kaikille kahdeksalle osa-alueen 1 puitesopimustoimittajille.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 29.2.2023. Määräaikaan mennessä saapui kahdeksan (8) tarjousta: Pentagon Design Oy, Solita Design & Strategy Oy, Gofore Lead Oy, Futurice Oy, Kuudes Kerros Helsinki Oy, Digitalist Group Oyj, LINK Design and Development Oy ja Deloitte Consulting Oy.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Tarjoajien kelpoisuus on tarkistettu palvelumuotoilun puitesopimuksen kilpailutuksen HEL / H088-21 (osa-alue 1, palveluiden ja organisaation muotoilu) yhteydessä. Saapuneista tarjouksista kuusi (6) oli tarjouspyynnön mukaisia. Tarjouksista kaksi (2) hylättiin tarjouspyynnön vastaisena.
Futurice Oy:n ja Digitalist Group Oyj:n tarjoukset eivät vastanneet tarjouspyynnössä ja sen liitteissä määriteltyjä ehtoja, vaan rajasivat osan palvelumallin ja sitä tukevan palvelupolun kehittämiseen sisältyvästä työstä tehtäväksi lisätilauksella. Annetut hinta-arviot eivät siten ole vertailukelpoisia muiden tarjousten kanssa tarjousten eri sisällön vuoksi. Futurice Oy:n ja Digitalist Group Oyj:n tarjoukset hylättiin tarjouspyynnön vastaisina.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus (laatu 60 %, hinta 40 %). Vertailun enimmäispisteet olivat 100. Laadun osalta arvioitiin työsuunnitelmaa sekä referenssejä.
Tarjousten vertailu perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt Deloitte Consulting Oy.
Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta
Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 11.12.2023 § 169.
Päätös tullut nähtäväksi 22.03.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.
Lupa on myönnettävä, jos
- asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää tai
- siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.
Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.
Muutoksenhakuaika
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Muutoksenhakuviranomainen
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö
Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta(valituksen kohteena oleva päätös)
- peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
- syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.
Valituksessa on ilmoitettava
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli muutoksenhakija on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä
- muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Glenn Gassen, maahanmuuttojohtaja, puhelin: 09 310 29151