Hankinta, puitejärjestely, Helsingin kaupungin aluekuvauspalvelu, kaupunginkanslia

HEL 2024-003562
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 54

Helsingin kaupungin aluekuvauspalvelun hankinta

Rahoitusjohtaja

Päätös

Rahoitusjohtaja päätti hyväksyä aluekuvauspalvelun hankinnassa seuraavat tarjoukset etusijajärjestyksessä kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Osa-alue 1: Aluerakentamiskohteen ilmakuvaus dronella

1. Oy Arosell Ab Eficic
1451889-8
2. Videotoimisto ikimedia Oy
2982975-2
3. Diaidea Oy
1022195-8
4. Kubo Oy
2559472-2

Osa-alue 2: Kohdevalokuvaus

1. Oy Arosell Ab Eficic
1451889-8
2. Diaidea Oy
1022195-8
3. Videotoimisto ikimedia Oy
2982975-2
4. Kubo Oy
2559472-2

Osa-alue 3: Tapahtumavalokuvaus

1. Oy Arosell Ab Eficic
1451889-8
2. Diaidea Oy
1022195-8
3. Videotoimisto ikimedia Oy
2982975-2
4. Kubo Oy
2559472-2

Osa-alue 4: Markkinointi-/teemavalokuvaus

1. Oy Arosell Ab Eficic
1451889-8
2. Hydda Oy
3334248-8
3. Videotoimisto ikimedia Oy
2982975-2
4. Kubo Oy
2559472-2

Hankinasta muodostetaan puitejärjestely, jonka varsinainen sopimuskausi on neljä (4) vuotta. Puitejärjestely on koko kaupungin kanslian käytettävissä.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton ennakoitu arvo on
enintään 100 000 euroa.

Rahoitusjohtaja päätti hylätä Ankkuri media Oy:n ja Duuilo Oy:n tarjoukset tarjouskilpailusta, koska tarjoajat eivät täyttäneet tarjouskilpailutuksessa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia (tekninen suorituskyky ja ammatillinen pätevyys).

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 7.6.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön H003-24 / HEL 2024-003562 Helsingin kaupungin aluekuvauspalvelun hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 7.6.2024 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 15.8.2024 klo 11. Määräaikaan mennessä saapui 16 tarjousta: Compic-Photos Oy, Craps Oy, Diaidea Oy, Duuilo Oy, Hydda Oy, Kubo Oy, Kuvauspalvelu Vesa Voitto Sakari, Lindvall Juha Petteri/Ankkuri Media Oy, Make Photo, Oy Arosell Ab Eficic, Sakari Röyskö, Susanna Junnola, Tmi Esko Jämsä, Tmi Valokuvaaja Laura Oja, Veikko Somerpuro ja Videotoimisto ikimedia Oy.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnön kohdassa Soveltuvuusvaatimukset on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Ankkuri media Oy:n (3457739-3) tarjous ei täyttänyt tarjouskilpailutuksessa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia. Toimitetun referenssiaineiston perusteella toimeksiantoja oli vain yksi tai toimeksiannot sisälsivät vain yhden kuvan. Aineistosta ei käynyt selkeästi ilmi toimeksiannon sisältö ja laajuus.

Duuilo Oy:n (3348708-9) tarjous ei täyttänyt tarjouskilpailutuksessa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia. Toimitetun referenssiaineiston perusteella referenssitoimeksiantoja ei ollut vaadittua määrää tai se oli tulkinnanvaraisesti esitetty. Aineistosta ei käynyt selkeästi ilmi toimeksiannon sisältö ja laajuus.

Tarjoajat, jotka eivät täytä tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun takia.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus on tarkastettu soveltuvien tarjoajien osalta. Soveltuvien tarjoajien määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Hankittavien tuotteiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinnaltaan halvinta tarjousta.

Hankittaville palveluille on asetettu vähimmäisvaatimuksina laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien palveluiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena. Tarjousten vertailu hintapisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailun perusteella puitejärjestelyyn valitaan etusijajärjestyksessä seuraavat tarjoajat:

Osa-alue 1: Aluerakentamiskohteen ilmakuvaus dronella

1. Oy Arosell Ab Eficic
1451889-8
2. Videotoimisto ikimedia Oy
2982975-2
3. Diaidea Oy
1022195-8
4. Kubo Oy
2559472-2

Osa-alue 2: Kohdevalokuvaus

1. Oy Arosell Ab Eficic
1451889-8
2. Diaidea Oy
1022195-8
3. Videotoimisto ikimedia Oy
2982975-2
4. Kubo Oy
2559472-2

Osa-alue 3: Tapahtumavalokuvaus

1. Oy Arosell Ab Eficic
1451889-8
2. Diaidea Oy
1022195-8
3. Videotoimisto ikimedia Oy
2982975-2
4. Kubo Oy
2559472-2

Osa-alue 4: Markkinointi-/teemavalokuvaus

1. Oy Arosell Ab Eficic
1451889-8
2. Hydda Oy
3334248-8
3. Videotoimisto ikimedia Oy
2982975-2
4. Kubo Oy
2559472-2

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti toimivallan siirrosta rahoitusjohtajalle päätöksellään 11.12.2023, 169 §.

Päätös tullut nähtäväksi 09.10.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Miikka Hakari, Projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39903

miikka.hakari@hel.fi

Päättäjä

Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja