Avustuksen hakeminen, innovatiivisten oppimisympäristöjen kehittäminen lukiokoulutuksessa 2024, Opetushallitus, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2024-003574
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 59

Valtionavustuksen hakeminen lukio-opiskelijoiden ristiinopiskelun kehittämiseksi 2024

Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja

Päätös

Lukio- ja ammatillisen koulutuksen sekä vapaan sivistystyön johtaja päätti hakea Opetushallitukselta valtionavustusta innovatiivisten oppimisympäristöjen edistämiseksi lukiokoulutuksessa 2024. Jos Opetushallitus myöntää avustusta, toteutetaan hanke ajalla 1.8.2024–31.12.2026.

Hankkeen kokonaiskustannukset ovat enintään 374 000 euroa. Valtionavustusta haetaan yhteensä 336 600 euroa. Hankkeen omarahoitusosuus (10 % kokonaiskustannuksista) on vähintään 37 400 euroa. Omarahoitus katetaan sen mukaan, miten avustus jakautuu ruotsinkielisten palveluiden, lukio- ammatillisen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuuden sekä kehittämispalveluiden välillä.

Lisäksi lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päätti valtuuttaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialan projektipäällikkö Taina Torniaisen toimimaan ko. kehittämisavustuksen hakemisen sähköisessä hallintajärjestelmässä asiointiroolissa.

Päätöksen perustelut

Opetushallitus on keväällä 2024 asettanut haettavaksi valtionavustuksen innovatiivisten oppimisympäristöjen edistämiseksi lukiokoulutuksessa 2024 yhteensä enintään 1 415 000 euroa. Valtionavustuksen keskeiset tavoitteet ilmenevät oheisesta Opetushallituksen hakuilmoituksesta.

Hakukelpoisia ovat lukiokoulutuksen järjestäjät. Avustusta myönnetään enintään 90 % hankkeiden kokonaismenoista. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala hakee avustusta hankkeelle, jolla edistetään kaupungin lukiokoulutuksen vuoden 2024 sitovaa tavoitetta (kasvatus- ja koulutuslautakunta 12.9.23, 206 §). Sitovana tavoitteena on luoda rakenteet toiseen asteen opiskelijoiden ristiinopiskelumahdollisuuksien lisäämiseksi. Lisäksi hanke kytkeytyy toimialan Helsinki oppii – tulevaisuuden taidot -visioon (kasvatus- ja koulutuslautakunta 14.11.23, 256 §), jonka yksi viidestä painopistealueesta on ”työskentelemme tasa-arvoisen oppimisen puolesta”. Tämä painopistealue pitää sisällään joustavien opinpolkujen luomisen sekä ristiinopiskelun rakenteiden ja opintotarjonnan kehittämisen. Hanke vastaisi toteutuessaan näihin tavoitteisiin vuonna 2024 sekä tarjoaisi resursseja jatkokehitykseen vuosina 2025–2026.

Hankkeessa kehittäisimme, edistäisimme ja laajentaisimme lukion opiskeluympäristöjä ristiinopiskelun kautta. Tämän lisäksi loisimme lukiokoulutukselle rakenteet yhteistyöhön ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön kanssa. Tätä varten meidän tulisi löytää ristiinopiskelun tekniset ja digitaaliset ratkaisut. Hanke sisältäisi myös pedagogista pilotointia sekä fyysisten ja digitaalisten opiskeluympäristöjen kehittämistä mm. luomalla ruotsinkielisiä opintojaksoja Helsingin verkkolukioon.

Hankkeen tavoitteet, tuotokset ja vaikutukset sekä talousarvio on kuvattu tarkemmin oheisessa avustushakemuksessa. Hankkeen toteutusta toimialalla koordinoisi kehittämispalvelut, joka tekee toteutuksessa tiivistä yhteistyötä lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuuden sekä ruotsinkielisten palveluiden palvelukokonaisuuden kanssa.

Toimivalta

Rahoitusjohtajan päätöksen 103 §, 10.12.2018 mukaan valtionavustusten sekä niihin verrattavien etuuksien hakemisen toimivalta on siirretty lukio- ja ammatillisen koulutuksen sekä vapaan sivistystyön johtajalle kasvatuksen ja koulutuksen toimialaan liittyvien valtionavustusten sekä niihin verrattavien etuuksien hakemisessa.

Päätös tullut nähtäväksi 24.04.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Elli-Noora Lassy, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 35095

elli-noora.lassy@hel.fi

Päättäjä

Harri Korhonen
lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja