Avustuksen myöntäminen, kaupunkiympäristölautakunta, ympäristö- ja lupajaosto, avustukset 2024
Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksestä (28.03.2024 § 63) koskien vuodelle 2024 myönnettyjä avustuksia
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston avustuksia koskevasta päätöksestä 28.03.2024 § 63 tehdyn oikaisuvaatimuksen.
Käsittely
Esteelliset: Esa Nikunen (hallintolaki 28 §:n 1 momentin 5 kohta)
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on päätöksellään 28.03.2024 § 63 päättänyt jakaa avustuksia vuodelle 2024 seuraavasti:
- Helsingin eläinsuojeluyhdistys 19 800 euroa
- Helsingin luonnonsuojeluyhdistys 14 000 euroa
- Helsingin seudun lintutieteellinen yhdistys 10 200 euroa
- Biodynaaminen yhdistys 1 000 euroa
- Natur och Miljö rf 15 000 euroa
- Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskus Oy 90 000 euroa.
Oikaisuvaatimus
Päätöksestä on tehty oikaisuvaatimus, joka on saapunut kaupungille 16.4.2024 eli määräajassa. Oikaisuvaatimuksen on tehnyt kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimuksen mukaan päätöstä tulee oikaista niin, että Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry:lle ei myönnetä avustusta vuonna 2024. Oikaisuvaatimuksen mukaan päätös on syntynyt virheellisessä ja laittomassa järjestyksessä, toimielin on ylittänyt toimivaltansa ja päätös on epätarkoituksenmukainen, koska avustus on myönnetty vastoin Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita.
Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry on tehnyt paljon valituksia eri oikeusasteille Helsingin kaupungin päätöksistä, ja koska valitukset eivät ole menestyneet, ne ovat olleet suurelta osin perusteettomia. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan ylimääräiset valitukset aiheuttavat ylimääräistä työtä kaupungille, oikeuslaitoksille ja veronmaksajille, eikä tällaisen toiminnan voida katsoa olevan yleishyödyllistä.
Oikaisuvaatimuksen mukaan yhdistyksen avustushakemuksessa haetaan avustusta ”asiantuntemuksen tarjoamiseen kaupunkisuunnittelun vuorovaikutukseen”, joka käytännössä tarkoittaa valitusten teettämistä laajassa mittakaavassa. Lisäksi oikaisuvaatimuksen mukaan avustusta on haettu mm. järjestösihteerin palkkakuluihin, ja järjestösihteerin työtehtäviin kuuluu mm. valitushakemusten lähettäminen ja valitusasioiden käsittely.
Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.
Perustelut
Avustusten yleisohjeet
Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeiden mukaan avustusta voidaan myöntää oikeushenkilöille, kuten rekisteröidyille yhdistyksille, säätiöille ja osakeyhtiöille, joiden toiminnan voidaan katsoa olevan yleisesti hyödyllistä. Avustettavan toiminnan tulee tukea ja täydentää avustuksia myöntävän toimialan toimintaa ja tavoitteiden toteutumista. Avustuksin tuetaan toimintaa, joka monipuolistaa kaupungin omaa palvelutarjontaa.
Avustushakemuksia käsiteltäessä ja avustuksia myönnettäessä tulee ottaa huomioon avustuksen myöntämisen yleiset periaatteet sekä yhteisön harjoittaman toiminnan tarpeellisuus toimialalla. Lähtökohtana on, että avustettava toiminta tukee tai täydentää avustuksia myöntävän kaupungin tahon toimintaa ja tavoitteiden toteutumista. Lisäksi tarkastellaan avustuksen hakijan hyödyllisyyttä ja tarpeellisuutta avustuksen myöntäjän toimialalla. Yleisten periaatteiden mukaisesti avustusten myöntämisharkinnassa tulee tarkastella helsinkiläisten määrää, johon yhteisön toiminta kohdistuu sekä arvioida avustettavan toiminnan tuloksia ja laajuutta, palvelujen laatua sekä yhteisön asiantuntemusta.
Avustusohjeiden mukaan avustusta saadaan käyttää vain avustuspäätöksessä mainittuun tarkoitukseen. Jos avustuspäätöksessä ei ole tarkemmin yksilöity käyttötarkoitusta, avustus on ohjeen mukaan käytettävä hakemuksessa mainittuun tarkoitukseen.
Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry:n avustushakemus
Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry:n (jäljempänä “yhdistys”) 29.4.2023 päivätyssä avustushakemuslomakkeessa avustuksen käyttötarkoitus on kuvattu seuraavasti: “Haemme toiminta-avustusta luonnonsuojelua edistävään ja asukkaiden luontotietoa lisäävään toimintaan, kuten asiantuntemuksen tarjoamiseen kaupunkisuunnittelun vuorovaikutuksessa, yleisöretkien ja vieraslajitalkoiden järjestämiseen sekä retkitoiminnan monipuolistamiseen. Lisäksi haemme vuokra-avustusta kattamaan osan kurssi- ja leirikeskus Torpan vuokrasta. Käyttötarkoitus esitellään tarkemmin erillisessä liitteessä”.
Hakemuksen liitteessä avustuksen suunnitellut käyttötarkoitukset on eritelty seuraavasti:
- Asiantuntija- ja opaspalkkiot retkiltä 1700 euroa
- Retki- ja tapahtumajärjestelyt 1800 euroa
- Kansalaisten luontokiinnostuksen ja lähiluontoon vaikuttamisen aktivointi 1500 euroa
- Vieraslajitalkootoiminta 1500 euroa
- Kotimetsät-sivusto ja muu viestintä 1000 euroa
- Järjestösihteerin palkkakulut 2 kk:lta 5500 euroa
- Toiminta-avustus yhteensä 13 000 euroa
- Kurssi- ja leirikeskus Torpan vuokra (vuosivuokra yht. 5040 euroa), osuus 2000 euroa
- Vuokra-avustus yhteensä 2000 euroa
Hakemuksessa järjestösihteerin palkkakuluihin kohdistuvaa hakemusta on perusteltu sillä, että järjestösihteeri on keskeisessä roolissa yhdistyksen kaikessa toiminnassa kuten koordinoinnissa, viestinnässä ja hallinnoinnissa.
Yhdistykselle on lähetetty 7.5.2024 lisäselvityspyyntö, jossa on pyydetty lisätietoja oikaisuvaatimuksessa mainituista avustuksen käyttötarkoituksista eli asiantuntemuksen tarjoamisesta kaupunkisuunnittelun vuorovaikutuksessa, järjestösihteerin palkkakuluista sekä kansalaisten luontokiinnostuksen ja lähiluontoon vaikuttamisen aktivoinnista.
Yhdistys on 14.5.2024 toimittanut kaupungille lisäselvityksen, jossa se toteaa mm. seuraavaa.
- Asiantuntemuksen tarjoaminen on yhdistyksen toiminnan olennainen osa. Yhdistystä pyydetään melko usein puhujaksi kaupungin järjestämiin tilaisuuksiin. Yhdistys on aktiivisesti yhteydessä mm. kaupunkiympäristön toimialaan ja tekee lähes viikoittain mielipiteitä ja kannanottoja ajankohtaisiin kaupunkisuunnittelun kysymyksiin. Yhdistykselle tulee säännöllisesti yhteydenottoja, joissa pyydetään neuvoja oman lähiluonnon suojelemiseksi, ja näihin yhteydenottoihin vastaa pääasiassa yhdistyksen järjestösihteeri. Yhdistys järjestää lisäksi kaikille avoimia kaavakävelyitä, kursseja, keskustelutilaisuuksia ja muita tapahtumia, joissa kerrotaan kaupunkisuunnittelusta ja viralliseen vuorovaikutukseen osallistumisesta.
- Järjestösihteeri on keskeisessä roolissa yhdistyksen kaikessa toiminnassa kuten koordinoinnissa, viestinnässä ja hallinnoinnissa, ja siksi tukea on haettu myös suoraan järjestösihteerin palkkakuluihin. Järjestösihteeri tekee ainakin puolet työvuodesta töitä retki-, tapahtuma- ja talkootoiminnan sekä muiden avustuksen käyttötarkoitusten parissa.
- Yhdistys ylläpitää 2024 kansalaisten luontokiinnostusta muun muassa erittäin laajalla retki- ja talkootoiminnalla, joka suuntautuu pääosin lähiluontoon. Yhdistys julkaisee myös jäsenille ja muille kiinnostuneille suunnattua Helsyviesti-uutiskirjettä, jossa nostetaan esiin tapahtumatarjontaa sekä myös asukkaiden vaikuttamismahdollisuuksia. Helsingin lähiluonnosta, sen rikkaasta lajistosta sekä lähiluontoon kohdistuvista suunnitelmista viestitään myös sosiaalisen median kanavissa.
Perustelut koskien oikaisuvaatimuksessa esitettyjä asioita
Avustusohjeiden mukaan avustusta voidaan myöntää oikeushenkilöille, joiden toiminta on yleisesti hyödyllistä. Yleishyödyllisyyttä ei määritellä tarkemmin ohjeessa, mutta tulkinta-apuna voidaan käyttää tuloverotuksessa käytettyä määritelmää, jonka mukaan yleishyödyllisyydellä tarkoitetaan sitä, että yhdistys toimii yksinomaan ja välittömäksi yleiseksi hyväksi, toiminta ei kohdistu vain rajoitettuun henkilöpiiriin vaan se on kaikille avointa tai kohdistuu muutoin laajaan joukkoon, eikä toimintaan osallisille anneta taloudellista etua, esimerkiksi osinkoa, voittoa tai kohtuullista suurempaa palkkaa.
Yhdistys on yhdistysrekisteriin merkitty aatteellinen yhdistys (yhdistyslain (503/1989) 1 §). Yhdistyksen sääntöjen mukaan yhdistyksen tarkoituksena on mm. edistää monimuotoisen luonnon ja elinkelpoisen ympäristön sekä kulttuuri- ja rakennusperinnön hoitoa ja varjelua. Yhdistyksen toiminta palvelee siis muita kuin taloudellisia intressejä. Yhdistyksen säännöissä ei ole rajoitettu jäseneksi liittymistä, eli toiminta on kaikille avointa. Yhdistyksen toiminta on siten avustusohjeissa tarkoitetulla tavalla yleisesti hyödyllistä.
Oikaisuvaatimuksen mukaan yhdistys on tehnyt suuren määrän valituksia eri oikeusasteille, eivätkä ne ole menestyneet mainittavissa määrin. Oikaisuvaatimuksen mukaan tällaisen toiminnan ei voida katsoa olevan yleisesti hyödyllistä.
Yhdistyksen vaikuttamistoiminta, kuten valitusten tekeminen, ei kuitenkaan vaikuta sen arviointiin, onko yhdistyksen toiminta yleisesti hyödyllistä. Yleishyödyllisyyttä arvioidaan edellä kuvatulla tavalla mm. sen perusteella, millaiseen henkilöpiiriin yhdistyksen toiminta kohdistuu ja palveleeko se muita kuin taloudellisia intressejä.
Lisäksi oikaisuvaatimuksessa tuodaan esiin, että yhdistyksen avustushakemuksen mukaan avustusta haetaan ”asiantuntemuksen tarjoamiseen kaupunkisuunnittelun vuorovaikutukseen”, joka oikaisuvaatimuksen mukaan käytännössä tarkoittaa valitusten teettämistä laajassa mittakaavassa. Lisäksi oikaisuvaatimuksen mukaan avustusta on haettu mm. järjestösihteerin palkkakuluihin, ja järjestösihteerin työtehtäviin kuuluu mm. valitushakemusten lähettäminen ja valitusasioiden käsittely. Oikaisuvaatimuksen mukaan avustuksella mahdollistetaan siten toiminta, joka on avustusten yleisohjeiden vastainen.
Avustusohjeen mukaan jos avustuspäätöksessä ei ole tarkemmin yksilöity käyttötarkoitusta, avustus on ohjeen mukaan käytettävä hakemuksessa mainittuun tarkoitukseen. Yhdistyksen hakemuksessa ei mainita valitusten laatimista avustuksen käyttötarkoituksena, joten avustusta ei myöskään tule käyttää tällaiseen tarkoitukseen. Hakemuksessa mainitut avustuksen käyttötarkoitukset, kuten retki-, tapahtuma- ja talkootoiminta ja niihin liittyvät järjestösihteerin palkkakulut, ovat avustusohjeen mukaisia. Lisäselvityspyynnöllä on vielä varmistettu, että kaupungilla ja yhdistyksellä on ollut yhtenevä käsitys avustuksen käyttötarkoituksesta.
Yhteenvetona todetaan, että yhdistyksen hakemuksessa esitetty toiminta, kuten retki-, tapahtuma- ja talkootoiminta, tukee ja täydentää kaupunkiympäristön toimialan toimintaa ja tavoitteiden toteutumista. Avustusta ei ole kohdistettu yhdistyksen vaikuttamistoimintaan, kuten lausuntojen, aloitteiden tai valitusten tekemiseen, mutta se, että yhdistys harjoittaa tällaista toimintaa, ei estä avustuksen myöntämistä eikä vaikuta toiminnan yleishyödylliseen luonteeseen.
Lopputulos
Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, ettei ympäristö- ja lupajaoston päätöstä ole syytä muuttaa.
Toimivalta
Kuntalain 134 §:n mukaan oikaisuvaatimus lautakunnan, lautakunnan jaoston sekä lautakunnan alaisen viranomaisen päätöksestä tehdään asianomaiselle lautakunnalle.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 28.03.2024 § 63
Päätös tullut nähtäväksi 22.08.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Katri Lindman, lakimies, puhelin: 09 310 28693
Asta Ekman, ympäristökasvattaja, puhelin: 09 310 31577