Vahingonkorvaus, kiinteistövahinko, 26.2.2024, Perustie 31 C
Yksikönjohtajan päätös vahingonkorvausasiassa, kiinteistövahinko 26.2.2024 Perustiellä
Päätös
Staran kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtaja päätti hyväksyä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen siten, että kiinteistövahinko korjataan Staran omalla työllä.
Päätöksen perustelut
Kuvaus vahingosta ja vaatimus
Hakija on esittänyt kaupungille vahingonkorvausvaatimuksen, jonka mukaan Perustietä aurattiin 26.2.2024 kello 8 – 16 lumesta ja jäästä. Hakijan mukaan aura-auto oli rouhinut heidän kiinteistön terassin edestä reippaasti asfalttia ja osunut samalla terassin kulmaan, jolloin yksi seinälaatta oli lohjennut ja toinen oli irronnut kokonaan seinästä (liite 1).
Hakija on esittänyt vahingosta korjauskustannuslaskelman eli saamansa tarjouksen, jossa kustannukset ovat arvonlisäveron (alv) kanssa yhteensä 3720 euroa. Kiinteistön terassin kaakeliseinä on rakennettu noin vuonna 2020 asunnon edellisen omistajan toimesta, joten toteutuneista rakennuskustannuksista ei ole olemassa tarkkaa tietoa. Hakija vaatii korvausta vahingoittuneiden kaakeleiden vaihdosta, uudelleen kiinnittämisestä tai muusta korjaustoimenpiteestä.
Asiassa saadut tiedot ja selvitykset
Staran työnjohdon selvityksen mukaan Stara aloitti info siivoukset Perustiellä 26.2.2024 kello 9 ja siivouksen jälkeen työnjohto kävi tarkastamassa kohteen kello 12:20, eikä havainnut kyseistä vahinkoa tai muuta poikkeavaa. Tarkastuksen tehnyt työnjohtaja otti Perustiestä kuvan (liite 1), jossa Perustie ja kyseinen vahinkopaikka olivat kunnossa Staran jäljiltä. Tämän jälkeen Stara ilmoitti aliurakoitsijalleen Cateva Oy:lle, että Perustien siivouksen voi viimeistellä keräämällä lumipaakut varovasti pois. Tässä vaiheessa Staran omat koneet olivat jo siirtyneet seuraavaan kohteeseen. Tiedot perustuvat GPS-tietoihin ja/tai päiväkirjamerkintöihin.
Stara on pyytänyt Catevalta selvitystä kyseisessä vahinkoasiassa ja saadun selvityksen mukaan Cateva on ollut siivoamassa höylän jälkiä Perustiellä 26.2.2024 kello 12:24 jälkeen, ja työn suorittanut kuljettaja kuittasi työn valmiiksi kello 13:12. Catevan työnjohto on kuullut vahinkoasiassa kyseistä kuljettajaa ja käynyt myös itse kyseisen kuljettajan kanssa paikan päällä toteamassa vahingon. Kuljettaja on todennut, ettei osuma ole syntynyt hänen toimestaan muurin tai portaaseen, eikä Catevan kone ei ole aiheuttanut kyseistä vahinkoa.
Staran työkoneiden kuljettajien ja työntekijöiden velvollisuus on ilmoittaa työssä sattuvista vahingoista viipymättä työnjohdolle sekä vahingonkärsijälle. Vahingosta ei aiheudu sanktiota työntekijöille.
Yhteenveto ja johtopäätökset
Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Yleisen vahingonkorvausoikeudellisen periaatteen mukaan, vahinkoa kärsineen on hänelle aiheutuneen vahingon lisäksi osoitettava vahingonaiheuttajaksi epäillyn toiminnan ja mainitun vahingon välinen syy-yhteys.
Kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.
Edellä esitetyin perustein Stara katsoo, että kyseinen vahinko voi olla Staran tai sen aliurakoitsijan aiheuttama, mutta siitä ei ole täyttä varmuutta. Selvitysten ja kokonaisharkinnan perusteella vahinko korjataan tässä tapauksessa Staran omalla työllä kohtuullisin kustannuksin.
Päätös tullut nähtäväksi 11.06.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39943
Maarit Viinanen, projektisuunnittelija, puhelin: 09 310 29129