Vahingonkorvaus, henkilövahinko ja esinevahinko, 3.4.2024, Baana
Vahingonkorvausvaatimus, polkupyörävahinko
Päätös
Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.
Päätöksen perustelut
Hakijan vaatimus
Hakija on 3.4.2024 esittänyt kaupungille määrältään 99,79 euron ja osittain yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija ajoi 3.4.2024 kello 8.15 polkupyörällä Baanaa pitkin, hidasti vauhtiaan Porkkalankadun sillan alla vastaantulijoiden takia ja kaatui. Tien pinta oli jäinen. Ainoa suoritettu tien huoltotoimenpide oli vaatimuksen mukaan ollut irtolumen harjaus, jota ei missään olosuhteissa voida pitää riittävänä talvihoitona keskeisimmälle A-kunnossapitoluokan väylälle ottaen huomioon sen, että vahingon tapahtumisen ajankohdan sääolosuhde oli ennusteen mukaan kaupungilla tiedossa. Hakija on toimittanut vaatimuksensa liitteenä vahinkopaikalta otetun valokuvan sekä silminnäkijän lausunnon. Silminnäkijän lausunnon mukaan ei ollut ainakaan huomattavissa, että harjakoneessa olisi ollut suolaliuoksen levitintä, harjausjälki oli paikoitellen heikkoa ja harjauksen jälkeen tiellä oli jonkin verran märkää loskaa, joka ”sitten varmaankin jäätyi siihen”.
Sovellettavat normit ja ohjeet
Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.
Kadun kunnossapito käsittää lumen ja jään poistamisen, kadun pinnan pitämisen tasaisena sekä liukkauden torjumisen.
Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka on kevyen liikenteen väylä, jota kunnossapidetään A-luokan mukaisesti harjasuolaamalla.
Harjasuolattavilla reiteillä lumi poistetaan harjaamalla ja liukkaudentorjuntaan käytetään liuossuolaa. Harjasuolattavilla reiteillä ei ole toimenpiteiden aloittamiselle erillistä lähtökynnystä, vaan niitä hoidetaan arkisin klo 7–19 ja viikonloppuisin klo 7–17 tarpeen mukaan. Kovilla pakkasilla harjasuolausreittejä saatetaan joutua hiekoittamaan, jotta liukkaus saadaan torjuttua. Harjasuolattavien pyöräteiden vieressä olevat jalkakäytävät hoidetaan myös tehostetusti, jos jalkakäytävät ovat kaupungin kunnossapidon vastuulla.
Vahingonkorvausvastuun edellytykset
Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.
Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.
Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.
Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.
Asiassa saadut tiedot ja selvitykset
Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavilta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka on harjattu ja suolattu juuri ennen vahingon tapahtumista, 3.4.2024 kello 8.14. Aurausta tai harjausta ei ollut tarvittu aiemmin vahinkoa edeltäneellä viikolla tai sitä edellisellä viikolla, koska väylät olivat sulaneet paljaaksi. Edellinen toimenpide vahinkopaikalla on ollut 30.3.2024 kello 9.30 tehty tarkistuskäynti. Asiassa saatu selvitys perustuu GPS-tietoon. Kunnossapidolla on ollut tiedossa, että aamulla 3.4.2024 sataa mahdollisesti 5 senttimetriä lunta. Hakijan toimittaman valokuvan perusteella tapahtumahetkellä on ollut suhteellisen kova lumisade, joka on jo peittänyt jonkin verran aurattua ja suolattua kulkuväylää. Suola vaikuttaa ja näkyy vasta jonkin ajan päästä suolaamisesta.
Kaupungin palautejärjestelmään ei ole saapunut palautteita vahinkopaikan talvikunnossapidosta vahinkopäivältä 3.4.2024. Kaupungille ei ole saapunut muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia vahinkopaikasta.
Forecan mukaan Kaisaniemen havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa lumen syvyys on ollut 0 senttimetriä 21.3.2024 lähtien vahinkopäivään 3.4.2024 saakka. Vahinkoa edeltäneinä päivinä, 1.–2.4.2024 lämpötila on pysynyt plussan puolella. Vahinkoa edeltäneenä päivänä, 2.4.2024 kello 15 on alkanut vesisade, joka on iltapäivän ja illan aikana muuttunut ensin räntä- ja sitten lumisateeksi. Sade on jatkunut ajoittaisena ja vähäisenä vesi, räntä- ja lumisateena vahinkohetkeen 3.4.2024 kello 8.15 saakka. Vahinkopäivänä 3.4.2024 kello 5 ja kello 9 lumen syvyydeksi on mitattu havaintoasemalla 2 senttimetriä, mutta muuten lumen syvyys on havaintoaseman mittauksissa ollut jatkuvasti ennen vahinkoa 0 senttimetriä. Lämpötila on kääntynyt vahinkopäivänä 3.4.2024 kello 2 plussalta pakkasen puolelle vaihdellen kello 8 saakka -2 °C ja -0,1 °C välillä. 3.4.2024 kello 8 lämpötila on ollut -2 °C ja meneillään on ollut lumisade.
Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät
Liukkauden torjuntaa ei ole mahdollista toteuttaa siten, että kulkuväylät eivät koskaan olisi liukkaat (esim. KKO:1998:147). Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397.)
Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16). Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.
Polkupyörää pidetään tieliikennelaissa ajoneuvona. Tieliikennelain mukaan vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
Talvipyöräilyyn sisältyy aina riskejä, jotka kuljettajan täytyy ottaa huomioon. Talvipyöräilyn riskit huomioiden pyöräilijän olisi tullut noudattaa erityistä varovaisuutta. Vahingon tapahtumisen ajankohtana on ollut yhtäaikainen sade ja pakkanen, ja on tunnettu tosiasia, että kyseessä olleet keliolosuhteet saattavat aiheuttaa liukkauden lisääntymistä.
Vaatimuksen mukaan vahingon tapahtumiseen on vaikuttanut hakijaa väylällä vastaan tulleet tienkäyttäjät. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.
Yhteenveto ja johtopäätökset
Vahinkopaikan talvikunnossapidosta on huolehdittu asianmukaisesti, koska vahinkopaikka on harjattu ja suolattu juuri ennen vahinkoa. Kunnossapito on tarkkaillut vahinkopaikkaa ja keliolosuhteita, ja talvikunnossapidon toimenpiteet on tehty keliolosuhteiden muutokset huomioon ottaen.
Vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen. Kyseinen vahinko on valitettava tapaturma, josta kaupunki ei ole vastuussa.
Sovelletut säännökset
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §
Tieliikennelaki (729/2018) 3–5 §
Toimivalta
Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.
Päätös tullut nähtäväksi 21.11.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957