Meluilmoitus, ulkoilmakonsertti, Jytäkesä Go-Go 2023, Kaasutehtaankatu 1, Suvilahden tapahtumakenttä, Jytäkesä Go-Go Oy

HEL 2024-004925
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 41

Päätös Jytäkesä Go-Go Oy:n meluilmoituksesta koskien Jytäkesä Go-Go tapahtuman ulkoilmakonsertteja osoitteessa Kaasutehtaankatu 1, Suvilahti, Sörnäinen

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päätti hyväksyä Jytäkesä Go-Go Oy:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee Rockfestivaali Jytäkesä Go-Go:n ulkoilmakonsertteja ja niihin liittyviä äänentoistolaitteiden testauksia 25.7–27.7.2024 Suvilahden tapahtumakentällä, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:

  1. Äänentoistolaitteiden käyttö on sallittua ulkotiloissa (mukaan lukien myös teltat) vain seuraavina ajankohtina:
    - Torstai 25.7. kello 9-21 (äänentoiston testaus)
    - Perjantaina 26.7. kello 15-24 (konsertti)
    - Lauantaina 27.7. kello 14-24 (konsertti)
  2. Konserttien aiheuttamaa melutilannetta on seurattava mittauksin kello 22.00 alkaen konserttien päättymiseen asti. Mittausten tulee olla jatkuvia ja valvottuja.

    Mittauksia on tehtävä osoitteissa: Sörnäisten rantatie 27 ja Arielinkatu 10. Mittaukset tulee suorittaa ympäristöministeriön ohjeen 1/1995 "Ympäristömelun mittaaminen" mukaisesti.

    Mittauksissa käytettävän laitteiston ja sen kalibroinnin tulee täyttää melumittausstandardien vaatimukset, mieluiten tarkkuusluokalle 1, mutta vähintään luokalle 2.
  3. Mittausten suorittajan tulee olla ympäristömelumittauksissa FINAS- akkreditointipalvelun päteväksi todentama tai Suomen ympäristökeskuksen sertifioima.
  4. Melumittauksista on laadittava mittauspöytäkirja, joka on toimitettava Helsingin kaupungin kirjaamoon
    (helsinki.kirjaamo@hel.fi) viimeistään 12.8.2024. Saatteessa on ilmoitettava asian diaarinumero HEL 2024-004925

    Mittauspöytäkirjasta tulee käydä ilmi julkisivuun kohdistuneen melun A-taajuuspainotettu keskiäänitaso (LAeq, 5min) ja taajuusjakauma konserttipäivittäin kello 22.00 alkaen konserttien päättymiseen asti (kuvaajat) ja mittausten suorittaja, mittauksissa käytetty äänitasomittari, sääolosuhteet ja mittauspisteen tarkka sijainti (valokuva mittausolosuhteista). Lisäksi mittauspöytäkirjassa on esitettävä selvitys taustamelusta ja sen osuudesta kokonaismelutasoon
  5. Tapahtumaa koskeva tiedote on jaettava kaikkiin asuinrakennuksiin huoneistokohtaisesti Kuvan 1. mukaisesti. Lisäksi tiedote on jaettava myös seuraaville asukasyhdistyksille: Merihaka-seura ry, Kallio-seura ry, Kulosaarelaiset-Brändborna ry ja Kalasataman asukasyhdistys ry.

    Tiedote on jaettava viimeistään kaksi viikkoa ennen tapahtumaa ja siitä on käytävä ilmi ulkoilmakonserttien ja äänentoistolaitteiden testausten tarkat ajankohdat sekä järjestäjän yhteystiedot. Yhteystiedoissa tulee olla myös puhelinnumero, johon voi tarvittaessa antaa palautetta koko tapahtuman ajan.
  6. Tapahtuman aiheuttaman meluhaitan riittävästä torjunnasta on sovittava ennakkoon seuraavien laitosten johtajien kanssa neuvottelemalla:
    - Kalasataman peruskoulu (Polariksenkatu 1)
    - Kalasataman päiväkoti (Polariksenkatu 1)
    - päiväkoti Kaleva (Arielinkatu 2)
    - päiväkoti Ariel (Arielinkatu 6)
    - Kalasataman palveluasumisryhmä (Junonkatu 9 B)
    - Rudolfin asuntoryhmä/Sompasaaren tukiasunnot (Sompasaarenlaituri 6)
    - Lastenpsykiatrian yksiköt Sörnäistenkatu 2:ssa

    Musiikkimelusta ei saa aiheutua haittaa laitosten toiminnoille.

    Neuvottelusta tulee laatia muistio, josta ilmenee neuvotteluun osallistuneet sekä sovitut toimenpiteet. Muistio on toimitettava viimeistään 26.6.2024  Helsingin kaupungin kirjaamoon (helsinki.kirjaamo@hel.fi). Saatteessa on ilmoitettava asian diaarinumero HEL 2024-004925.
  7. Roskaantunut tapahtuma-alue ja sen lähiympäristö mukaan lukien tapahtuma-alueelle johtavat kulkuväylät ja niiden vierustat on siivottava välittömästi tapahtuman jälkeen

Kuva 1. Tiedotusalue. (Määräys 5).

Käsittelymaksu

Ilmoituksen käsittelystä peritään 1005,00 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 24.11.2022, 205 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Päätöksen perustelut

Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.

Määräysten perustelut

  1. Äänentoistolaitteiden käyttöaikaa rajoittamalla vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa.

    Määräystä annettaessa on otettu huomioon ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus (Ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus vuosille 2023-2025, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö–ja lupajaosto 2.2.2022, 56 §), jossa on määritelty kello 22.00 jälkeen päättyvien konserttipäivien enimmäismäärät ja päättymisajat eri tapahtumapaikoilla (https://www.hel.fi/static/ymk/meluselvitys/konserttiajat.pdf). Tällä hetkellä on tiedossa kesälle 2024 Suvilahden tapahtuma-alueella kolme kello 22:00 jälkeen päättyvää konserttitapahtumaa, Tuska, Flow ja Jytäkesä Go-Go.
  2. Ulkoilmakonsertin melu häiritsee asukkaita eniten silloin, kun konsertit päättyvät vasta yöaikaan. Siksi on tärkeää, että yöaikaista melutilannetta seurataan luotettavin mittauksin.
  3. Mittausten suorittajan tulee olla ammattitaitoinen, jotta mittaukset tehdään oikein ja tulokset ovat luotettavia. FINAS– akkreditointipalvelu ja Suomen ympäristökeskus ovat puolueettomia ja luotettavia ympäristömelumittaajan pätevyyden todentajia.
  4. Mittaustulosten raportointi on tarpeen valvonnan kannalta. Mittaustulosten perusteella arvioidaan, oliko melutilanne päätöksen mukainen.
  5. Laajalla tiedottamisella vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Tiedote tulee jakaa huoneistokohtaisesti, koska ulkoilmakonsertit päättyvät vasta yöaikaan. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  6. Meluntorjunnasta sopiminen etukäteen on tarpeen, jotta tapahtumasta ei aiheutuisi kohtuutonta haittaa laitosten toiminnalle. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  7. Tapahtuman järjestäjä vastaa roskaantuneen tapahtuma-alueen ja sen lähialueen siivoamisesta. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 36 §.

Ilmoituksen tekijä

Jytäkesä Go-Go Oy, Läntinen Brahenkatu 12 A 2, 00510 HELSINKI
Y-tunnus: 3302239-6

**********

Ilmoituksen sisältö

Ilmoitus koskee Jytäkesä Go-Go rockfestivaalin ulkoilmakonsertteja ja niihin liittyviä äänentoistojärjestelmän testauksia 25.7. – 27.7.2024 Suvilahden tapahtumakentällä osoitteessa Kaasutehtaankatu 1 (kuva 2). Äänentoistojärjestelmää käytetään seuraavasti:
- Torstaina 25.7. kello 9-21 (äänentoiston testaus)
- Perjantaina 26.7. kello 15-24 (konsertti)
- Lauantaina 27.7. kello 14-24 (konsertti)

Kuva 2. Tapahtuma-alueen kartta, sisältäen esiintymislavojen sijainnit ja niiden soittosuunnat.

Ulkoesiintymislavoja tapahtumassa on kolme kappaletta, päälava, 2. lava ja 3. lava. Melun leviämislaskelman mukaan keskiäänitaso lavojen miksauspisteillä on 99 dB (LAeq).

Melulle eniten altistuvat asuinrakennukset ovat osoitteissa Arielinkatu 8, 10 ja 16, Vilhonvuorenkatu 9, Kalasataman tornitalojen läntisin torni ja Suvilahdenkatu 3 ja 4. Näiden lähimpien asuinrakennusten luona musiikkimelutaso (LAeq) on ilmoitukseen liitetyn melunleviämislaskelman mukaan 64 - 75 desibeliä.

Melutilannetta seurataan mittauksin lähiympäristön mittauspisteillä osoitteissa Sörnäisten rantatie 27 ja Arielinkatu 10.

Melun leviämislaskelman ja mittaussuunnitelman on laatinut FINAS akkreditointipalvelun päteväksi todentama Akukon Oy, joka myös suorittaa tapahtuma-aikaiset mittaukset ja raportoinnin.

Meluilmoitukseen on liitetty tapahtuman jätehuoltosuunnitelma.

Ilmoituksen käsittely

Ilmoitus on jätetty Lupapisteeseen vireille 16.2.2023.

Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta ja kesto sekä asianosaisten etua suojaavat ympäristöseuranta ja -valvontayksikön johtavan tarkastajan ratkaisuun sisältyvät määräykset.

Sovelletut säädökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §
Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §
Jätelaki (646/2011) 74 ja 76 §

Päätöksen antaminen ja voimassaolo

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa:

https://paatokset.hel.fi/fi/kuulutukset-ja-ilmoitukset/ymparistoasiat

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (YSL 200 §).

Päätös tullut nähtäväksi 29.04.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65101 VAASA
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut 
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Vesa Ruponen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 52195

vesa.ruponen@hel.fi

Päättäjä

Katariina Serenius
yksikön päällikkö