Lausuntopyyntö, kunnan taloustietojen toimittamiseen sovellettavat tietosisällöt ja tekniset kuvaukset koskien tilikautta 2025, valtiovarainministeriö

HEL 2024-005217
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 58

Lausunto kunnan taloustietojen toimittamiseen sovellettavista tietosisällöistä ja teknisistä kuvauksista koskien tilikautta 2025

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö antoi seuraavan lausunnon luonnoksesta valtiovarainministeriön asetuksessa säädettävistä kunnan taloustietojen toimittamiseen sovellettavista tietosisällöistä ja teknisistä kuvauksista koskien tilikautta 2025.

Yhteenveto

Ehdotettu valtiovarainministeriön asetus koskien vuoden 2025 taloustietojen tietosisältöjä sisältää muutostarpeita ja niiden vaikutuksia kuntien ja kuntayhtymien raportointijärjestelmiin ja tiedon tuottamiseen.

TE-palvelujen tietotarpeet

1.1.2025 voimaan tulevat lait kotoutumisen edistämisestä ja työvoimapalvelujen järjestämisestä vaikuttavat kuntien tehtäviin, kunnilta kerättäviin taloustietoihin ja kustannusten korvaamiseen. Helsingin kaupunki kannattaa luonnoksessa TE-palvelujen ja kotoutumisen palveluluille esitettyjä palveluluokkia. Aura-ohjeistuksessa on selkeästi avattava kunkin palveluluokan sisältö, etenkin jako lakisääteisiin ja ei-lakisääteisiin palveluihin.

Talousraportoinnin tulee sisältää vain kustannuksiin ja käytettyyn määrärahaan perustuvia tietoja, muu seuranta toteutetaan jo KEHA-keskuksen toimesta. Talousraportointia ei pidä rakentaa TE-toimiston ja ELY-keskuksen toimintaan perustuvan luokittelun mukaisesti. Talousraportoinnissa tulee lähteä liikkeelle laajalla tasolla tapahtuvasta raportoinnista niin, että esimerkiksi TE-henkilöstön työpanosta eri palveluille ei tarvitse seurata työajanseurantajärjestelmillä, vaan työpanos voidaan kohdentaa prosenttijaolla. Vielä ei tiedetä, miten työvoimapalveluita tullaan toteuttamaan eri työvoimaviranomaisissa. Liian tiukka raportointi voi johtaa tilanteeseen, jossa raportoidut tiedot eivät ole yhdenmukaisia johtuen eri toteuttamistavoista.

On hyvä asia, ettei asiakaspalveluprosessiin liittyvien henkilöiden työaikaa tarvitse jakaa muille palveluluokille pohjoismaisen asiakaspalvelumallin osalta. POMA ei ole itsenäinen työ, vaan sitä tehdään osana muuta työtä, eikä palkkahallintajärjestelmässä ole tarkoituksen mukaista seurata htv-tietoa näin tarkalla tasolla.

Kotoutumisen palvelujen tietotarpeet

Kotoutumisen palvelujen palveluluokkien kuvaukset ovat vielä epäselviä. Kustannusten raportoiminen saattaa vaatia arvioon perustuvaa prosenttijakoa. Kunnan kotoutumisohjelma -palveluluokassa 10. pykälä ei ole osa kotoutumisohjelmaa. Epäselväksi jää, mihin palveluluokkiin ohjaus ja neuvonta kuuluvat. 3. ja 4. momentin mukaisten asiakkaiden statuksen selvittäminen on mahdotonta työllisyyspalvelujen järjestelmistä, eikä kunnassakaan eli ei ole tarkkaa tietoa kv-suojelua saavien määrästä tai palveluista erikseen eriteltynä.

Muutokset tililuetteloon

Helsingin kaupunki toteaa, että lähtökohtaisesti tilimuutoksien pitäisi olla erittäin harkittuja, koska ne vaikuttavat lähes kaikkiin valtion talousraportoinnin raportteihin ja usein myös kunnan muihin tietojärjestelmiin. Ehdotettuihin ict-tilimuutoksiin liittyy haasteita saada eriteltyä kirjanpitoon ict-toimittajien ostolaskuista tietotekniikan konesali- ja kapasiteettipalvelut sekä muut uudet tietotarpeet. Helsingin kaupungissa muutos tulee edellyttämään ict- toimittajien sopimusten läpikäyntiä ja mahdollisia palvelutarjoajien tuotepakettien ja hinnastojen muutoksia. Vielä ei ole varmaa, että vuoden 2025 alusta alkaen saadaan kaikki pyydetyt ict-tiedot raportoitua luotettavasti esitetyllä tilien tarkkuustasolla. Kunnilla voi olla erilaisia käytäntöjä ict-laitteiden kirjaamisessa käyttömenoihin tai laitekustannusten aktivoimisessa, mikä vaikeuttaa valtakunnan tasolla kustannusten vertailukelpoisuutta.

Hankintalain sidosyksikköraportointi

Helsingin kaupunki katsoo, että sidosyksikköasemaan liittyy tulkinnanvaraisuutta, kun ei ole esimerkiksi verottajan ennakkoratkaisuihin verrattavissa olevaa keinoa saada etukäteen sitovaa varmuutta yksittäisen yhteisön osalta sidosyksikköasemaan liittyvistä oikeudellisista tulkinnoista. Tulkitsimme sidosyksikköaseman sellaisiksi omistuksiksi, joissa omistusosuutemme/määräysvaltamme on 0–20 %. Sidosyksikön määritelmää tulisi paremmin selkiyttää Aura-ohjeisiin ja löytää toimiva ratkaisu, miten kunta voi helposti ilmoittaa, jos TOLT-raportoinnissa ei ole raportoitavaa.

Muut muutokset

Erillistietoina raportoitavien tietojen määrä kasvaa vuosittain, mikä lisää manuaalisen raportoinnin määrää. Helsingin kaupunki kannattaa ratkaisua, jos tällä menettelyllä voidaan vähentää muuta tiedonkeruuta.

Yleiset kommentit

Helsingin kaupunki toteaa, että vuosittaiset talousraportoinnin muutokset aiheuttavat järjestelmien kehittämiskustannuksia sekä oman taloushallintohenkilöstön lisätyötä. Palveluluokkamuutokset tai palvelujen erillistietojen raportointi edellyttävät aina myös palvelutuotannon substanssiasiantuntijoiden työpanosta.

Helsingin kaupunki kannattaa Kuntaliiton esittämään kevennystä liikelaitosten ja vesihuollon taseyksikön neljännesvuosiraportointiin niin, että vain tilinpäätöstiedot raportoitaisiin.

Päätöksen perustelut

Valtiovarainministeriö on pyytänyt lausuntoja hallituksen valtiovarainministeriön asetuksessa säädettävistä kunnan taloustietojen toimittamiseen sovellettavista tietosisällöistä ja teknisistä kuvauksista koskien tilikautta 2025. Lausunnot on pyydetty 3.5.2024 mennessä.

Päätös tullut nähtäväksi 03.05.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Tarja Fogelholm, Johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 33686

tarja.fogelholm@hel.fi

Päättäjä

Jukka-Pekka Ujula
kansliapäällikkö
Pia Ojavuo
talousarviopäällikkö