Valtuustoaloite, sähköautojen latauksen ja sähkön kulutuksen optimoiminen
V 27.11.2024, Valtuutettu Laura Kolehmaisen aloite sähköautojen latauksen ja sähkönkulutuksen optimoimisesta
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijän perustelut
Valtuutettu Laura Kolehmainen ja 26 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että kaupunki varmistaa tarvittavin toimenpitein kaikkien toimijoiden kanssa, että sähköautojen latauspisteissä ei seiso autoja, joiden akut ovat täynnä ja kaupunki edellyttää, että lataamisen hinnoittelussa selvitetään pörssisähköperusteisuuden käyttöönottoa. Aloite on liitteenä 1.
Helsingin kaduille ja yleisille alueille on toteutettu latausasemia kolmessa vaiheessa. Ennen ensimmäistä kilpailutusta Helsingissä toteutettiin vuosien 2011–2016 aikana pilottina noin 50 latauspistettä 21 eri paikaan. Ensimmäinen julkisten latausasemien kilpailutus toteutettiin vuonna 2018. Kilpailutukseen sisältyi noin 20 latausasemaa ja 59 latauspistettä. Toinen kilpailutus tehtiin vuonna 2022. Latauspisteitä toteutettiin vuoden 2023 aikana noin 140 kappaletta.
Latauspisteiden käyttöä rajoitetaan liikennemerkein ja operaattoreiden hinnoittelumalleilla. Vuoden 2018 kilpailutuksen tuloksena toteutettujen latauspisteiden yhteydessä on lisäkilpi ”Vain sähköautojen lataukseen” tai lisäkilpi ”Sähköautojen lataus sallittu” ja vuoden 2022 kilpailutuksen perusteella toteutetuissa paikoissa on lisäkilpi H 22 ”Sähköauton latauspaikka”. Säästöpankinrannassa on 4 tunnin aikarajoitus sähköautojen pysäköintiin. Liityntäpysäköintipaikkojen yhteydessä olevilla latauspisteillä on tekstillinen lisäkilpi ”Vain sähköautojen lataukseen 12 h”. Käyttäjäystävällisyyttä parannetaan varmistamalla, että myös ennen vuotta 2018 toteutetut latauspisteet varustetaan lisäkilvellä, joka ohjaa paikan käytön vain sähköautojen lataukseen.
Säästöpankinrannan ja liityntäpysäköintipaikkojen latauspisteitä lukuun ottamatta latauspisteissä ei ole sallittua seisottaa ladattavaa ajoneuvoa akut täynnä. Liityntäpysäköintipaikkojen latauspisteillä ajoneuvoa voi seisottaa latauspisteellä enintään 12 tuntia, vaikka akut olisivat täynnä latauspisteiden liityntäpysäköintitarkoituksen vuoksi. Säästöpankinrannan latauspisteelle asennetaan lisäkilpi H 22 ”Sähköauton latauspaikka”, joka kieltää akut täynnä olevan ajoneuvon seisottamisen.
Kunnallinen pysäköinninvalvonta valvoo kaduilla ja yleisillä alueilla sijaitsevien latausasemien käyttöä, vaikka alueet on vuokrattu latausoperaattorin käyttöön. Jos ajoneuvo on pysäköitynä latausasemalle latausjohto kiinnitettynä mutta akku on täyttynyt, pysäköinninvalvonta voi antaa ajoneuvolle pysäköintivirhemaksun. Vuoden 2024 aikana 10.6.2024 mennessä virheellisestä pysäköinnistä sähköautojen latauspaikalle on annettu 521 pysäköintivirhemaksua. Laki ajoneuvon siirtämisestä ei mahdollista ajoneuvon välitöntä siirtämistä pois latauspaikalta akun täytyttyä. Yksityisellä tontilla tapahtuvan julkisen latauksen pysäköinninvalvonnasta vastaa kiinteistön omistaja tai haltija.
Nykyisissä kaduilla ja yleisillä alueilla sijaitsevissa latausasemissa kaupunki ei säätele latauksen hintaa. Se muodostuu markkinaehtoisesti operaattorin toimesta. Latausasemien operointia koskevissa sopimuksissa ei ole määräystä lataamisen hinnan suuruudesta. Pörssisähköperusteiseen hinnoitteluun siirtymisestä on tiedusteltu latausoperaattorin mielipidettä. Operaattorin mukaan pörssisähköperusteista ja muita dynaamisia hinnoittelumalleja on tarkasteltu, mutta ainakaan vielä niitä ei ole otettu käyttöön. Kaupungin on mahdollista lisätä latausinfran hankintaehtoihin latauksen hinnoitteluperiaatetta koskevia vaatimuksia. Markkinaehtoisen toiminnan hinnoitteluperiaatteen sääntelyn järkevyys tulee kuitenkin harkita tarkasti. Samalla palvelun hinnoittelun tulee mahdollisuuksien mukaan tukea kaupungin päästövähennystavoitteita ja sähkönkäytön optimointia. Pörssisähköön perustuvaa sekä muita dynaamisia hinnoittelumalleja tulee selvittää tarkemmin operaattorin toimesta, jotta olisi mahdollista arvioida mahdollisia hinnoitteluperiaatteen hyötyjä. Yksityisillä tonteilla sijaitsevan julkisen latausinfran hinnoitteluperiaatteisiin kaupunki ei voi vaikuttaa.
Tulevaisuudessa ladattavien ajoneuvojen määrät lisääntyvät, jolloin myös markkinaehtoisen latausinfran toimintaedellytykset paranevat. Kilpailu latausoperaattoreiden kesken lisääntyy, jolloin latausoperaattorit todennäköisesti kehittävät hinnoittelumallejaan kilpailukykyisemmiksi ja laadukkaammiksi ilman kaupungin myötävaikutustakin. Kaupunki varmistaa liikennemerkein, että yleisten alueiden latauspisteillä, lukuun ottamatta liityntäpysäköintipaikkoja, ei voi laillisesti seisottaa autoa latauksen päätyttyä.
Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 4 momentin mukaan kaupunginvaltuustossa käsitellään vastaus aloitteeseen, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Kaupunginhallituksen on esitettävä antamansa vastaus käsiteltäväksi kaupunginvaltuustossa viimeistään kahdeksan kuukauden kuluessa aloitteen jättämisestä.
Kaupunginhallitus 11.11.2024 § 695
Päätös
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Daniel Sazonovin ehdotuksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550
Kaupunkiympäristölautakunta 27.08.2024 § 392
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Valtuustoaloitteessa esitetään, että kaupunki varmistaa tarvittavin toimenpitein kaikkien toimijoiden kanssa, että latauspisteissä ei seiso autoja, joiden akut ovat täynnä ja kaupunki edellyttää, että lataamisen hinnoittelussa selvitetään pörssisähköperusteisuuden käyttöönottoa.
Helsingin kaduille ja yleisille alueille on toteutettu latausasemia kolmessa vaiheessa. Ennen ensimmäistä kilpailutusta Helsingissä toteutettiin pilottina noin 50 latauspistettä 21 eri sijainnissa. Toteuttaminen tehtiin vuosina 2011 - 2016. Ensimmäinen julkisten latausasemien kilpailutus toteutettiin vuonna 2018. Kilpailutukseen sisältyi noin 20 latausasemaa ja 59 latauspistettä. Toinen kilpailutus tehtiin vuonna 2022. Latauspisteitä toteutettiin vuoden 2023 aikana noin 140 kappaletta.
Latauspisteiden käyttöä rajoitetaan liikennemerkein sekä operaattoreiden hinnoittelumalleilla. Vuoden 2018 kilpailutuksen tuloksena toteutettujen latauspisteiden yhteydessä on lisäkilpi ”Vain sähköautojen lataukseen” tai lisäkilpi ”Sähköautojen lataus sallittu” ja vuoden 2022 kilpailutuksen perusteella toteutetuissa paikoissa on lisäkilpi H 22 ”Sähköauton latauspaikka”. Säästöpankinrannassa on 4 tunnin aikarajoitus sähköautojen pysäköintiin. Liityntäpysäköintipaikkojen yhteydessä olevilla latauspisteillä on tekstillinen lisäkilpi ”Vain sähköautojen lataukseen 12 h”. Käyttäjäystävällisyyttä parannetaan varmistamalla, että myös ennen vuotta 2018 toteutetut latauspisteet varustetaan lisäkilvellä, joka ohjaa paikan käytön vain sähköauton lataukseen.
Muissa latauspisteissä Säästöpankinrannan ja liityntäpysäköintipaikkojen latauspisteitä lukuunottamatta ei ole sallittua seisottaa ladattavaa ajoneuvoa akut täynnä. Jotta latauspisteellä voi seisottaa ajoneuvoa laillisesti, latauksen tulee olla käynnissä. Liityntäpysäköintipaikkojen latauspisteillä ajoneuvoa voi seisottaa latauspisteellä maksimissaan 12 tuntia, vaikka akut olisivat täynnä. Tähän on syynä latauspisteiden käytettävyys liityntäpysäköintitarkoituksessa. Säästöpankinrannan latauspisteelle asennetaan lisäkilpi H 22 ”Sähköauton latauspaikka”, jolloin siellä ei voi laillisesti seisottaa ajoneuvoa, jonka akut ovat täynnä.
Kunnallinen pysäköinninvalvonta valvoo kaduilla ja yleisillä alueilla sijaitsevien latausasemien käyttöä, vaikka alueet on vuokrattu latausoperaattorin käyttöön. Jos ajoneuvo on pysäköitynä latausasemalle latausjohto kiinnitettynä mutta akku on täyttynyt, pysäköinninvalvonta voi antaa ajoneuvolle pysäköintivirhemaksun. Vuoden 2024 aikana 10.6.2024 mennessä virheellisestä pysäköinnistä sähköautojen latauspaikalle on annettu 521 pysäköintivirhemaksua. Laki ajoneuvon siirtämisestä ei mahdollista ajoneuvon välitöntä siirtämistä pois latauspaikalta akun täytyttyä. Yksityisellä tontilla tapahtuvan julkisen latauksen pysäköinninvalvonnasta vastaa kiinteistön omistaja tai haltija.
Nykyisissä kaduilla ja yleisillä alueilla sijaitsevissa latausasemissa kaupunki ei säätele latauksen hintaa. Se muodostuu markkinaehtoisesti operaattorin toimesta. Nykyisissä latausasemien operointia koskevissa sopimuksissa ei määrätä mitään lataamisen hinnan suuruudesta. Pörssisähköperusteiseen hinnoitteluun siirtymisestä on tiedusteltu latausoperaattorin mielipidettä. Operaattorin mukaan pörssisähköperusteista ja muita dynaamisia hinnoittelumalleja on tarkasteltu, mutta ainakaan vielä niitä ei ole otettu käyttöön. Kaupungin on mahdollista lisätä latausinfran hankintaehtoihin latauksen hinnoitteluperiaatetta koskevia vaatimuksia. Markkinaehtoisen toiminnan hinnoitteluperiaatteen sääntelyn järkevyys kaupungin toimesta tulee kuitenkin miettiä tarkasti. Samalla palvelun hinnoittelun tulee mahdollisuuksien mukaan tukea kaupungin päästövähennystavoitteita sekä sähkönkäytön optimoinitia. Pörssisähköön perustuvaa sekä muita dynaamisia hinnoittelumalleja tulee selvittää tarkemmin operaattorin toimesta, jotta olisi mahdollista arvioida mahdollisia hinnoitteluperiaatteiden asettamisen hyötyjä. Yksityisillä tonteilla sijaitsevan julkisen latausinfran hinnoitteluperiaatteisiin kaupunki ei voi vaikuttaa.
Tulevaisuudessa ladattavien ajoneuvojen määrät lisääntyvät, jolloin myös markkinaehtoisen latausinfran toimintaedellytykset paranevat. Kilpailu latausoperaattoreiden kesken lisääntyy, jolloin latausoperaattorit todennäköisesti kehittävät hinnoittelumallejaan kilpailukykyisemmiksi ja laadukkaammiksi ilman kaupungin myötävaikutustakin. Kaupunki varmistaa liikennemerkein, että yleisten alueiden latauspisteillä, lukuun ottamatta liityntäpysäköintipaikkoja, ei voi laillisesti seisottaa autoa latauksen päätyttyä.
Käsittely
Vastaehdotus 1:
Mia Haglund: Lisätään lausuntoehdotukseen kappaleeseen 4 viimeiseksi virkkeeksi: "Käyttäjäystävällisyyttä parannetaan varmistamalla, että myös ennen vuotta 2018 toteutetut latauspisteet varustetaan lisäkilvellä, joka ohjaa paikan käytön vain sähköauton lataukseen."
Kannattaja: Olli-Pekka Koljonen
Vastaehdotus 2:
Mia Haglund: Lisätään lausuntoehdotukseen kappaleeseen 7 toiseksi viimeisen virkkeen jälkeen: "Samalla palvelun hinnoittelun tulee mahdollisuuksien mukaan tukea kaupungin päästövähennystavoitteita sekä sähkönkäytön optimoinitia. Pörssisähköön perustuvaa sekä muita dynaamisia hinnoittelumalleja tulee selvittää tarkemmin operaattorin toimesta, jotta olisi mahdollista arvioida mahdollisia hinnoitteluperiaatteiden asettamisen hyötyjä."
Kannattaja: Olli-Pekka Koljonen
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Mia Haglundin vastaehdotuksen 2 mukaan muutetun ehdotuksen.
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Mia Haglundin vastaehdotuksen 1 mukaisesti muutettuna.
Jaa-äänet: 5
Silja Borgarsdottir Sandelin, Marleena Isomaa, Otto Meri, Katri Penttinen, Risto Rautava
Ei-äänet: 7
Mia Haglund, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Sami Kuusela, Oona Käyhkö, Tuomas Nevanlinna, Saana Rossi
Tyhjä: 0
Poissa: 1
Jenni Pajunen
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Mia Haglundin vastaehdotuksen 1 mukaan muutetun ehdotuksen äänin 7–5 (1 poissa).
20.08.2024 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Juha Hietanen, liikenneinsinööri: 09 310 37120
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550