Hankinta, puitejärjestely (H001-24), digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalvelut, kaupunginkanslia

HEL 2024-005735
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 119

Digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalveluiden puitejärjestely

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä Digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalveluiden puitejärjestelyyn seuraavat tarjoukset kokonaistaloudellisesti edullisimpana osa-alueittain etusijajärjestyksessä:

Osa-alue 1: A) Kokonais- ja ratkaisuarkkitehtuuri sekä määrittelyvaiheen asiantuntijapalvelu
1. Pinja Digital Oy
2. Sulava Oy
3. Futurice Oy
4. Gofore Oyj

Osa-alue 2: B) Projektipäällikköpalvelut sekä ketterän kehitystyön koordinointipalvelut
1. Gofore Oyj
2. KPMG Oy Ab
3. Savoa Partners Oy

Osa-alue 3: C) Digitaalisten palvelujen ohjelmistokehitys ja automatisoitu testaus
1. Lease Deal IT Oy
2. Gofore Oyj
3. Ryhmittymä Sitowise Oy / Vincit Oyj
4. Anders Innovations Oy

Osa-alue 4: D) Drupal-asiantuntijapalvelut
1. Digitalist Open Tech Finland Oy
2. Wunder Finland Oy
3. Druid Oy

Osa-alue 5: E) Tietoturvallisuuspalvelut
1. Sulava Oy
2. KPMG Oy Ab
3. Solita Oy

Osa-alue 6: F) Data-analyysin, raportoinnin ja visualisoinnin asiantuntijapalvelut
1. Pinja Digital Oy
2. Gofore Oyj
3. Efima Oyj

Osa-alue 7: G) Tiedon johtamisen asiantuntijapalvelut
1. Lease Deal IT Oy
2. Futurice Oy
3. Pinja Digital Oy

Osa-alue 8: H) Datatiede asiantuntijapalvelut
1. Pinja Digital Oy
2. Gofore Oyj
3. Loihde Advance Oy

Osa-alue 9: I) Low-code/no-code -sovelluskehityksen asiantuntijapalvelut
1. Moretime Finland Oy
2. Gofore Oyj
3. Sulava Oy

Osa-alue 10: J) Testauspalvelut
1. Codemen Oy
2. Gofore Oyj
3. Pinja Digital Oy

Hankinnasta muodostetaan puitejärjestely, jonka varsinainen sopimuskausi on neljä (4) vuotta.

Sopimuskauden aikana tilaukset tehdään kunkin osa-alueen etusijajärjestyksen perusteella.

Kansliapäällikkö päätti sulkea liitteessä 1 esitetyt tarjoajat tarjouskilpailusta, koska tarjoajat eivät täyttäneet tarjouskilpailussa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Hankinnan arvonlisäveroton enimmäisarvo on 55 000 000 euroa.

Lisäksi kansliapäällikkö päätti oikeuttaa hankintajohtajan allekirjoittamaan tämän hankintapäätöksen perusteella tehtävät sopimukset.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 6.5.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön H001-24 / HEL 2024-005735 / Digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalveluiden puitejärjestely. Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 8.5.2024 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 6.6.2024 klo 14:00. Määräaikaan mennessä saapui 58 tarjousta.

Osa-alueeseen A) Kokonais- ja ratkaisuarkkitehtuuri sekä määrittelyvaiheen asiantuntijapalvelu saatiin 25 tarjousta:
Capgemini Finland Oy
CGI Suomi Oy
Citrus Solutions Oy
Codemen Oy
Deloitte Consulting Oy
Eficode Oy
Futurice Oy
Gofore Oyj
Kipinä Software
KPMG Oy Ab
Netum Oy
NHG Finland Oy
Nitor Creations Oy
North Patrol Oy
Pinja Digital Oy
QMS Nordic Oy
Ready Solutions Oy
Siili Solutions Oyj
Ryhmittymä Sitowise Oy / Vincit Oyj
Sofigate Oy
Solita Oy
Sulava Oy
Tietoevry Finland Oy
Twoday Oy
Weasel Software Oy

Osa-alueeseen B) Projektipäällikköpalvelut sekä ketterän kehitystyön koordinointipalvelut saatiin 18 tarjousta:
Bradleys Digital Oy
Capgemini Finland Oy
Citrus Solutions Oy
Consultor Finland Oy
Deloitte Consulting Oy
eWork Group Finland Oy
Fujitsu Finland Oy
Gofore Oyj
KPMG Oy Ab
Lease Deal IT Oy
Nextcon Finland Oy
NHG Finland Oy
Nortal Oy
Oxit Oy
Savoa Partners Oy
Ryhmittymä Sitowise Oy / Vincit Oyj
Solita Oy
Weasel Software Oy

Osa-alueeseen C) Digitaalisten palvelujen ohjelmistokehitys ja automatisoitu testaus saatiin 10 tarjousta:
Anders Innovations Oy
Digia Finland Oy
Futurice Oy
Gofore Oyj
HiQ Public Oy
Lease Deal IT Oy
Siili Solutions Oyj
Ryhmittymä Sitowise Oy / Vincit Oyj
Solita Oy
Tietoevry Finland Oy

Osa-alueeseen D) Drupal-asiantuntijapalvelut saatiin 6 tarjousta:
Citrus Solutions Oy
Digitalist Open Tech Finland Oy
Druid Oy
Exove Oy
Siili Solutions Oyj
Wunder Finland Oy

Osa-alueeseen E) Tietoturvallisuuspalvelut 7 tarjousta:
Deloitte Consulting Oy
Gofore Oyj
KPMG Oy Ab
Nixu Oy
Second Nature Security Oy
Solita Oy
Sulava Oy

Osa-alueeseen F) Data-analyysin, raportoinnin ja visualisoinnin asiantuntijapalvelut saatiin 26 tarjousta:
Capgemini Finland Oy
CGI Suomi Oy
Crowd Collective Finland Oy
Deloitte Consulting Oy
Digia Finland Oy
Digiloikka Oy
Efima Oyj
Elisa Oyj
eWork Group Finland Oy
Flovio Oy
Futurice Oy
Gofore Oyj
Industry62
KPMG Oy Ab
Loihde Advance Oy
Meltlake Oy
NHG Finland Oy
Nortal Oy
Pinja Digital Oy
Ready Solutions Oy
Recordly Oy
Siili Solutions Oyj
Ryhmittymä Sitowise Oy / Vincit Oyj
Sulava Oy
Tietoevry Finland Oy
Ubigu Oy

Osa-alueeseen G) Tiedon johtamisen asiantuntijapalvelut saatiin 22 tarjousta:
Capgemini Finland Oy
Deloitte Consulting Oy
Digia Finland Oy
Digiloikka Oy
Efima Oyj
Futurice Oy
Gofore Oyj
Kipinä Software
KPMG Oy Ab
Lease Deal IT Oy
Loihde Advance Oy
Meltlake Oy
Netum Oy
NHG Finland Oy
Nitor Insight Oy
Pinja Digital Oy
Ready Solutions Oy
Recordly Oy
Siili Solutions Oyj
Ryhmittymä Sitowise Oy / Vincit Oyj
Tietoevry Finland Oy
Zure Oy

Osa-alueeseen H) Datatiede asiantuntijapalvelut saatiin 16 tarjousta:
Capgemini Finland Oy
CGI Suomi Oy
Crowd Collective Finland Oy
Deloitte Consulting Oy
Digia Finland Oy
Futurice Oy
Gofore Oyj
KPMG Oy Ab
Loihde Advance Oy
Netum Oy
NHG Finland Oy
Nitor Insight Oy
Pinja Digital Oy
Recordly Oy
Siili Solutions Oyj
Ryhmittymä Sitowise Oy / Vincit Oyj

Osa-alueeseen I) Low-code/no-code -sovelluskehityksen asiantuntijapalvelut saatiin 14 tarjousta:
CGI Suomi Oy
Digia Finland Oy
Efima Oyj
Elisa Oyj
Flovio Oy
Gofore Oyj
Lanttu Oy
Meltlake Oy
Moretime Finland Oy
Nortal Oy
Pinja Digital Oy
Solita Oy
Sulava Oy
Tietoevry Finland Oy

Osa-alueeseen J) Testauspalvelut saatiin 9 tarjousta:
Capgemini Finland Oy
Codemen Oy
Deloitte Consulting Oy
Fujitsu Finland Oy
Gofore Oyj
Netum Oy
Pinja Digital Oy
Siili Solutions Oyj
Testimate Oy

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnön kohdassa soveltuvuusvaatimukset on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet. Tarjoajat, jotka eivät täytä asetettuja vaatimuksia tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun takia.

Osa-alueella A) Kokonais- ja ratkaisuarkkitehtuuri sekä määrittelyvaiheen asiantuntijapalvelu Codemen Oy ei täyttänyt tarjoajan soveltuvuudelle määritettyjä vaatimuksia ja suljetaan pois osa-alueelta A.

Osa-alueella palvelualueen B) Projektipäällikköpalvelut sekä ketterän kehitystyön koordinointipalvelut Lease Deal IT Oy ei täyttänyt tarjoajan soveltuvuudelle määritettyjä vaatimuksia ja suljetaan pois osa-alueelta B.

Osa-alueella palvelualueen H) Datatiede asiantuntijapalvelut Futurice Oy ei täyttänyt tarjoajan soveltuvuudelle määritettyjä vaatimuksia ja suljetaan pois osa-alueelta B.

Perustelut tarjoajien poissulkemiseen on kuvattu tarkemmin perustelumuistiossa liite 1.

Muut tarjoajat täyttivät soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet on tarkastettu kaikilta tarjoajilta lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita ja referenssivaatimuksien täyttymistä, jotka tarkastettiin vain tarjoajilta, jotka olivat alustavasti voittamassa tarjouskilpailun.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset kohdassa hankinnan kohteen kriteerit. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville palveluille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien palveluiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylättävä tarjouspyynnön vastaisena.

Soveltuvien tarjoajien määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin halvinta hintaa. Hankittaville palveluille on asetettu vähimmäisvaatimuksina laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien palveluiden pitää täyttää.

Vertailun perusteella puitejärjestelyyn valitaan etusijajärjestyksessä seuraavat tarjoajat.

Osa-alue 1: A) Kokonais- ja ratkaisuarkkitehtuuri sekä määrittelyvaiheen asiantuntijapalvelu
1. Pinja Digital Oy
2. Sulava Oy
3. Futurice Oy
4. Gofore Oyj

Osa-alue 2: B) Projektipäällikköpalvelut sekä ketterän kehitystyön koordinointipalvelut
1. Gofore Oyj
2. KPMG Oy Ab
3. Savoa Partners Oy

Osa-alue 3: C) Digitaalisten palvelujen ohjelmistokehitys ja automatisoitu testaus
1. Lease Deal IT Oy
2. Gofore Oyj
3. Ryhmittymä Sitowise Oy / Vincit Oyj
4. Anders Innovations Oy

Osa-alue 4: D) Drupal-asiantuntijapalvelut
1. Digitalist Open Tech Finland Oy
2. Wunder Finland Oy
3. Druid Oy

Kaksi tarjousta sai tasapisteet, joten sijajärjestys 1. ja 2. arvottiin hankintayksikön toimesta. Arvonnassa ensimmäiseksi tuli Digitalist Open Tech Finland Oy.

Osa-alue 5: E) Tietoturvallisuuspalvelut
1. Sulava Oy
2. KPMG Oy Ab
3. Solita Oy

Osa-alue 6: F) Data-analyysin, raportoinnin ja visualisoinnin asiantuntijapalvelut
1. Pinja Digital Oy
2. Gofore Oyj
3. Efima Oyj

Osa-alue 7: G) Tiedon johtamisen asiantuntijapalvelut
1. Lease Deal IT Oy
2. Futurice Oy
3. Pinja Digital Oy

Osa-alue 8: H) Datatiede asiantuntijapalvelut
1. Pinja Digital Oy
2. Gofore Oyj
3. Loihde Advance Oy

Osa-alue 9: I) Low-code/no-code -sovelluskehityksen asiantuntijapalvelut
1. Moretime Finland Oy
2. Gofore Oyj
3. Sulava Oy

Osa-alue 10: J) Testauspalvelut
1. Codemen Oy
2. Gofore Oyj
3. Pinja Digital Oy

Sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Päätöksen liitteenä olevan perustelumuistion lisäksi on laadittu myös asianosaisjulkiset osa-aluekohtaiset vertailutaulukot, jotka jaetaan vain asianosaisille, koska vertailutaulukot sisältävät tarjoajien liikesalaisuuksia (julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohta).

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Päätös tullut nähtäväksi 10.10.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Heidi Lihr, kategoriapäällikkö, puhelin: +358931070872

heidi.lihr@hel.fi

Päättäjä

Jukka-Pekka Ujula
kansliapäällikkö
Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja

Liitteet (pdf)

2. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
3. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
4. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
5. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
6. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
7. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
8. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
9. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
10. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
11. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.