Hankinta, optio, siltojen ja taitorakenteiden asiantuntijapalvelut, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-005827
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 64

Puitejärjestelyn Siltojen ja taitorakenteiden asiantuntijapalveluiden 2023-2024 jatkaminen optiokausiksi 1.1.2025-31.12.2025 ja 1.1.2026-31.12.2026

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti jatkaa siltojen ja taitorakenteiden asiantuntijapalveluiden puitejärjestelyä kaupunkiympäristön toimialan käyttöön entisin ehdoin kahden vuoden pituisella optiokaudella.

Puitejärjestelyä jatketaan 1.1.2025 - 31.12.2026 seuraavien yritysten kanssa:

Osatehtävä 1. Siltojen ja taitorakenteiden yleis- ja rakennussuunnittelu

- AFRY Finland Oy

- A-Insinöörit Suunnittelu Oy (aik. Insinööritoimisto Ponvia Oy)

- Ramboll Finland Oy

- Sitowise Oy

- Sweco Rakennetekniikka Oy

- WSP Finland Oy

Osatehtävä 2. Siltojen ja taitorakenteiden kuntotutkimukset ja korjaussuunnittelu

- Ramboll Finland Oy

- Sitowise Oy

- Sweco Rakennetekniikka Oy

- WSP Finland Oy

Osatehtävä 3. Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelun projektinjohtopalvelut

- Ramboll CM Oy

- Sitowise Oy

- WSP Finland Oy

Osatehtävä 4. Siltojen ja taitorakenteiden kunnossapidon projektinjohtopalvelut

- Siltainsinöörit TH Oy

- WSP Finland Oy

Optiokausien käyttö perustuu kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätökseen 1.12.2022 § 5.

Alkuperäinen hankinta on toteutettu hankintarenkaana yhdessä Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymän kanssa. Muut hankintarenkaan osapuolet osallistuvat osatehtäviin 1 ja 2. Hankintarenkaan tilaajaosapuolet tekevät hankinnasta omat päätöksensä ja päättävät omalta osaltaan mahdollisten optiokausien käyttöönotosta.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo hankintakaudella optiokaudet mukaan lukien on kaupunkiympäristön toimialan osalta 16 400 000 euroa (enimmäisarvo 21 600 000 euroa) ja koko hankintarenkaan osalta 18 500 000 euroa (enimmäisarvo 25 600 000 euroa). Kaupunkiympäristön toimialan osuus hankinnan arvioidusta kokonaisarvosta jakautuu eri osatehtäville molemmat käyttöönotettavat optiovuodet mukaan lukien seuraavasti:

Osatehtävä 1: ennakoitu arvo 10 000 000 euroa (enimmäisarvo 12 800 000 euroa)

Osatehtävä 2: ennakoitu arvo 5 200 000 euroa (enimmäisarvo 6 800 000 euroa)

Osatehtävä 3: ennakoitu arvo 800 000 euroa (enimmäisarvo 1 200 000 euroa)

Osatehtävä 4: ennakoitu arvo 400 000 euroa (enimmäisarvo 800 000 euroa)

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Puitejärjestelyllä hankitaan yksilöimättömiä siltojen ja taitorakenteiden asiantuntijapalveluita.

Alkuperäinen kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 29.8.2022 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2022-0003815 sekä alkuperäisen tarjouspyynnön korjausilmoitukseen 16.9.2022. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi.

Määräaikaan mennessä saatiin 11 tarjousta, joista valittiin eri osakokonaisuuksiin 8 kelpoisuusehdot täyttävää ja kokonaistaloudellisesti edullisinta puitesopimustoimittajaa. Valituksi tulleiden puitesopimustoimittajien kanssa tehtiin puitesopimukset ajaksi 1.1.2023 – 31.12.2024. Sopimuksia on mahdollista jatkaa yhdellä tai kahdella optiokaudella. Ensimmäinen optiokausi alkaa 1.1.2025 ja päättyy 31.12.2025. Toinen optiokausi alkaa 1.1.2026 ja päättyy 31.12.2026. Tilaaja voi ottaa käyttöön yhden optiokauden kerrallaan tai päättää molempien optiokausien käyttöönotosta ennen käynnissä olevan sopimuskauden päättymistä.

Hankintarenkaan tilaajaosapuolet päättävät omalta osaltaan mahdollisten optiokausien käyttöönotosta.

Sopimuksen mukaisesti veloitusperusteet tarkistetaan KSE 2013 kohdassa 5.2.3.1. mainittujen aikaveloitushintojen osalta kerran sopimuskauden aikana. Tarkastus tehdään ensimmäisen optiovuoden alussa SKOL ry:n suunnittelukustannusten seurantataulukon mukaisesti indeksitarkastuksena. Vertailuindekseinä käytetään vuoden 2022 viimeistä ja vuoden 2025 ensimmäistä julkaistavaa indeksiä. Tarkastetut veloitushinnat ovat voimassa kaikissa indeksin julkaisuhetken jälkeen alkavissa toimeksiannoissa. Muutoin noudatetaan alkuperäisen puitesopimuksen mukaisia ehtoja.

Yhteistyö puitesopimustoimittajien kanssa on sujunut hyvin, eikä uudella kilpailutuksella arvioida saatavan tässä vaiheessa merkittävää kustannushyötyä tai muuta etua. Puitesopimuksen jatkaminen kerralla kahden vuoden pituisella optiokaudella on siten perusteltua.

Käyttöönotettava optiokausi alkaa 1.1.2025 ja päättyy 31.12.2026, jolloin puitesopimukset päättyvät ilman erillistä irtisanomista.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 19.12.2023 § 700) mukaan teknisellä johtajalla on hankintavaltuudet päättää optioista (hankintalain 41 §:n 2 momentti) ilman eurorajaa. Tekninen johtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Päätös tullut nähtäväksi 11.06.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Eero Sihvonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39448

eero.sihvonen@hel.fi

Päättäjä

Kari Pudas
tekninen johtaja