Hankinta, DPS, hakijat 2024, alle 65-vuotiaiden monisairaiden palveluasuminen, sosiaali- terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-006086
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 57

Alle 65-vuotiaiden monisairaiden asiakkaiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinta - dynaamisen puitejärjestelyn kolmas avaaminen

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hyväksyä ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen dynaamiseen puitejärjestelyyn lisättäväksi seuraavat tarjoukset:

- Betesda-palvelut Oy / Betesda-palvelut Kotivalli, osa-alue A, C ja D
- Sipoon palvelutalosäätiö / sr AB, osa-alue C
- Sipoon palvelutalosäätiö / sr Elsie, osa-alue C.

Lisäksi sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hyväksyä sopimusehtojen mukaiset ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valittujen palveluntuottajien päivitetyt hinnat. Uudet hinnat astuvat voimaan 1.1.2025.

Alle 65-vuotiaiden monisairaiden asiakkaiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kolmannen avauksen tarjousvertailu on esitetty liitteessä 1.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo perussopimuskaudella on noin 60 000 000 euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan. Perussopimuskausi on 1.1.2022–31.12.2027.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä alle 65-vuotiaiden monisairaiden asiakkaiden ympärivuorokautisen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 25.5.2021, § 107. Samalla lautakunta oikeutti sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätökset, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Kilpailutuksen tarkoituksena oli sopia dynaamisesta puitejärjestelystä, jonka ehtojen perusteella palveluntuottajat sitoutuvat tuottamaan alle 65-vuotiaiden monisairaiden ympärivuorokautista palveluasumista Helsingin kaupungin asiakkaille sopimuskauden ajan. Hankinta toteutetaan dynaamisena puitejärjestelynä, joka on tarkoitus avata uudelleen vuosittain, hankintayksikön harkitsemana aikana.

Dynaamisen puitejärjestelyn kolmas avaaminen

Dynaaminen puitejärjestely perustettiin 3.7.2021 julkaistulla hankintailmoituksella ja sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan hankintapäätöksellä 22.11.2021 § 93. Dynaaminen puitejärjestely on avattu aiemmin 2.11.2022 ja 10.10.2023.

Dynaamisen puitejärjestelyn kolmannen avauksen yhteydessä uudet tarjoajat saattoivat jättää tarjouksen, ja lisäksi dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valitut palveluntuottajat saattoivat jättää tarjouksen uusista asumisyksiköistä ja uusista hankinnan osa-alueista. Lisäksi dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valitut palveluntuottajat saattoivat jättämällä tarjouksen tarkistaa hintojaan niiden yksiköiden osalta, jotka oli jo aiemmin valittu puitejärjestelyyn sekä osallistua laatuvertailuun. Dynaamisen puitejärjestelyn etusijajärjestystä muutetaan avaamisen yhteydessä uusien tarjousten ja hinnan ja laadun vertailun perusteella.

Dynaamisen puitejärjestelyn kolmannen avaamisen yhteydessä tarjoajien etusijajärjestyksessä huomioitiin hinnan lisäksi myös sekä dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valittujen palveluntuottajien että uusien tarjoajien laatu valittujen RAI-indikaattorien mukaan.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimukset ovat yhtenevät dynaamisen puitejärjestelyn perustamisessa julkaistujen vaatimusten kanssa, ja niiden tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Dynaaminen puitejärjestely avattiin kolmannen kerran 13.9.2024 julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa julkaistulla hankintailmoituksella. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä ja kilpailutusta koskevia kysymyksiä 25.9.2024 klo 12:00 mennessä. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 6 kysymystä, joihin vastattiin julkisesti 2.10.2024. Tarjouspyynnössä asetettuun määräaikaan 11.10.2024 klo 12:00 mennessä saapui 16 tarjousta.

Uusia tarjouksia saapui 3 kappaletta, jotka jakautuivat eri osa-alueille seuraavasti:

Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille päihteiden nykyisille ja entisille ongelmakäyttäjille (kohde A) saapui 1 tarjous:

- Betesda-palvelut Oy / Betesda-palvelut Kotivalli

Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille asiakkaille (kohde B):

- Ei tarjouksia

Ympärivuorokautinen palveluasuminen työikäisille ns. nuorille muistisairaille asiakkaille (kohde C) saapui 3 tarjousta:

- Betesda-palvelut Oy
- Sipoon palvelutalosäätiö / sr AB
- Sipoon palvelutalosäätiö / sr Elsie

Osavuorokautinen hoito työikäisille ns. nuorille muistisairaille asiakkaille (kohde D):

- Betesda-palvelut Oy / Betesda-palvelut Kotivalli

Dynaamiseen puitejärjestelyyn aiemmin valituilta palveluntuottajilta saapui yhteensä 13 tarjousta, jotka jakautuivat eri osa-alueille seuraavasti:

Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille päihteiden nykyisille ja entisille ongelmakäyttäjille (kohde A) saapui 3 tarjousta:

- Attendo Oy / Attendo Valkamahovi, osa-alue A
- Rinnekodit Oy / Rinnekodit Lehmustupa, osa-alue A
- Rinnekodit Oy / Rinnekodit Saarnitupa, osa-alue A

Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille asiakkaille (kohde B) saapui 10 tarjousta:

- Aspa Palvelut Oy / Koralli, osa-alue B
- Aspa Palvelut Oy / Manteli, osa-alue B
- Aspa Palvelut Oy / Simpukka, osa-alue B
- Attendo Oy / Attendo Valkamahovi, osa-alue B
- Betesda-palvelut Oy / Betesda Jokela, osa-alue B
- Betesda-palvelut Oy / Betesda-palvelut Kotivalli, osa-alue B
- Hoitokoti Päiväkumpu Oy / Länsi-Pasila, osa-alue B
- Rinnekodit Oy / Rinnekodit Malmikoti, osa-alue B
- Rinnekodit Oy / Rinnekodit Sanervakoti, osa-alue B
- Yrjö ja Hanna Oy / Kirkkopiha, osa-alue B

Ympärivuorokautinen palveluasuminen työikäisille ns. nuorille muistisairaille asiakkaille (kohde C) saapui 3 tarjousta:

- Aspa Palvelut Oy / Manteli, osa-alue C
- Attendo Oy / Valkamahovi, osa-alue C
- Hoitokoti Päiväkumpu Oy / Muistiosaamiskeskus, osa-alue C
- Yrjö ja Hanna Hoivapalvelut Oy / Jääskenpiha, osa-alue C

Osavuorokautinen hoito työikäisille ns. nuorille muistisairaille asiakkaille (kohde D):

- Ei tarjouksia

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille ja palvelulle asetettavat soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tarjoajille asetettiin mm. asuntoihin ja ammatilliseen pätevyyteen liittyviä vaatimuksia. Tarjouspyyntöasiakirjojen vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajan soveltuvuutta, tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin tarjouspyynnön kysymyksiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu

Tarjousten kokonaistaloudellisena valintaperusteena käytettiin dynaamisen puitejärjestelyn kolmannessa avaamisessa puitesopimuksen ehtojen mukaisesti hinnan lisäksi myös laatua. Hyväksytyt tarjoukset liitetään osaksi dynaamista puitejärjestelyä hinnan (40 prosentin painoarvolla) sekä laatutekijöiden (60 prosentin painoarvolla) mukaisessa etusijajärjestyksessä. Vertailuhinnassa huomioidaan palvelun kokonaishinta asumisyksikössä (vuokra, ateriamaksu ja palvelumaksu sekä ennalta määritelty perusmaksu per kuukausi).

Puitejärjestelyyn aiemmin valituista palveluntuottajista yksi (1) jätti tarjouksia eri yksiköistä, joissa hinnankorotus oli sopimusehdon vastaisesti yli 2,0 prosenttia. Hankintayksikkö ilmoitti kyseisille palveluntuottajille huomioivansa tarjouksissa sopimusehdon mukaisesti enintään 2,0 prosentin hinnankorotuksen.

Tässä dynaamisen menettelyn kolmannessa avauksessa laatuvertailuperusteet olivat:
a) vakituisten hoitajien määrä yksikössä vuoden aikana, enintään 20 pistettä.
b) RAI-indikaattori: Asiakas määrittänyt hoidelle ainakin yhden tavoitteen, enintään 20 pistettä.
c) RAI-indikaattori: Kuntoutususko, enintään 20 pistettä.

Laatuvertailussa käytettiin vuoden ensimmäistä RAI-vertailutietoa, jonka tilaaja keräsi RAI-tietokannasta ja laski pisteytyksen. Tarjoajat eivät lisänneet itse tarjoukseen RAI-tuloksia.

Pisteiden laskentakaava kerrottiin tarjouspyynnössä. Paras RAI-arvo sai 20 pistettä ja seuraavat suhteutettiin parhaaseen tulokseen.

Päivitetty vertailutaulukko ja palveluntuottajien etusijajärjestys koko dynaamisen puitejärjestelyn osalta on esitetty liitteessä 1.

Hankintasopimus

Dynaamisen puitejärjestelyn kolmannessa avauksessa lisättyjen palveluntuottajien kanssa tehdään puitesopimukset. Sopimuskausi päättyy kaikkien dynaamiseen puitejärjestelyyn valittujen palveluntuottajien osalta samanaikaisesti 31.12.2027. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan. Dynaamiseen puitejärjestelyyn jo aiemmin valittujen palveluntuottajien kanssa on jo voimassa olevat puitesopimukset, joihin päivitetään hinnanmuutokset vuodelle 2025.

Päätös tullut nähtäväksi 28.11.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207

kristiina.l.matikainen@hel.fi

Minna Pihlavamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241

minna.pihlavamaki@hel.fi

Päättäjä

Pia Nurme
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja