Helsingin ruotsinkielinen varhaiskasvatussuunnitelma, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors fr.o.m. 1.8.2024
Beslut
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutade att godkänna ändringarna i Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors i enlighet med bilagan. Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors gäller från och med 1.8.2024 för alla verksamhetsformer inom den kommunala småbarnspedagogiken, och inom kommunalt övervakande privata och köpavtalsproducenter.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Enligt förvaltningsstadgan 15 kapitel §2 Fostrans- och utbildningsnämndens svenska och finska sektion beslutar eller godkänner en plan för småbarnspedagogik på stadsnivå för sin egen språkgrupps del.
Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors har preciserats gällande delen om ordnandet av stöd för barnet för att motsvara Utbildningsstyrelsens anvisningar. Dessutom har en del gällande samarbetet med olika aktörer uppdaterats. Planen för småbarnspedagogik har upprättats i samarbete med den finska småbarnspedagogiken. Finska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning behandlade 28.5. förslaget av den finskspråkiga planen för småbarnspedagogik – Helsingin varhaiskasvatussuunnitelma.
Enligt 21 § i lagen om småbarnspedagogik är det Utbildningsstyrelsen som utarbetar och bestämmer grunderna för planen för småbarnspedagogik. I Grunderna för planen för småbarnspedagogik definieras småbarnspedagogikens centrala mål och innehåll, där lokala planer och barnens planer för småbarnspedagogik utarbetas och småbarnspedagogiken genomförs i enlighet med föreskriften. Beredningen av grunderna för planen för småbarnspedagogik styrs framför allt av lagen om småbarnspedagogik, som föreskriver om barnets rätt till småbarnspedagogik och om målen för småbarnspedagogiken.
Syftet med småbarnspedagogiken är att stödja barnets förutsättningar för lärande och främja livslångt lärande och uppfyllandet av utbildningsmässig jämlikhet i enlighet med inkluderande principer.
Planen för småbarnspedagogik är en helhet som omfattar tre nivåer. Den består av de nationella grunderna för planen för småbarnspedagogik, planen för småbarnspedagogik i Helsingfors och barnens planer för småbarnspedagogik.
Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors
Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors gäller för alla verksamhetsformer inom den kommunala småbarnspedagogiken, och inom kommunalt övervakande privata och köpavtalsproducenter. Den nuvarande Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors godkändes 7.6.2022 av svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning.
I planen för småbarnspedagogik betonas inkluderande och jämlik verksamhetskultur som främjar känslan av delaktighet för varje barn. Småbarnspedagogikens centrala mål och innehåll är samlade till lärområden, som genomförs som helhetsskapande undervisningshelheter. Inom småbarnspedagogiken skapas en grund för barnens mångsidiga kompetens.
De ändringar som nu gjorts i planen för småbarnspedagogik gäller särskilt delen om barnets stöd i kapitel 5.3, där de tre stödnivåerna och stödformerna beskrivs. I samband med ändringen har det tagits i beaktande att barnet oberoende av stödnivå kan få olika och vid behov flera stödformer. Dessutom har ändringar gjorts i kapitel 3.3., där samarbetet med olika aktörer beskrivs.
I och med uppdateringen av Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors, preciseras barnets stödnivåer och stödformer. Barnet har rätt att oberoende av stödnivå få det stöd och de stödformer hen behöver. Stödformerna fastställs alltid individuellt och baserar sig på bedömningen av barnets behov av stöd. Tillsammans med vårdnadshavarna och barnet, utarbetas barnets plan för småbarnspedagogik för varje barn. Barnets plan för småbarnspedagogik ska utgå från barnets styrkor och individuella behov samt barnets eventuella behov av stöd. Barnets plan för småbarnspedagogik är grunden till ett förvaltningsbeslut av barnets stöd som fattas av chefen för småbarnspedagogik. De mål och åtgärder som anges i barnets plan för småbarnspedagogik är grunden till den pedagogiska verksamheten i barngruppen.
Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors och genomförandet av den utvärderas regelbundet. Införandet av planen för småbarnspedagogik stödjs av fortbildningar och workshoppar för olika personalgrupper, introduktionsmaterial, utvecklingsdagar samt annan gemensam utveckling inom för fostran och utbildning.
De ändringar som nu gjorts i planen för småbarnspedagogik i Helsingfors är av teknisk karaktär och det har därför inte ordnats några höranden gällande utkastet till Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors.
Konsekvenser för barnen
Uppdateringen av Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors stärker barnets rätt till flexibelt och rättidigt stöd. Barnets stöd baserar sig på en bedömning av behovet av stöd och på planering av stödet. Barnet har enligt lagen om småbarnspedagogik rätt att få det stöd och de pedagogiska, strukturella och vårdinriktade stödåtgärder som hen behöver utan dröjsmål. Utöver detta stärker ändringen det sektorsövergripande samarbetet mellan småbarnspedagogiken och rådgivningen samt överföringen av information om barnets utveckling.
Päätös tullut nähtäväksi 18.06.2024
Anvisningar om hur man begär omprövning
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
- det beslut som begäran om omprövning gäller
- hurdan omprövning som begärs
- på vilka grunder omprövning begärs
- vem som begär omprövning
- på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
- kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 09 310 73014