Hankinta, selvitystyö, Helsingin kaupungin elinkeinopoliittisia linjauksia tukeva skenaariotarkastelu
Hankinta, Helsingin kaupungin elinkeinopoliittisia linjauksia tukevan skenaariotarkastelun selvitystyö
Päätös
Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Capful Oy:n tarjouksen Helsingin kaupungin elinkeinopoliittisia linjauksia tukevasta skenaariotarkastelusta kokonaistaloudellisesti edullisimpana.
Sitova sopimus sopijaosapuolten välille syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Toimeksiannon suunniteltu sopimuskausi on 22.5.2024 – 31.12.2024.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 58 000 euroa. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia. Toimeksiannon kustannukset maksetaan elinkeino-osastolle osoitetusta määrärahasta, projektinumerolla 1801009001.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin elinkeino- ja työllisyyspolitiikkaa on vuodesta 2020 alkaen toteutettu poikkeuksellisessa toimintaympäristössä. Ensin koronapandemia muutti monia keskeisiä Helsingin kaupungin elinkeinopolitiikkaan liittyviä oletuksia – esimerkiksi Helsingin ydinkeskustan asema kaupan ja työn keskuksena on murroksessa lisääntyvästä etätyöstä, verkkokaupan vahvistuvasta roolista ja kaupunkiseudun monipaikkaistumisesta johtuen. Koronapandemian väistyttyä Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainaan, mikä on sekä muuttanut Suomen ja Helsingin geopoliittista asemaa, että aiheuttanut huomattavaa taloudellista epävarmuutta. Korkea inflaatio ja nousseet korot ovat heikentäneet taloudellista suhdannetta ja hidastaneet huomattavasti muun muassa asuntokauppaa ja rakentamista. Helsingille tärkeiden startup-yritysten rahoitusolosuhteet ovat tiukentuneet ja on yhä epäselvempää, mistä kaupungin ja kaupunkilaisten hyvinvointia tukevaa uutta kasvua kannattaa tavoitella.
Toimintaympäristön kehityksen suuntaan liittyvä huomattava epävarmuus vaikeuttaa kaupungin elinkeinopoliittisten tavoitteiden asettamista sekä niihin liittyvien toimenpiteiden suunnittelua. Lisäksi kaupungin elinkeino- ja työllisyyspoliittinen rooli on muuttumassa, kun vastuu julkisten työvoimapalveluiden järjestämisestä siirtyy valtiolta kunnille 1.1.2025 alkaen.
Huhtikuussa 2025 järjestettävien kunnallisvaalien jälkeen Helsingin kaupungille laaditaan uusi kaupunkistrategia. Kaupungin elinkeino- ja työllisyyspolitiikkaa tullaan toteuttamaan kaupunkistrategian mukaisesti.
Epävarmasta ja vaikeasti hahmotettavasta toimintaympäristöstä johtuen osuvien elinkeinopoliittisten tavoitteiden asettaminen ja johtaminen on tavanomaista tilannetta vaikeampaa. Tämän vuoksi elinkeino-osastolla päätettiin hankkia tulevaisuuden toimintaympäristöä ja sen muutoksia ennakoivan skenaariotyö.
Hankinta perustuu Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston 9.4.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön (liite 1). Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse neljälle (4) palveluntarjoajalle. Määräaikaan 23.4.2024 kello 17:00 mennessä saapui kolme (3) tarjousta: Capful Oy, MDI Oy ja VTT. Kaikki saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Hankinnan valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus.
Tarjouspyynnön mukaan tarjousten keskinäisessä vertailussa tarjouksen laadun painoarvo oli 100 %. Tarjouskilpailutuksessa käytettiin käänteistä kilpailutusta ja tarjouksen vertailtiin laadun perusteella. Selvitystyön kokonaishinnaksi asetettiin 58 000 € (alv. 0 %).
Tarjousten laatua arvioitiin kolmesta samanarvoisesta näkökulmasta: 1) selvitys aiemmasta kokemuksesta, 2) skenaariotarkastelun tavoitteet, lopputuotokset ja hyödyntämismahdollisuudet sekä 3) skenaariotarkastelun toteutusprosessin tarkoituksenmukaisuus.
Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen on esitetty liitteenä olevissa vertailutaulukoissa (liite 2).
Capful Oy:n tarjous arvioitiin kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi. Capful Oy:n selvitys aiemmasta kokemuksesta vastasi erinomaisesti tilaajan tarpeisiin. Capful Oy:n työsuunnitelma vastasi hyvin tilaajan tarpeisiin molemmista arvioiduista näkökulmista.
Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 11.12.2023 § 169.
Päätös tullut nähtäväksi 17.05.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.
Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Antti Eronen, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 36159