Oikaisuvaatimus, rakennuslupa, päätös 23.4.2024 § 718

HEL 2024-006774
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 150 §

Oikaisuvaatimus rakennusvalvontapalveluiden läntisen lupayksikön arkkitehdin 23.4.2024 (718 §) tekemästä jätekatoksen rakentamista ja pihatoimintojen järjestelyjä koskevasta rakennuslupapäätöksestä

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti jättää tutkimatta ********** tekemän oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan rakennusvalvontapalveluiden läntisen lupayksikön arkkitehdin rakennuslupapäätöksestä 23.4.2024 (718 §).

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon.

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Rakennusvalvontapalveluiden läntisen lupayksikön arkkitehti on päätöksellään 23.4.2024 (718 §) myöntänyt Asunto-osakeyhtiö Mäntytie 3:lle rakennusluvan jätekatoksen rakentamiselle ja pihatoimintojen järjestelyille osoitteessa Mäntytie 3 sijaitsevalle tontille 91-15-620-3. Rakennusluvan lupatunnus on LP-091-2023-09989. Asian Facta-tunnus on 15-0879-24-A.

Lupapäätöksen kohdassa Toimenpide todetaan seuraavaa: Pihajärjestelyjä muokataan poistamalla kalliota, rakentamalla uusi osastoitu jätekatos ja perustamalla kolme latauspistein varustettua autopaikkaa pihalle. Kallion poistaminen toteutetaan kiilaamalla. Kallion poisto noin 50 m² alueelta, tilavuus noin 150 m³ (kallion keskimääräinen korkeus 3 m). Lisäksi riittävä kallion poisto asfalttipinnan pohjatöitä varten, sekä jätekatoksen perustuksia varten. Jätekatos osastoidaan ja verhotaan luonnonkivellä (liuskekivi, kuten asuinrakennuksen sokkelissa) sekä tammipaneelein. Jätekatoksen kattorakenne toteutetaan viherkattona ja jätekatoksen yhteyteen toteutetaan sadevesikaivoon liitettävä linjakuivain. Uuden katoksen laajuus on 18 m². Olevat ulkoaskelmat oleskelualueelle kunnostetaan. Pihan korkealla osalla oleskelualue, kivetään osin liuskekivin, alueen kallionleikkauksen puoleisella sivulla aita toimii putoamisesteenä, kadun puolella ei muutosta nykyiseen. Vanha ulkovarastorakennus puretaan.

Lupapäätöksen kohdassa Poikkeamiset todetaan seuraavaa: Poikkeaminen asemakaavasta 9318: Istutettavaa tontin osaa pienennetään autopaikkojen ja jätekatoksen vuoksi. Perustelu: Jätekatoksen kattona niittykatto toimii kuitenkin istutettuna alueena, autopaikkojen määrä saadaan lähemmäs kaavan vaatimusta.

Lupakäsittelyn aikana luvan hakija totesi uuden jätekatoksen tarpeellisuuteen liittyen seuraavaa: Nykyinen jätekatos ei vastaa kokonsa tai sijaintinsa osalta käytön tarpeita. Katos on tontin perällä, ja se on alimitoitettu vaadittavia jäteastioita varten. Astialle pääseminen vaatii jyrkän mäen kiipeämistä, joka on etenkin talviaikaan haasteellista. Roska-auto ei mahdu ajamaan pihaan, jonka vuoksi roska-auto tukkii Mäntytien pitkäksi aikaa roska-astioiden tyhjennyksen yhteydessä.

Oikaisuvaatimus

Asunto-osakeyhtiö Mäntytie 3:n osakkeenomistajat ja talon asukkaat ********** ovat tehneet rakennuslupapäätöksestä oikaisuvaatimuksen muutoksenhakuajan kuluessa. Oikaisuvaatimuksessa todetaan seuraavaa:

Oikaisuvaatimusoikeuden perusteet

Oikaisuvaatimusoikeus on sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa. Olemme Asunto-osakeyhtiö Mäntytie 3 osakkaita ja asumme omistamassamme asunnossa, joka sijaitsee toisessa kerroksessa kadun puolella. Myönnetty rakennuslupa koskee tontin aluetta, joka näkyy suoraan kotimme ikkunoista ja vaikuttaa täten välittömästi etuumme sekä asumiseemme että omaisuuteemme.

Olemme päässeet tutustumaan rakennusluvan perusteena oleviin suunnitelmiin ensimmäisen kerran 19.4.2024 Helsingin kaupungin toimitettua ne meille tekemämme tietopyynnön perusteella. Ennen rakennuslupahakemuksen jättämistä Asunto-osakeyhtiö Mäntytie 3:n hallitus: Ei ole tiedottanut osakkaita rakennusluvan hakemisesta. Ei ole jakanut osakkaille rakennuslupahakemukseen liittyviä suunnitelmia. Ei ole kuullut osakkaita tai antanut heille mahdollisuutta esittää huomioita lopullisista suunnitelmista.

Asunto-osakeyhtiö Mäntytie 3:n hallitus ei ole rakennuslupahakemuksen jättämisen yhteydessä pyytänyt yhdenvertaisuusperiaatteen vaatimaa suostumustamme suunnitelmiin, jotka aiheuttavat asuntomme sijainnin takia huomattavaa haittaa meille heikentämällä asuntomme yksityisyyden suojaa sekä asumisviihtyvyyttä, samalla kun ne pääsääntöisesti hyödyttävät muita Asunto-osakeyhtiö Mäntytie 3 asukkaita.

Miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta

Näkemyksemme mukaan suunnitelmissa, joille rakennuslupa on myönnetty, kahden kohdan korjaaminen on välttämätöntä. Nämä kohdat ovat:

1) Pihan korkean osan päälle suunniteltu oleskelualue. Tällä hetkellä viheralueena olevan kallion päälle on suunniteltu rakennettavaksi uusi oleskelualue, johon johdattavat erilliset, uudet liuskekiviaskelmat ja oleskelua mahdollistamaan on suunniteltu aita. Kyseistä aluetta ei ole tällä hetkellä suunniteltu oleskeluun, vaan siinä on monivuotisia kukkaistutuksia ja pensaita. Kyseinen alue näkyy suoraan kolmesta asuntomme ikkunasta ja on korkeudeltaan käytännössä meidän asuntomme ikkunoiden tasalla. Koska suunniteltu oleskelualue on sijoitettu suoraan meidän asuntomme ikkunoiden kohdalle ja asuntomme tasalle, on siltä suora ja esteetön näköyhteys suureen osaan kotiamme.

2) Kallion ja Mäntytien kulmauksessa katutasossa kasvava puu. Suunnitelmien mukaan kallion ja Mäntytien kulmauksessa katutasossa tällä hetkellä kasvava suurehko puu on tarkoitus kaataa ilman, että sitä korvattaisiin uudella vastaavalla puulla vastaavalle paikalle. Tämä puu on harvinaisuus piha-alueen kallion puolella ja näkyy suoraan useista meidän asuntomme ikkunoista. Puu toimii erityisesti meidän asunnollemme sekä näkö- että meluesteenä vilkasliikenteisen Tukholmankadun suuntaan sekä suojaa kesäisin auringon paahteelta.

Mitä muutoksia päätökseen vaaditaan tehtäväksi

Rakennuslupapäätöksen perusteena olevia suunnitelmia ja siten myös itse rakennuslupaa tulee muuttaa seuraavasti: 1) Pihan korkean osan päälle suunniteltu oleskelualue. Uusi suunniteltu oleskelualue tulee joko siirtää, tai sitten oleskelualueen ja Mäntytie 3 talon väliin tulee istutuksilla rakentaa riittävä näkösuoja. 2) Kallion ja Mäntytien kulmauksessa katutasossa kasvava puu. Rakentaminen tulee suunnitella niin, että olemassa oleva puu on mahdollista säästää. Jos tämä osoittautuu mahdottomaksi, vastaava näkö- ja melusuoja tulee toteuttaa uusilla istutuksilla.

Perusteet, joilla muutoksia vaaditaan

Rakennuslupa on myönnetty suunnitelmien perusteella, jotka heikentävät huomattavasti yksityisyyden suojaa ja kotirauhaa erityisesti meidän asunnossamme (Suomen perustuslaki § 10). Toteutuessaan suunnitelmat heikentävät myös kotimme asumisviihtyvyyttä ja vaikuttavat omaisuuteemme. Haitta, joka tulee vaadituilla muutoksilla minimoida, aiheutuu kahdelta osin seuraavasti: 1) Pihan korkean osan päälle suunniteltu oleskelualue. Koska suunniteltu oleskelualue on sijoitettu suoraan meidän asuntomme ikkunoiden kohdalle ja asuntomme tasalle, on siltä suora ja läheinen näköyhteys suureen osaan kotiamme. Esitetty suunnitelma heikentää siten selvästi asuntomme yksityisyyden suojaa luomalla selvän ja esteettömän näköyhteyden suureen osaan kotiamme alueelta, jolla oleskeluun suunnitelman myötä erikseen kannustetaan. Tämä vähentää huomattavasti myös asumisviihtyvyyttä erityisesti meidän asunnossamme. 2) Kallion ja Mäntytien kulmauksessa katutasossa kasvava puu. Kyseinen puu toimii erityisesti meidän asunnollemme sekä näkö- että meluesteenä vilkasliikenteisen Tukholmankadun suuntaan sekä suojaa kesäisin auringon paahteelta. Kyseisen puun kaataminen heikentää siten selvästi asuntomme yksityisyyden suojaa ja vähentää asumisviihtyvyyttä erityisesti meidän asunnossamme.

Luvan saajan vastine

Asunto-osakeyhtiö Mäntytie 3 on antanut vastineen oikaisuvaatimuksen johdosta. Vastineessa todetaan muun ohella seuraavaa:

Tässä vastineessa As. Oy. Mäntytie 3:n hallitus vastaa jätekatoksen ja latauspaikkojen rakennusluvasta tehtyyn oikaisuvaatimukseen. Hallitus on toiminut yhtiökokouksen valtuuttamana ja rakennusluvan hakeminen on ollut tärkeä osa hankkeen selvitystyötä. Suunnitellun pihamuutosten vaikutukset olevaan tilanteeseen on kuvattu oikaisuvaatimuksessa virheellisesti.

Hallituksen vastine Osakkaan vaatimukseen 1

Piirustuksiin merkitty oleskelualue on As. Oy. Mäntytie 3:n ainoa piha-alue, joka on tälläkin hetkellä oleskelualueena. Se on yhtäläisesti kaikkien asuntojen edustalla eikä sen olevaan tilaan tule merkittäviä muutoksia suunnitelmassa. Oleskelualue koskee koko piha-aluetta, joka sijaitsee taloyhtiön itäpuolelle. Pihaa on tarkoitus kehittää niin, että rakennustöiden aiheuttama muutos viheralueeseen kompensoidaan. Samalla parannetaan rapistunutta olevaa kulkureittiä pihalle ja rakennetaan aita turvallisuussyistä. Muutokset eivät johda merkittävään poikkeamaan piha-alueen nykyiseen käyttöön. Pihan käytettävimmältä ja korkeimmalta paikalta on suurin näkyvyys ensimmäisen ja toisen kerroksen asuntoihin 3 ja 5 (ei oikaisuvaatimuksen tehneen osakkaan asuntoon).

Myös naapuritalo hyödyntää samaa kalliota oman pihansa osalta ja tässä taloyhtiössä on asetettu jopa pöytäryhmät vastaavasti talon ikkunoiden edustalle. Mäntytie 3:n osalta pöytäryhmiä ei ole suunniteltu ja pyrimme vain helpottamaan pihallemme pääsyä. Mm. huoltoyhtiö käy nostamassa siellä liputuspäivinä lipun salkoon ja pihaa käytetään satunnaisesti virkistyskäytössä.

Hallituksen vastine Osakkaan vaatimukseen 2

Puu ei tarjoa asukkaille merkittävää suojaa melulta tai auringonpaahteelta. Asunnot 1, 2, 4, 5 ovat tämän suhteen hyvin yhdenvertaisia. Talomme asema ilmansuunnassa on sellainen, että kesällä auringon paistaessa eteläsuunnasta, se on niin korkealla, että puun varjo ei osu taloomme. Tukholmankatu aukeaa talomme eteläpäädyssä laajalla alalla. Mainittu puu on suurimman osan vuodesta lehdetön, joten se ei anna talolle ääni tai valosuojaa. Puu ei myöskään estä näkemästä piha-alueelta asuntoihin. Puuta ei ole istutettu tarkoituksellisesti vaan se on kasvanut paikalleen rönsyten. Puuta on lukuisia kertoja typistetty ja katkottu, koska sillä ei ole katsottu olevan merkittävää roolia pihassa. Pihalla on useita muita puita. Pihasuunnitelmaan on merkitty uusia istutuksia kompensoimaan puun kaatamisen vaikutus viheralueeseen.

Päätösehdotuksen perustelut

Oikeus oikaisuvaatimuksen tekemiseen

Maankäyttö- ja rakennuslain 187 §:n 1 momentin mukaan viranhaltijan päätökseen asiassa, joka kunnan rakennusvalvontaviranomaiselta tai muulta kunnan viranomaiselta on siirretty hänen ratkaistavakseen, ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen tyytymättömällä on oikeus saada asia asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi (oikaisuvaatimus). Oikeus vaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus.

Maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n 1 momentin mukaan valitusoikeus rakennus- ja toimenpidelupapäätöksestä on: 1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla; 2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa; 3) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa; 4) kunnalla; sekä 5) toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhteisöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun edistäminen, jos rakennuslupa koskee rakennusta hankkeessa, johon sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia.

Oikaisuvaatimuksen tekijät omistavat Asunto-osakeyhtiö Mäntytie 3:n omistaman asuinrakennuksen asunnon A 2 hallintaan oikeuttavat yhtiön osakkeet ja asuvat tässä asunnossa. Asunto on rakennuksen toisen kerroksen Mäntytien puoleinen asunto. Rakennuksen hyväksytyissä pääpiirustuksissa asunto on merkitty 1. kerroksen asunnoksi. Rakennuksen alin kerros on pääpiirustuksissa merkitty kadun tasoksi.

Rakennusluvan mukaiset jätekatos, kolme autopaikkaa ja oleskelualue sekä oikaisuvaatimuksessa tarkoitettu puu sijaitsevat asunnon A 2 kaakkois-/itäpuolella ja asunnon ikkunoista on näkymä tälle alueelle.

Oikaisuvaatimuksen tekijöillä ei ole oikaisuvaatimusoikeutta maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n 1 momentin 1, 2, 4 tai 5 kohdan nojalla. Oikaisuvaatimuksen tekijät eivät ole 1 kohdassa tarkoitettuja viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajia tai haltijoita. He eivät ole myöskään 2 kohdassa tarkoitettuja sellaisen kiinteistön omistajia tai haltijoita, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa.

Arvioitaessa sitä, onko oikaisuvaatimuksen tekijöillä oikaisuvaatimusoikeus maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n 1 momentin 3 kohdan nojalla, on todettava, että oikeuskäytännössä asunto-osakeyhtiön osakkeenomistajilla ei ole katsottu olevan valitusoikeutta kuin ainoastaan joissakin erityistapauksissa. Rakennusluvan mukaisen rakentamisen ei ole tässä tapauksessa katsottava välittömästi vaikuttavan oikaisuvaatimuksen tekijöiden oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetulla tavalla. Näin ollen oikaisuvaatimuksen tekijöillä ei ole oikaisuvaatimusoikeutta rakennuslupapäätöksestä.

Lopputulos

********** ei ole valitusoikeutta rakennusvalvontapalveluiden läntisen lupayksikön arkkitehdin rakennuslupapäätöksestä 23.4.2024 (718 §). Oikaisuvaatimus tulee jättää tutkimatta.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 117 §, 125 §, 130 §, 135 §, 171 §, 175 §, 187 § ja 192 §

Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 81 §

Hallintolaki 45 §

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 8 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää maankäyttö- ja rakennuslain 21.4 §:n tarkoittamista hallintopakkoa ja oikaisuvaatimusta koskevista asioista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Maankäyttö- ja rakennuslain 187 §:n 1 momentin mukaan viranhaltijan päätökseen asiassa, joka kunnan rakennusvalvontaviranomaiselta tai muulta kunnan viranomaiselta on siirretty hänen ratkaistavakseen, ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen tyytymättömällä on oikeus saada asia asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi (oikaisuvaatimus). Oikeus vaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus. Pykälän 2 momentin mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti viranhaltijalle 14 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Päätökseen on liitettävä ohjeet oikaisuvaatimuksen tekemisestä. Vaatimus on viipymättä otettava asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi.

Maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n 1 momentin mukaan valitusoikeus rakennus- ja toimenpidelupapäätöksestä on:

1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;

2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;

3) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa;

4) kunnalla; sekä

5) toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhteisöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun edistäminen, jos rakennuslupa koskee rakennusta hankkeessa, johon sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia.

Rakennuslupapäätös on annettu julkipanon jälkeen ja viimeinen päivä tehdä oikaisuvaatimus on ollut 10.5.2024. Oikaisuvaatimus on toimitettu Helsingin kaupungin kirjaamoon 6.5.2024 ja rakennusvalvontapalveluille 7.5.2024, joten oikaisuvaatimus on tehty säädetyssä ajassa.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 13.09.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Ulpu Juvalainen

Lisätietojen antaja

Juha Vehviläinen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26225

juha.vehvilainen@hel.fi

Liitteet (pdf)

4. Liite 4 Oikaisuvaatimus
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Liite 5 Vastine
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.