Yhteistyösopimus, Kelan toiminta Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa, yhteistyösopimuksen päivitys

HEL 2024-007386
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 147

Yhteistyösopimuksen päivitys, Kelan toiminta Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti osaltaan hyväksyä Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan ja Kelan välisen
yhteistyösopimuksen päivityksen koskien Kelan toimintaa Kalasataman Terveys- ja hyvinvointikeskuksessa.

Päätöksen perustelut

Yhteistyösopimus koskee Kelan toimintaa Helsingin kaupungin Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa. Kela tarjoaa omia palveluitaan terveys- ja hyvinvointikeskuksen asiakkaille. Yhteistyösopimus perustuu erilliseen tiloista tehtyyn vuokrasopimukseen.

Kelan ja Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen yhteistyön tarkoituksena on helpottaa kuntalaisten asiointia, kun Kelan palveluja ja asiantuntijoita on samoissa toimitiloissa sote-palveluiden kanssa. Tavoitteena on lisätä toimijoiden välistä yhteistä työtä, sujuvoittaa asiakasprosesseja sekä kehittää uusia yhteistyömuotoja.

Alkuperäinen yhteistyösopimus on astunut voimaan 1.9.2018. Sopimusta on päivitettävä seuraavasti: Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala päivitetään sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialaksi, muutetaan Kelan yhteyshenkilön tiedot, tarkennetaan Kelan palveluasiantuntijoiden läsnäoloa ja osallistumista Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen yhteiseen talotoimikuntaan sekä kulkukorttien myöntämistä ja poistetaan sopimuksesta Kelan postilaatikon sijoittuminen terveys- ja hyvinvointikeskukseen.

Muilta osin sopimus säilyy ennallaan. Sopimusmuutoksista on neuvoteltu yhteyshenkilöiden kautta.

Päivitetty yhteistyösopimus on voimassa 17.6.2024 alkaen toistaiseksi, ja se voidaan irtisanoa kuuden kuukauden irtisanomisajalla.

Sopimus tulee voimaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hallintosäännön 5 luvun 9 §:n mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintaa ja hallintoa johtaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja. Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 3 momentin mukaan viranhaltijan päätöksen perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa se viranhaltija, joka on päättänyt sopimukseen sitoutumisesta, tai hänen määräämänsä henkilö.

Päätös tullut nähtäväksi 23.05.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Sari Karisto, aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 37579

sari.karisto@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Liitteet (pdf)

2. Sopimus Kela Kalasatamassa 17.6.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.