Lainan myöntäminen, Töölön jalkapalloareena, Helsinki Stadion Oy
Lainan myöntäminen Helsinki Stadion Oy:lle
Päätös
Kaupunginhallitus myönsi Helsinki Stadion Oy:lle urheilu- ja ulkoilulaitosrahastosta 2 500 000 euron lainan Töölössä sijaitsevan jalkapalloareenan peruskorjaushankkeiden rahoittamiseksi seuraavin ehdoin:
Laina-aika: Laina on maksettava takaisin tasalyhennyksin 15 vuoden kuluessa lainan ensimmäisen erän nostosta lukien kuitenkin siten, että lainan 5 ensimmäistä vuotta ovat lyhennyksistä vapaat.
Lainan korko: Lainasta veloitettava korko on vallitsevan peruskoron suuruinen.
Lainan vakuus: Lainalle ei vaadita vakuutta, sillä yhtiö kuuluu kaupunkikonserniin.
Lisäksi sovelletaan kaupunginhallituksen 20.4.2015 hyväksymiä yleisiä velka-, panttaus- ja takausehtoja.
Samalla kaupunginhallitus kehotti kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston rahoitusyksikköä laatimaan tarvittavat laina-asiakirjat.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsinki Stadion Oy:n toimialana on vuokraoikeuden nojalla hallita
Töölön kaupunginosassa sijaitsevaa tonttia (91-14-528-1) ja sillä sijaitsevaa stadionrakennusta (Bolt Areena). Helsinki Stadion Oy on kaupunkikonserniin kuuluva tytäryhtiö, jonka osakkeista kaupunki omistaa 80,5 % ja yhtiön äänivallasta 96,9 %. Muut osakkaat hallitsevat vain toimistotiloja (Jalkapallo-Säätiö sr.) sekä aitioita ja areena-istuimia. Yhtiö on vuokrannut hallussaan olevat muut stadionin tilat Helsinki Stadion Management Oy:lle vuoden 2032 loppuun saakka lukuun ottamatta liikuntapalveluille toistaiseksi vuokrattuja pukuhuonetiloja.
Vuonna 2000 käyttöönotetun stadionkiinteistön osalta korjaustarpeet ovat toistaiseksi olleet suhteellisen pieniä. Yhtiön suurempiin korjausinvestointeihin, kuten kenttäpinnan sekä katsomoistuinten uusimista varten kaupunki on toistaiseksi myöntänyt hankekohtaisia avustuksia. Tarvittavien korjausten mittakaavan kasvaessa on todettu tarkoituksenmukaiseksi, muiden vastaavien avustusta saavien konserniyhteisöjen tavoin, tasata eri vuosina tarvittavaa avustusmäärää rahoittamalla yhtiön kantokyvyn kannalta suuret hankkeet kertaluonteisten avustusten sijaan urheilu- ja ulkoilulaitosrahastosta myönnettävällä lainalla.
Yhtiössä on laadittu pitkän tähtäimen korjaussuunnitelma. Suunnitelman mukaisesti kiinteistössä syksyllä 2023 suoritetun kuntotutkimuksen perusteella todettiin tarpeelliseksi aloittaa pääkatsomon katoksen välittömät korjaustoimet, joiden edetessä havaittiin lisäksi korjausta edellyttäviä vakavia rakennepuutteita. Yhteensä peruskorjaustarpeen kustannusarvio on noin 1 800 000 euroa ja hankkeen lisätyövaraus noin 100 000 euroa. Lisäksi kenttävalaistuksen uusimisen kustannusarvio on noin 300 000 euroa ja kenttäpinnoitteen uusimisen kustannusarvio on noin 300 000 euroa.
Helsinki Stadion Oy hakee kaupungin urheilu- ja ulkoilulaitosrahastosta yhteensä 2 500 000 euron lainaa stadionrakennuksen katsomorakenteiden peruskorjaushankkeen sekä kenttäalueen valaistuksen ja pinnoitteen uusimisen kustannusten rahoittamiseksi. Investoinnin rahoitus on perusteltua kattaa kokonaisuudessaan kaupungin urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston lainalla, sillä hakija on kaupungin tytäryhteisö. Yhtiö tulee hakemaan kaupungilta avustusta myönnettäväksi esitetyn lainan hoitokuluihin.
Liikuntalautakunta on puoltanut lainan myöntämistä Helsinki Stadion Oy:lle ja todennut rahoitettavan kohteen olevan urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston sääntöjen mukainen.
Päätösehdotuksen mukaisen lainan korko on tällä hetkellä 4,25 % ja se muuttuu puolivuosittain peruskoron muuttuessa. Urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston varoja on käytettävissä noin 29,9 miljoonaa euroa.
Valtiontuki ja kuntalain 129 §
Kuntalain 129 §:n 1 momentin mukaan kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla.
Helsinki Stadion Oy on osa kaupunkikonsernia. Tytäryhteisöjen lainoittamiseen sisältyvää riskiä pienentää se, että tytäryhteisöt ovat kaupungin omistajaohjauksen ja konsernivalvonnan alla sekä velvollisia noudattamaan toiminnassaan kaupungin konserniohjetta ja kaupungin antamaa konserniohjausta. Kaupungin talouden tunnuslukujen perusteella arvioituna voidaan todeta, että kaupungin lakisääteisten tehtävien hoitamisen tai talouden ei erittäin varovaisestikaan arvioituna voida katsoa vaarantuvan yksittäiselle yhteisölle myönnetyn 2 500 000 euron lainan perusteella.
Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107(1) mukaan jäsenvaltion myöntämä tai valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.
Helsinki Stadion Oy ei hallinnoidessaan vuokraoikeuden nojalla Helsingin kaupungin 14. kaupunginosassa (Töölö) korttelissa 528 sijaitsevaa tonttia n:o 1 ja sillä olevaa stadionrakennusta harjoita sellaista taloudellista toimintaa, joilla olisi vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohta 196, 197). Vuokrattaessa tiloja kolmansille osapuolille taloudelliseen toimintaan tulee tiloista periä markkinaehtoinen vuokra. Helsinki Stadion Oy:lle myönnettävä tuki ei siten kuuluu Euroopan unionin perussopimuksen (SEUT) 107(1) alaisuuteen.
Hallintosäännön 8 luvun 1 §:n 2 momentin 13 kohdan mukaan kaupunginhallitus päättää lainojen myöntämisestä.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 11.06.2024 § 85
Lausunto
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon Helsinki Stadion Oy:n (1497614–3) lainahakemuksesta. Hakemus koskee Töölön kaupunginosassa sijaitsevan jalkapallostadionin korjaushanketta.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta kannattaa ilmoitetuilla kokonaiskustannuksilla ja esitetyllä rahoitussuunnitelmalla 2 500 000 euron lainan myöntämistä Helsinki Stadion Oy:lle 15 vuoden laina-ajalla. Yhtiön ehdotuksen mukaisesti viisi (5) ensimmäistä vuotta lainan myöntämisestä ovat lyhennysvapaita. Jalkapallostadion korjaushanke on tarkoitus rahoittaa kokonaisuudessaan kaupungin myöntämällä lainalla.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan näkemyksen mukaan esitetty remontti on välttämätön. Samoin lainan myöntäminen hakijalle kaupungin urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston varoista on todettu yhdessä kaupunginkanslian kanssa rahaston sääntöjen 5 §:n mukaiseksi hankkeeksi ja kaupungin edun mukaiseksi.
Käsittely
Esittelijä muutti kappaleen kolme ensimmäisen virkkeen muotoon:
Kulttuurin ja vapaa-aikalautakunnan näkemyksen mukaan esitetty remontti on välttämätön.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen yksimielisesti.
Esittelijä
Lisätiedot
Kimmo Isotalo, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 32342
Päätös tullut nähtäväksi 27.06.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Keijo Härkönen, rahoitusasiantuntija, puhelin: 09 310 25656