Talousarvioaloite, Jätkäsaaresta ja Hernesaaresta vesiliikennereitti Eteläsatamaan ja Kauppatorille
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Arja Karhuvaaran ym. talousarvioaloitteesta koskien vesiliikennereittejä Eteläsatamaan ja Kauppatorille
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Aloitteessa esitetään, että kaupunki varaa osana joukkoliikenneratkaisuja määrärahat uusille vesiliikennereiteille, jotka yhdistävät Olympiaterminaalin ja Kauppatorin alueet Hernesaaren ja Jätkäsaaren risteilijälaitureille.
Uusien vesiliikennereittien vaatimiin kustannuksiin ei ole varauduttu vuoden 2025 kaupunkiympäristön toimialan talousarvioehdotuksessa.
Helsingin Satama on jo toteuttanut Hernesaareen vesiliikenteen mahdollistavan laiturin, joka on kaikkien liikennöitsijöiden käytettävissä. Lisäksi valmisteilla olevassa Hernesaaren asemakaavassa on huomioitu vesiliikenteen tarvitsemat rakenteet, kuten vesibussilaituri.
Helsingin kaupungin on perusteltua keskittyä vesiliikenteen kehitystyössä jo nyt olemassa oleviin vesiliikennereittilinjoihin ja ohjata vesiliikennealuksia käyttämään jo olemassa olevia laitureita. Muun muassa kaupunkiympäristön toimiala jatkaa vuoropuhelua vesiliikenneyrittäjien sekä risteilytoimijoiden kanssa osana vesiliikenteen kehittämistä.
Helsingin merellisen strategian yksi painopiste on päästöttömän vesiliikenteen kehittäminen. Helsingin kaupunki laatii parhaillaan sähköisen vesiliikenteen kehittämissuunnitelmaa, ja se valmistuu vuoden 2024 aikana. Suunnitelmassa keskitytään kaupunginhallituksen päätöksen 27.06.2022 516 § perusteella toimenpiteisiin, joilla ohjataan markkinatoimijoita siirtymään kohti päästöttömiä ratkaisuja sulan veden liikenteessä sekä muita keinoja, jotta puolet Helsingin lauttaliikenteestä on päästötöntä vuonna 2030.
Joukkoliikennepalveluita Helsingissä järjestää Helsingin seudun liikenne (HSL). Nykyisiä julkisen liikenteen vesiliikennereittejä ovat Suomenlinnan henkilö- ja huoltoliikenteen reitit sekä Kruunuvuorenrannan ja Meritullintorin välinen lauttayhteys.
Potentiaali ja taloudellinen toteuttamiskelpoisuus Hernesaaren, muiden rantakohteiden ja keskustan yhdistäville lauttareiteille kasvaa olennaisesti Hernesaaren asuntorakentamisen valmistuessa 2030-luvulla. Tämä tullaan ottamaan huomioon vesiliikenneyhteyksien kehittämistä suunniteltaessa.
Lausunto on valmisteltu yhteistyössä kulttuuri- ja vapaa-ajantoimialan kanssa.
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Talousarvioaloite
Valtuutettu Arja Karhu ja 3 muuta valtuutettua ovat tehneet 29.5.2024 seuraavan talousarvioaloitteen:
"Jätkäsaaresta ja Hernesaaresta vesiliikennereitti Etelä-satamaan ja Kauppatorille
Tällä hetkellä Itämeren risteilyliikenne on maailman turvallisuustilanteen ja Venäjä- sulkujen takia normaalitilannetta vähäisempää. Kuitenkin risteilijöiden matkustajamäärät ovat tuhansia matkustajia laivaa kohti ja heidän kulkemisensa keskustaan tapahtuu pääosin busseilla, takseilla ja jalan raitioliikenteen lisäksi. Tällä hetkelläkin tarvitaan yli kolmesataa bussia näihin kuljetuksiin/ alus. Varsinkin Hernesaaren tultua valmiiksi, lisääntyy alueelta keskustaan suuntautuva liikenne entisestään jakautuen nykytilanteen mukaisesti myös alueen kapeille asuinkaduille. Samalla lisääntyvät liikennepäästöt ja liikennevalojonotus sekä asuinkatujen ja puistojen turvattomuus. Etelän ranta- alueet ja Kaivopuisto eivät kaipaa lisää liikennettä.
Säännöllinen vesibussireitti risteilylaitureilta Helsingin keskustaan vähentäisi turismibussien asuinkaduilla aiheuttamia liikenneruuhkia ja samalla myös päästöjä.
Se loisi myös hienon näkökulman kaupunkiimme tulijoille. Lisäksi vesiliikennereitti olisi suora yhteys, nyt jo toimivien sight-seeingreittien lisäksi, Sataman, Wanhan kauppahallin ja kauppatorin alueelle sekä Katajanokan laivaterminaaliin ja Kauppatorin vesibussiliikenteelle.
Vesiliikenne liikennemuotona työllistää ja ylläpitää suomalaista merenkulkuosaamista sekä tuo asiakkaita tyhjenevän niemen yrittäjille, kauppahalliin ja kauppatorille.
Haasteiksi muodostuvat risteilyalueilla riittävät laituritilat useille vesibusseille tai lautoille ja Etelä- Satamassa ponttoonilaituristo, jossa myös kiinteän laiturin korkoerot ja sataman tarvitsemat laiturialueet tulevat huomioiduiksi.
Merellinen Helsinki ja helsinkiläiset tarvitsevat myös merellisen joukkoliikenteen.
Me valtuutetut esitämmekin, että kaupunki varaa riittävän rahan vesiliikennereitin perustamiseksi Olympiaterminaalin ja Kauppatorin alueen ja risteilijälaitureiden välille Herne- ja Jätkäsaaren yhdeksi joukkoliikennemuodoksi."
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 10.9.2024 mennessä.
Kaupunkiympäristölautakunta 03.09.2024 § 414
29.08.2024 Ehdotuksen mukaan
Päätös tullut nähtäväksi 17.09.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Vili Tuomisto, projektinjohtaja: 09 310 52606