Hankinta, Pekanraitin portaat, kivityöurakka 2024, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2024-008011
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 36

Hankinta, pienhankinta, Pekanraitin portaikon kivityöt 2024

Yksikönjohtaja

Päätös

Yksikönjohtaja päätti valita edullisimman tarjouksen antaneen Peab Industri Oy:n urakoitsijaksi Pekanraitin portaiden kivityöurakkaan.

Samalla yksikönjohtaja päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen osaston rakennusyksikkö 2:n tilaamaan urakan mukaiset kivityöt Pekanraitin portaan työkohteeseen tästä hankintapäätöksestä syntyvän urakkasopimuksen puitteissa enintään 55 200,00 euron (AVL 8 c) arvosta jäljempänä esitetyin perustein.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhakuaika on kulunut ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Päätöksen perustelut

Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osasto toteuttaa antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu-, vesihuolto- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja -hankintoja. Pekanraitin portaan kivityöurakka on tällainen tyypillinen alihankinta jossa on välttämätöntä käyttää erikoisammattiosaamiseen ja materiaalihankintaan sekä materiaalin työstämiseen keskittynyttä aliurakointia.

Tässä hankinnassa on kyse kivityöurakasta Vanhan Helsingintien ja Pekanraitin välillä. Kohteessa on aiemmin tehty betoniperusta portaille. Nyt hankittavaksi tulee graniittiset porraskivet. Tarjoussumma sisältää kaiken tarvittavan materiaalin hankinnan, työstämisen ja porraskivien asentamisen kaikkine tarvittavine töineen. Urakka-aika on 1. - 31.7.2024.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava pienhankinta. Kilpailutus toteutettiin avoimella menettelyllä. Hankintailmoitus on julkaistu 1.6.2024 tunnuksella HEL 2024-008011 julkisten hankintojen Hilma-ilmoituskanavassa ja tarjouspalvelu.fi sivustolla, jonka kautta tarjoukset tuli myös jättää.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää hankintaa koskevia kysymyksiä 11.6.2024 kello 12:00 asti. Hankintaa koskien esitettiin kysymykset kiilojen materiaalista, portaiden huomioraidoista, hankinta-aikataulusta ja portaiden sähkölämmityksen vastusurista.

Kysymyksiin vastattiin määräajassa seuraavasti, kiilojen tulee olla metalliset ja portaisiin ei tule huomioraitoja. Kireä hankinta-aikataulu johtuu seuraavista työvaiheista, portaiden lämmityskaapeleiden asennuksesta. Portaiden lämmityskaapeleiden asennus ei kuulu urakkaan, eikä vastusurien täyttö. Vastusurien työstön hinnoittelua varten tarjouspyyntöön lisättiin porraslämmityssuunnitelma josta urien sijainti selvisi.

Tarjoajilla oli mahdollisuus toimittaa porrasaskelmien harmaan graniitin kivimateriaalista mallikiviä tilaajan ja suunnittelijan edustajien hyväksyttäväksi 10.6.2024 mennessä. Mallikiviä ei toimitettu. Tilaaja varasi oikeuden tarkastaa kivimateriaalin soveltuvuuden voittamassa olevalta tarjoajalta ja asennustyön yhteydessä.

Tarjoukset tuli jättää 19.6.2024 kello 12:00 mennessä sähköisesti tarjouspalvelu.fi -sivuston kautta. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä.

Tarjouksen jättivät seuraavat kaksi (2) yritystä:

 
Peab Industri Oy
Ralf Ajalin Oy

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksissa annettujen tietojen perusteella. Molemmat tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset ja tarjoajat etenivät tarjousvertailuun.

Tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti valintaperusteena soveltuvien tarjousten kesken käytetään halvinta vertailuhintaa. Laadulliset näkökohdat oli huomioitu tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksissa. Tarjousvertailu on suoritettu tarjouspyynnön mukaisesti. Saatujen tarjousten vertailuhinnat ilmenevät tämän päätöksen liitteenä olevasta tarjousyhteenvedosta. Tarjousvertailussa todettiin että Peab Industri Oy oli antanut edullisemman tarjouksen.

Hankintayksikkö oli tarjouspyynnössä ilmoittanut että se tarkastaa voittamassa olevan tarjoajan tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat urakoitsijan velvoitteet ja todistukset. Voittamassa olevalta Peab Industri Oy:ltä tarkastettiin tarjouksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys ennen päätöksentekoa. Lisäksi tarjoajalta pyydettiin tarjouspyynnössä vaaditut selvitykset. Tarkastuksessa todettiin tarjoajan täyttävän sille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Hankintapäätöksen enimmäisarvo 55 200,00 euroa (ALV 8 c §) on muodostettu tarjoussummasta 48 000,00 euroa (ALV 8 c §) lisättynä rakennusurakoiden 15 %:n lisähankintamahdollisuudella. Lisähankinta mahdollisuutta voidaan käyttää esim. suunnitelmamuutoksista aiheutuviin lisä- tai muutostöihin.

Kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajalla on oikeus päättää lisä- ja muutostöiden hankkimisesta johtokunnan päätöksen 20.6.2017 § 7 mukaisesti.

Urakan laskutus tapahtuu maksuerätaulukon pohjalta ja sen seurantaa varten Staran taloushallintajärjestelmään luodaan SAP-puite. Kaupunkitekniikan rakentamisen osaston tekninen tuki -yksikkö valvoo urakan toteutumista ja raportoi siitä.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksenteon yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Päätös tullut nähtäväksi 24.06.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241

heikki.laristo@hel.fi

Päättäjä

Rainer Sirén
yksikönjohtaja