Lausuntopyyntö, TE-uudistuksesta johtuvat muutokset kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annettuun lakiin ja asetukseen, valtiovarainministeriö
Lausunto TE-uudistuksesta johtuvista muutoksista kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annettuun lakiin ja asetukseen
Päätös
Vs. kansliapäällikkö päätti antaa seuraavan lausunnon koskien TE-uudistuksesta johtuvia muutoksia kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annettuun lakiin ja asetukseen.
Helsinki pitää huolestuttavana, että kompensaatiomekanismin suuruuteen merkittävästi vaikuttavan tekijän arvosta ei voida tehdä luotettavia laskelmia tai edes luotettavaa arviota. Kompensaatiomekanismin tarkoituksena on, että kunnille maksettava korvaus vastaisi mahdollisimman tarkasti kunnille siirtyvien tehtävien todellisia kustannuksia. On siten ongelmallista, että mekanismin laskentaperusteet eivät perustu kunnille todellisuudessa siirtyviin kustannuksiin vaan puhtaaseen arvioon. Tarkempien lukujen puuttuessa on myöskin mahdotonta arvioida sääntelyn vaikutuksia ja esitetyn keskiarvoon perustuvan laskentatavan toimivuutta ja oikeasuuntaisuutta.
Esitysluonnoksessa on todettu sosiaali- ja terveysministeriön arvioineen Kelan laskelmat maksuvastuun poikkeuksen piirissä olevista kotoutujista epäluotettaviksi, mutta syytä epäluuloon ei avata. Kotoutujia koskevasta maksuvastuupoikkeuksesta käytiin HE 207/2022 käsittelyn yhteydessä mittavat keskustelut ja useat tahot lausuivat asiasta. Jos aiemmin säädettyyn rahoitusmalliin halutaan tehdä poikkeuksia, tulee tämän perustua selkeästi perusteltuihin faktoihin eikä epämääräisiin epäilyihin datan luotettavuudesta. Esitetyssä 50 % mallissa on edelleen riski, että kuntien saama korvaus on alimitoitettu. Laskentaan tulee tehdä jälkikäteistarkistus sitten, kun luotettavat tiedot ovat käytössä.
Esitysluonnoksessa todetaan, että kompensaatiomekanismin korvaus on pysyvä eikä sitä tarkisteta jälkikäteen, korvausten suuruus tarkistetaan vuosittain kansaneläkeindeksillä. Hallitusohjelman kirjauksen mukaan hallitus tarkistaa kompensaation tasoa lain voimaantulon jälkeen vuosittain kuntien välillä siten, että huomioidaan mallin kannustavuus, väestökasvun vaikutus sekä vieraskielisten että kaksikielisten, työttömien ja työllisten määrä. Korvauksen ei täten tosiasiassa ole tarkoitettu olevan pysyvä.
Helsinki pitää välttämättömänä, että hallitus toteuttaa hallitusohjelman kirjauksen kompensaation tason vuosittaisesta tarkistamisesta sekä säätämään kompensaation tarkistamisen automaattisesti vuosittain tapahtuvaksi.
Toimivalta
Hallintosäännön 19 luvun 5 §:n mukaan, ellei toisin ole säädetty tai määrätty, kaupungin puhevaltaa käyttää ja kaupungin esitykset ja lausunnot ulkopuoliselle antaa kaupunginhallitus. Asian periaatteellisen ja taloudellisen merkityksen ollessa vähäinen, kaupungin esitykset tai lausunnot antaa se kaupungin viranomainen, jonka tehtäviin asia kuuluu.
Päätöksen perustelut
Työvoimapalveluiden järjestäminen muodostaa kunnille uuden valtionosuustehtävän vuoden 2025 alusta lukien. Valtiovarainministeriö on pyytänyt Helsingin kaupungilta lausuntoa TE-uudistuksesta johtuvista laki- ja asetusmuutoksista. Muutoksia tehtäisiin kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annettuun lakiin ja asetukseen julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirtyessä valtiolta kunnille. TE-uudistuksen toimeenpanon yhteydessä on huomattu tarve säätää tarkemmin korvauksen laskemisesta valtion kustannusvastuulle kuuluvien kotoutujien työmarkkinatuen osalta. Lisäksi on vielä havaittu eräitä teknisiä tarkennustarpeita valtionosuuslakiin.
Päätös tullut nähtäväksi 06.08.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Lisätietojen antaja
Ville Salo, kehittämispäällikkö, puhelin: 09 310 37498