Katusuunnitelma, Vartiokylä, Rusthollarintie nro 32051/1
Rusthollarintie, katusuunnitelma, Vartiokylä
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä liitteenä 2 olevan Rusthollarintie välillä kortteli 45208-Puotilan korttelipuisto katusuunnitelman suunnitelmapiirustus nro 32051/1.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Lähtökohdat ja tavoitteet
Rusthollarintie on nykyinen, parannettava paikallinen kokoojakatu, jossa kulkee bussilinja 79V. Kadun pohjoispuolelle on rakennettu uusittu Puotilan ostoskeskus. Katusuunnitelma on voimassa olevien asemakaavojen nro 4550 ja 12595 mukainen. Suunnittelussa on myös otettu huomioon asemakaavan liitteenä olleen liikennesuunnitelman nro 6985/1 mukaiset periaatteet.
Rusthollarintien parantaminen mahdollistaa asemakaavan mukaisen asunto- ja liikerakentamisen. Rusthollarintien parantamisen tavoitteena on myös kohentaa ja ajanmukaistaa pyöräilyn ja jalankulun järjestelyitä.
Läheisen ostoskeskuksen ja metroaseman vuoksi kadulla on paljon kävelijöitä. Lisäksi koulun läheisyyden takia kävelijöistä poikkeuksellisen paljon on lapsia.
Nyt hyväksyttävän Rusthollarintien katusuunnitelman kanssa samaan aikaan suunniteltu ja vuorovaikutettu Rättärinpolku päätetään erikseen maankäyttöjohtajan toimesta.
Suunnitelma
Rusthollarintie välillä kortteli 45208-Puotilan korttelipuisto katusuunnitelman piirustus nro 32051/1 (liite 2)
Rusthollarintiehen liittyy nykyinen parannettava jalankulun ja pyöräilyn raitti Rättärinpolku.
Jalankulku esitetään sijoitettavaksi Rusthollarintien pohjoislaidalla välillä Klaavuntie-Rättärinpolku ostoskeskuksen piha-alueelle asemakaavan mukaisesti. Jalankulun reitti ja pintamateriaali on yhteensovitettu ja suunniteltu yhdessä ostoskeskuksen pihan suunnitelleen maisema-arkkitehdin kanssa, jotta alueen yleisilme on yhtenäinen ja jalankulun reitti täyttää Helsingin kaupungin vaatimukset.
Klaavuntien ja Rättärinpolun liittymäalueet ja suojatiet on suunniteltu korotettuina. Rusthollarintien ja Klaavuntien risteys rakennetaan korotettuna koululaisten kadun ylitysten helpottamiseksi ja ajonopeuksien laskemiseksi.
Katualueen pohjoisreunaan, pyörätien ja ajoradan väliin, esitetään Puotilan ostoskeskuksen kohdalle 12 kpl pysäköintipaikkoja ja 1 kpl invapysäköintipaikkoja, jotka erotetaan pyörätiestä ja ajoradasta erotuskaistoilla.
Kadun pohjoispuolen linja-autopysäkki esitetään siirrettävän Klaavuntien liittymäalueen länsipuolelle. Kadun eteläpuolen linja-autopysäkki on tarkoitus säilyttää nykyisellä paikallaan. Linja-autopysäkit esitetään rakennettavaksi uudelleen.
Kadun pohjoispuolen linja-autopysäkin yhteyteen esitetään kaupunkipyöräasemaa.
Erikoiskuljetukset on huomioitu puiden ja pylväiden sijoittelussa sekä korotettujen liittymien mitoituksessa.
Olemassa olevat puut säilytetään, lukuun ottamatta yhtä melko huonokuntoista lehtipuuta. Katualueelle istutetaan 3 kpl uusia lehtipuita.
Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 32051/1 (liite 1). Koostepiirustus nro 32051/2 on liitteenä 3.
Katu on suunniteltu niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, GlobalConnect Oy, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.
Katusuunnitelmaluonnos on ollut esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 1.-14.11.2023 välisen ajan. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla sekä 1.11.2023 sanomalehdessä (Helsingin uutiset). Katusuunnitelmista ei saatu palautteita.
Katusuunnitelmaehdotus on ollut nähtävillä 10.-23.4.2024 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.
Muistutuksen käsittely
Suunnitelmasta ei ole jätetty muistutuksia.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelman rakennuskustannukset ovat 370 000 euroa, 92 euroa/m² (alv. 0 %).
Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 19 000 euroa (alv. 0 %). Ylläpitokustannukset eivät muutu nykyisestä.
Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2024 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 02 perusparantaminen ja liikennejärjestely.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Päätös tullut nähtäväksi 21.10.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Pauliina Sundberg, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39475